Ämnesord: religion, kärlek, kultur, ungdom
Utgivningsår: 2010
ISBN: 978913215737

Tre unga liv. Tre röster som bara vill göra sig hörda.
Och hon kände att hon ville skrika, skrika ut sin enda tydliga önskan där över torget - om att hennes liv, åtminstone för ett ögonblick, skulle tillhöra henne.

Varberg, sju mil söder om Göteborg, idag. Gaziantep, en stad i Turkiet, idag.

Leo vill bli rockstjärna. Han vill lyckas med musiken och han vill framför allt så långt bort från Varberg som bara möjligt. Men det är inget man säger högt, inte i skolan där han går. Med sina lackbyxor och sitt långa hår verkar han göra allt för att sticka ut, för att vara annorlunda, och det är inte något som gillas i den lilla staden. Trots detta är det som om ingen riktigt ser honom. Tills han träffar Dilek.
Dilek har en syster som försökt begå självmord. Hon vet inte varför - Dilek får sällan reda på något som helst som rör familjen, eller något annat heller för den delen. Hon gör mest som blir tillsagd, jobbar i videobutiken i Varberg och hjälper sina föräldrar. Men inom sig har hon drömmar stora som hus och en skatt av historier som vill ut. Och så en dag är hon bara borta. Hon ska gifta sig med sonen till pappas barndomskamrat, flytta tillbaka Stockholm, till Fittja.
Zelahatin är kung av universitetet där han går, i Gaziantep i Turkiet. Han bor med sin bästa vän och han är kär. Hans största problem är hur han ska vara med sin älskade för första gången, hur han ska skaffa sig den nödvändiga erfarenheten för att vara den man han så hett önskar vara. Dessa problem bleknar dock snart. Zelahatins pappa säger att han ska flytta till Sverige, där han ska gifta sig med en ung kvinna. Han måste lämna allt han känner och älskar bakom sig.

Småstad möter storstad, turkisk kultur möter svennebanan, ett hjärta går i tusen bitar, någon vinner en vän. Med ett starkt drivet och poetiskt enkelt språk skildrar Martin Svensson tre unga människors liv och vardag, deras önskningar och hopp. Och trots att de var för sig är helt unika, kan varje ung människa känna igen sig i deras situation och tankar. Och trots att de är till synes oberoende av varandra, vävs deras liv ihop på många - överraskande - sätt.

Bok recensioner av När inget annat hjälper :
2010-09-17 12:01
Recension av Martin Svenssons bok När inget annat hjälper

Boken är utgiven på B. Wahlströms förlag och innehåller 170 sidor.

Martin Svensson debuterade 2007 med romanen Hej! Mitt namn var Elton Persson och sedan dess har han även skrivit boken Din heder. När inget annat hjälper är hans första roman för unga läsare. Besök gärna Martins hemsida www.eltonpersson.se för mer information.

Handling: Denna gång skriver Martin Svensson en ungdomsbok som handlar om tre ungdomar. Leo som inte orkar gå kvar i skolan, utan hellre vill spela gitarr och jobba som trubadur tills någon upptäcker honom. Han vill flytta till Stockholm från Varberg, där han nu bor.
Dilek, en ung tjej från Turkiet, som precis har flyttat till Varberg från Stockholm. Hon bor tillsammans med sina föräldrar och sin äldre syster Saadet. Deras far äger en liten butik och mamman jobbar som städerska.

Samtidigt i Turkiet träffar läsarna Selahattin, en ung kille som läser på Universitetet och är kär i Ceylan. Hans största önskan är att få plugga till det han vill och gärna gifta sig med Ceylan någon gång i framtiden.
En dag besöker Selahattins pappa honom och berättar om en god vän som bor i Sverige som hjälpt honom mycket. Nu vill mannen i Sverige att Selahattin ska gifta sig med hans yngsta dotter. Att Selhattin vill gå kvar på universitetet hjälper inte. Pappan har sista ordet. De tre ungdomarna som boken handlar om kommer att på något sätt att korsa varandras vägar.

Detta är den tredje boken av Martin Svenson som jag recenserar. Jag tycker mycket om hans sätt att skriva. Böckerna är intressanta och lättläsa. Hej! Mitt namn var Elvis Persson, var lite av en själbiografi och Din heder handlar om hedersbrott, en riktigt intressant bok. Och nu denna bok som är en ungdomsbok och som skildrar tre olika ungdomar från skilda ursprung. Martin Svensson skriver med ett lätt språk, men trots det riktigt bra. Texten är kort och koncist och innehåller allt som behövs för att få till en bra story.

Betyg 4/5 Kristina Simar

"

Skriv egen bokrecension till När inget annat hjälper