Soldat med brutet gevär

Författare: Vilhelm Moberg
Ämnesord: historia, semi-självbigorafisk
Utgivningsår: 1955
ISBN: 9789100133252

I förordet skriver Moberg själv att: "[m]in amerikanske förläggare skrev nyligen till mig och frågade om min roman 'Soldat med brutet gevär', som han ska utgiva, finge betraktas som och annonseras 'as autobiographical'. Jag går runt och begrundar svaret. Om däri ingår ett självporträtt, så måste svaret bli nekande. Varken i denna roman eller i någon annan har jag försökt att skildra mig själv: Mina kunskaper i ämnet är otillräckliga för ändamålet."

Romanen handlar om soldat-sonen Valter Sträng som växer upp i en lite ort i Småland under slutet av 1800-talet. Romanen är sedan uppdelad i fyra delar i vilka man får följa Valter i dennes vandring längs livets väg. Tonvikten i boken ligger på den tidiga arbetarrörelsen och dess utveckling under de sista två decennierna under 1800-talet och de första två decennierna på 1900-talet, men det lämnas också stort utrymme åt existentiella frågeställningar om livet i allmänhet.

Soldat med brutet gevär en bok för alla som är intresserad av den tidiga arbetarrörelsen, socialdemokratins födelse, allmän politisk historia kring förra sekelskiftet och existentiella frågeställningar.

"--- dock en strävan utöver det korta och otillräckliga liv som är kroppens."
Medelbetyg: 4,5 (2 röster)
Bok recensioner av Soldat med brutet gevär :
2020-03-29 09:01
Soldat med brutet gevär, Wilhelm Moberg P. A. Norstedt & Söners förlag 1972

Soldat med brutet gevär utkom i sin första upplaga 1944. under andra världskriget. I förordet till den nya upplagan skriver författaren att Sverige vid den tiden vari ett upprustande tillstånd, så att ge ut en antimilitärisk roman var inte rätt i tiden. Moberg tror själv att om han hade behållit det ursprungliga namnet på romanen så hade den kanske tagits emot bättre. När Moberg lämnade in manuskriptet till förlaget hade han titeln Upptäckt som titel.

Jag kan hålla med om att det namnet hade passat bättre, för Valter som är huvudperson i denna roman, som vi får följa från vaggan till vuxen ålder gjorde upptäckt efter upptäckt och kom till slut till insikt.

Valter Sträng föddes 1897, yngst i en barnaskara av sju. Han föddes under ett gevär som fadern hade hängt upp över utdragssängen. Fadern minns det speciellt för det året hade han precis kommit hem från regementsmötet på Hultsfred.

Med vilken ömhet författaren beskriver Valters uppväxt. Det är underbart hur Moberg berättar när Valter steg för steg tar sig fram, upptäckter från vaggan i soldatstugan, i skogen, till att utökas bit för bit. Hur han kom till grinden som bara de vuxna kunde öppna. Alltid fanns faderns trygga hand där, de arbetade ihop och kom Valter efter så väntade fadern på honom. ”Så skulle det vara mellan manfolk och kamrater och far och han var kamrater”.

Senare blev det omvänt, i takt att Valter blev äldre och starkare, avtog faderns krafter och nu var det Valter som väntade på fadern och till slut ledde honom vid handen.

Mycket innehåller denna roman som innefattar sent 1800- tal till 1921 då vi lämnar Valter som då är 24 år. Alla Valters syskon var några av dem som immigrerade till Amerika, nykterhetsförbunden värvade, fackföreningar började växa och socialdemokratin genom Albin Hansson, utbildning blev möjligt genom folkhögskolor, m.m. Valter hade gått igenom alla dessa faser med stort engagemang och eld, men också blivit besviken, när vi lämnar honom går han ut i världen med en klar blick.

"

Skriv egen bokrecension till Soldat med brutet gevär
Vägen vidare