Nomad: En resa genom civilisationerna

Författare: Ayaan Hirsi Ali
Ämnesord: psykologi, religion, kärlek, kultur, islam, muslimer, somalia
ISBN: 9789100125004

I Nomad berättar Ayaan Hirsi Ali om de svårigheter invandrade muslimer i västvärlden möter, hur man som muslim blir misstänkliggjord och sedd som medskyldig till terrorattacker och det heliga kriget. Skildringen utgår från hennes egen historia. Hon är mycket självutlämnande när hon beskriver sin familjs öde: En familjemedlem har aids, en annan har blivit åtalad för mord på sin man och en tredje skickar alla pengar han tjänar tillbaka till sin klan i Somalia. De bor alla i väst, men deras hjärtan finns någon annanstans. De drömmer om ett Somalia som aldrig har existerat. Kommer de någonsin att finna sig tillrätta i sina hemländer? Det känns osannolikt.
Det här är den fristående fortsättningen på henne självbiografi En fri röst som kom ut 2006.

Medelbetyg: 4,5 (2 röster)
Bok recensioner av Nomad: En resa genom civilisationerna :
2010-09-16 12:47
Recension av Ayaan Hirsi Alis bok Nomad

Boken är utgiven på Albert Bonniers förlag och innehåller 350 sidor.

Ayaan Hirsi Ali föddes i Mogadishu i Somalia 1969. Sex år gammal följde hon med sin familj i landsflykt till Saudiarabien. Som vuxen har hon levt mest i Holland, men är nu är nu bosatt i Washington DC. Hon lämnade sin muslimska tro efter 11 september-attackerna 2001. Själv befann hon sig då i Holland efter att ha flytt från ett arrangerat äktenskap i mitten av 1990-talet. Där blev hon medlem av parlamentet och en viktig internationell röst för en friare kvinnosyn mot islam.

Handling: Ayaan Hirsi Ali är känd för att tala och skriva kritiskt om islam och muslimer. Därför lever hon idag under en fatwa (när islams regim utdelar en fatwa menas det – ett dödshot) och måste ha livvakter med sig överallt.

I denna bok, Nomad, fortsätter hon att skriva och berätta om sin bakgrund. Hon jämför sin bakgrund i Somalia med framtiden i Väst.
2004 gjorde Ayaan Hirsi Ali en kortfilm, Underkastelse, tillsammans med filmaren Theo van Gogh. Den handlar om de problem som en somalisk flicka har. Tyvärr mördades Theo van Gogh efter att filmen visats på tv, av en radikal islamist med ursprung i Marocko. Efter detta blir även Ayaan Hirsi Ali dödshotad.

Ayaan Hirsi Ali är född i Somalia, men när hennes pappa ville gifta bort henne med en kusin som hon aldrig sett, lyckades hon fly till Holland där hon även fick asyl.
Det tog tid för Ayaan att komma in i ett Västerländskt tänkande. Att hålla reda på pengar är inte det lättaste. Det finns en härlig och intressant berättelse om det i boken. I Holland studerar hon på ett Universitet, lär sig hur systemet i landet fungerar, och blir sedan tolk åt andra somalier.

Hon berättar om hur inskränkt ett liv i Somalia, eller andra muslimska länder kan vara för flickor. Redan vid nio år får de giftas bort. Ofta med en man som de aldrig har sett och som kan vara en äldre man. Efter ett giftermål är det bara att föda barn som gäller. Helst pojkar. Laga mat till sin man och släktingar är också viktigt. Allt ska ske efter Allahs skrifter i Koranen. Detta är inget liv som Ayaan vill leva och hon är glad att hon lyckades fly, även om hon aldrig lyckas bli förlåten av sin far, mor eller sin klan. För dem är hon numera en ”otrogen.”

En riktigt bra bok av ännu en av mina favoritförfattare; Ayaan Hirsi Ali. En stor somalisk kvinna som vågar stå för sina åsikter, som kan vara riktigt starka ibland. Nu lever hon med en fatwa över sig, men det hindrar inte henne från att säga vad hon tycker om islam och muslimsikt tänkande. Boken är så bra och intressant skriven om ovanstående tänkande. Allahs ständiga jihad och alla andra förbud som står i Koranen. Hon är en otroligt bra beskrivande författare. Jag har läst och älskat alla hennes böcker och hoppas att hon kommer att fortsätta skriva.

Betyg 5/5 Kristina Simar
2012-01-13 16:37
Intressant läsning. Författaren hävdar att Islam utövar ett grymt förtryck av kvinnor och flickor och hon vet vad hon talar om. Ayaan Hirsi Ali uttrycker sig rakt på sak, så till den grad att hon måstte ha livvakter som skyddar henne från de militanta islamisternas dödshot. Boken har många förtjänster och några brister, men jag har lärt mig något av den. Det uppskattar jag.

"

Skriv egen bokrecension till Nomad: En resa genom civilisationerna
Steve Jobs : En biografi