En liten bok om ondska

Författare: Ann Heberlein
Ämnesord: mord, psykologi, ondska
ISBN: 9789100124724

Finns godhet? Finns ondska? Finns det i så fall onda och goda människor eller enbart onda och goda handlingar?

Ann Heberlein undersöker och ifrågasätter våra föreställningar om ondskan. Hur ska man kunna förstå personer som Anders Eklund och Josef Fritzl som fullt medvetande begått avskyvärda handlingar mot barn? Hur ska man se på barnen som själva blir förövare? Hur var Förintelsen, ondskan institutionaliserad, överhuvudtaget möjlig? Och varför begås de flesta onda handlingar av män?

Heberlein menar att ondskan inte alls är obegriplig. Den har sitt ursprung i ojämlikhet och utsatthet och hämtar näring ur människors rädsla och maktlöshet. Det enda obegripliga är vår ovilja att göra mer för att stoppa den.

Medelbetyg: 4,67 (3 röster)
Bok recensioner av En liten bok om ondska :
2010-08-24 12:52
Recension av Ann Heberleins bok En liten bok om ondska

Boken är utgiven på Albert Bonniers förlag och innehåller 300 sidor, referenser och register.

Ann Heberlein är född 1970, teologiedoktor i etik och verksam vid Lunds universitet. Sitt stora publika genombrott fick hon med sin fjärde bok, den självutlämnande Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva (2009). Hon skriver regelbundet i Dagens Nyheter och Sydsvenskan och är dessutom en flitigt engagerad föreläsare i etiska frågor.

Handling: I denna bok En liten bok om ondska diskuterar Ann Heberlein om vad ondska och en ondskefull människa är, utifrån vad andra personer anser. De människor som hon hänvisar till är nästan uteslutande kända psykologer, filosofer, författare och deras fiktiva onda karaktärer. Till exempel Dostojevkijs karaktärer i Brott och straff och Bröderna Karamazov, Henning Mankells, Jan Guillous och Doris Lessings och många fler författares onda karaktärer. Hon tar även upp riktiga människor som begått mord och andra våldsdåd: Josef Fritzl, som höll sin dotter fängslad i sin källare i många år, utan att hans fru visste något. Eller gjorde hon det?

Helge Fossmo, som fick barnflickan Sara Svensson att skjuta hans fru och bästa vän. Anders Eklund som mördade lilla Engla. Heberlein tar även upp många, många fler mördare. Vad är det som gör att vissa människor begår dessa hemska brott. Det man kommit fram till är att de allra flesta som begår sådana här brott har haft en trasig barndom. Medan alla som haft en trasig barndom INTE blir mördare. Det är viktigt att skilja på det. Många gånger är dessa våldsförövare familjefäder och har ett arbete. Däremot är deras sociala kontaktnät dåligt.

Ann Heberlein tar upp boken Sorgfågel som journalisten Lena Katarina Swanberg har skrivit om Annika Östberg. I USA känner den mördade polismannens döttrar hat mot Annika och anser att hon är skyldig, medan många här i Sverige ser henne som ett offer. Där är meningarna delade. Boken är fullspäckad med intressanta fakta om ondska, tyvärr skulle det ta alldeles för mycket plats om jag berättade mer ingående om handlingen. Ni som har intresse för detta bör springa iväg och köpa boken omgående!

OH! Vad bra Ann Heberlein är på att skriva om detta tema. Boken är full av intressanta fakta, och hon berättar SÅ bra. Jag har lärt mycket genom att läsa denna bok, men så är jag också väldigt intresserad av psykologi och kriminalitet, jag suger åt mig med stort intresse om det Ann Heberlein skriver. Jag älskar också hennes bok Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva. Den är lika välskriven som denna. Hennes sätt att framställa ondska är så perfekt och intressant som det kan bli. Jag bara älskar Ann Heberleins böcker.
2011-10-07 03:20
Ann Heberlein är doktor i etik vid Lunds universitet och har synts med jämna mellanrum i debattsammanhang. Framför allt är det hennes böcker som gjort henne till ett känt namn när man pratar om moral och etik. Hennes självbiografiska "Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva", skapade stor uppmärksamhet då hon tog upp sin egen ångest och ofta förekommande dödslängtan och hur hon tampats etiskt kring denna fråga. Hon anser det moraliskt oförsvarligt att ta sitt eget liv när man en gång blivit förälder och har ansvar för sina barn. I "En liten bok om ondska" försöker hon lyfta på och titta under stenarna kring begreppet ondska. Med sin obarmhärtigt rättframma logik ifrågasätter hon båda ytterligheterna i debatten. Den ena sidan hävdar att vissa människor är onda monster som är omöjliga att förstå och vars människovärde är obefintligt. Den andra säger att alla människor i grunden är goda och att de handlingar de begår ofta kan härledas till olyckliga omständigheter. Båda dessa förhållningssätt, hävdar Heberlein, är farliga då de fråntar individen ansvaret för sina handlingar. Hon försöker fokusera vår uppmärksamhet på den onda handlingen snarare den onda personen. Ondska och godhet finns i någon form i oss alla, men vi har själva att ta ansvar för vilka handlingar vi begår. I boken går hon igen några exempel där ondska ofta har diskuterats; förintelsen, det forna Jugoslavien, barnamörderskan Mary Bell - som själv var ett barn, Anders Eklund, Josef Fritzl och så vidare.

"En liten bok om ondska" går helt i linje med Heberleins tidigare diskussioner kring det personliga ansvaret och boken handlar väl egentligen snarare om det än om ondskan i sig. I Ann Heberleins världsbild framstår ondska snarare som en etikett vi sätter på företeelser som vi inte vill förstå och än mindre befatta oss med - än något som verkligen existerar. Det är vår rädsla för att ta vårt ansvar som kritiseras och vår ovilja att göra det som behövs för att minimera det vi väljer att betrakta som ondska. Utifrån den betraktelsen kan man sammanfatta Ann Heberleins bok med Martin Luther Kings citat: "Den yttersta tragedin är inte de onda människornas brutalitet, utan de goda människornas tystnad."

Anna Godenius läser in boken och gör det bra.
2014-10-05 16:17
I "En liten bok om ondska" går Ann Heberlein i polemik angående ondska. Det är en väldigt insiktsfull bok som ger en djupare förståelse i ondskans mekanismer; hur "vanliga" människor kan begå grymheter, hur ondska är något man föds med eller som man själv väljer, hur en ond handling inte alltid utförs av en ondskefull person, etc. Hon blandar litterära exempel med verkliga händelser och har massa referenser (filosofer, teologer, etiker, etc.) som är med i att utforma ondskans komplexitet.

Ett utav de mest intressanta avsnitten för egen del handlade om de kollektivt onda handlingarna, hur etniska rensningar under Förintelsen, i Balkan och i Rwanda var möjliga - alltså hur vanliga människor kunde förmå sig till att utlämna grannar och vänner, vakta de i fångläger, tortera dem och döda dem. Här använder Heberlein framförallt Hannah Arendt som beskrev den "banala ondskan". Hur vi människor ofta väljer att göra det lätt för oss - vi väljer att lyda, inte medvetet att göra ont, och genom att lyda ser vi det som att vi inte behöver ta ansvar för våra handlingar, oavsett vad vi gör. Och det är just denna lydnad, passivitet, som möjliggör någon med fruktansvärda idéer att ta plats. Visserligen krävs det mer än människor passivitet, men jag förstår fortfarande inte hur människor kunde stänga ute samvetets röst.

"En liten bok om ondska" är en viktig bok. Inte bara för att den ger förståelse om hur saker kan ske, men framförallt för att den vill få läsaren att inse vilken makt den har. Att vi genom att reflektera kan lyssna på samvetets röst som säger att något är fel och inte döva denna.

"

Skriv egen bokrecension till En liten bok om ondska
Intervjumetodik