Utrensning

Författare: Sofi Oksanen
Ämnesord: historia, våld, mord, trafficking, Estland, Ryssland
Utgivningsår: 2008
ISBN: 9789174291377

Den gamla kvinnan Aliide har av svartsjuka en gång gjort sig skyldig till att hennes egen syster deporterats till Sibirien, men har också själv våldtagits och misshandlats av sovjetiska soldater. Zara är ung och har sökt sig bort från sin barndoms Vladivostok till Berlin, där hon fastnat i prostitution och drogmissbruk. Till slut bryter hon sig loss, och Aliide hittar den avsvimmade Zara utanför sitt torp i Estland. Det är strax efter murens fall. De två kvinnornas öden visar sig vara oväntat och tätt sammantvinnade.

Volli menade allvar. Allt detta borde redan ha varit slut, borta och förbi. Varför plågar de gamla människor?
- vi lydde ju bara order allihop. Vi var goda människor. Och nu är vi plötsligt onda, jag förstår det inte. Volli skakade på huvudet och började klaga på Jeltsin och på de otacksamma ungdomar som inte begrep vilket fint land man har byggt upp.
- Nu är allt ransonerat, är det kanske bra det, va?

Medelbetyg: 4,06 (16 röster)
Bok recensioner av Utrensning :
2010-11-29 09:59
Mycket snack om den här boken när den kom ut på svenska. Och visst är den väl värd att läsa, den ger (åtminstone) två starka kvinnoporträtt och perspektivet - Estlands 1900-talshistoria - känns spännande coh obekant. Det är fascinerande hur lojaliteterna skiftar, och - kanske framförallt - att förtrycket är starkt vilken "sida" som är råkar ha makten.
Oksanen bryter upp kronologin väldigt mycket i sitt berättande och det förhöjer upplevelsen, en rakt berättad historia skulle inte bli lika intressant.
Dock känns den lite haussad. Den var inte riktigt så fantastisk som jag hade hoppats... En stackars rysk flicka som råkar illa ut i väst.. det har vi hört förr.
2011-01-17 11:33
Boken ger en skrämmande, svidande insikt i situationen i de på grund av läget mångkulturella baltiska länderna under - efter andra världskriget. Den visar hur krig och förföljelse får "vanliga" människor att överskrida sina egna gränser, tappa alla grundläggande värderingar, all lojalitet, ända till att begå mord. Den visar också att krigets följder fortgår i generationer. Allt detta visste vi ju, men här går det inte att hålla distans till en rent intellektuell vetskap. Här får vi insikten rakt i ansiktet.
2011-03-07 16:58
Två mycket starka personporträtt. En gripande bok som visar hur en människa överger allt hon tror på och hur all lojalitet försvinner. Hur kriget sätter djupa spår, spår som sitter i många generationer senare.

Det utspelar sig i en del av världen som jag inte vet särskilt mycket om trots att det ligger så nära, och det är fascinerande hur mycket det skiljer sig från det svenska samhället.

Författaren skriver mycket bra och varierat.
2012-10-18 20:10
En omtumlande bok som jag är glad att jag fått ta del av. Hjärtat berörs av allt det svåra som Zara får uppleva. Hon som tror sig vara på väg till ett välbetalt arbete och som hamnar i ett trafficingnät. En situation som man läser och hör om ofta.
Aliides sätt mot sin syster, hennes dotter och sin egen dotter kände jag avsmak för. Men Aliide hade ju också varit med om svåra händelser i sitt eget liv och de beslut som hon gjorde i slutet gjorde att två hot försvann för stackars Zara. Jag skriver som om detta verkligen hänt men författaren har skrivit så pass levande så detta kan mycket väl beskriva verkliga händelser. En bok väl värd att ta del av. Den rymmer ett antal år av Estlands svåra historia.
2012-10-28 17:06
Ett kammarspel med två kvinnor i fokus som visar på konsekvenserna av politiska och existentiella val för såväl individer som samhällen. Stark, grym och nödvändig att läsa som en påminnelse om att det "kom alltid en ny kromläderstövel, det kom alltid en ny stövel, likadan eller olik, den trampade på samma sätt över strupen". Men överlever ändå inte den modiga och självständiga människan som en strimma av hopp in i framtiden?
2013-05-24 12:31
Sofi Oksanen är en jätte bra författare, hennes böcker betyder något , hon skriver om viktiga och tunga ämnen. Utrensning handlar om Estiska kvinnor, om kvinnor som kämpar och där männen gömmer sig bakom starka kvinnor som de inte är sent att unyttja.
2016-12-16 02:06
Äntligen slut! Boken är bra och välskriven, men jag måste faktiskt erkänna att jag hade större förväntningar av den. Estlands historia under ockupationen är sorglig, hemsk men också intressant- tänka sig vad lite jag vet om ett land som ligger så nära vårt! Traffickinghistorien om Zara är naturligtvis viktig, men fruktansvärt obehaglig att lyssna på. Men boken är som sagt såväl viktig som intressant, språket är okej. Men boken hade nog allt behövt vara något längre för att den skulle få något högre betyg av mig. Men en stark 3:a är den ändå värd. Gunilla Nyroos som läser det mesta av boken- fungerar bra (om än något monoton bitvis) som uppläsare!
2018-09-11 13:03
Gripande, sorglig och lärorik bok, jag lär mig mycket om en den av historien som känns bortglömd i den svenska grundskole- och gymnasieutbildningen.

Mitt främsta besvär med boken är att jag har svårt att identifiera mig med Aliide, och att jag har svårt att acceptera hennes agerande - hon blir som huvudkaraktär ibland alltför osympatisk.
2022-08-29 17:25
Aliide var en helt ung kvinna då hennes hemland ockuperades av Sovjet. Hennes förbjudna kärlek leder till det som eftervärlden stämplar som förräderi. Hon lyckas dock gå vidare, resa sig efter övergrepp och finna vägar för att hantera både det hon gjort och det hon utsatts för. Tills en ung kvinna, Zara, bokstavligen faller ner på hennes jordlott, en främling på flykt undan sin hallick. Motvilligt tar Aliide in henne i sitt hem, tar hand om henne och gradvis går det upp för henne att Zara inte är någon främling...
Hela berättelsen utspelas under några dagar på sensommaren 1992 i det nu fria Estland. Men genom tillbakablickar till ockupationsåren läggs pusselbit på pusselbit tillrätta och blottlägger en fruktansvärd berättelse om vad människan är kapabel till i krissituationer. Detaljrikedomen i miljöbeskrivningen ger det som sker i Aliides stuga en stark känsla av realism, som gör att man köper mer av intrigens melodramatiska vändningar än man annars skulle. Hon skriver sig in under huden på läsaren, det är blod och rädsla och kokta grisöron i en vämjelig men lysande skildrad blandning. Boken har rönt stor uppmärksamhet, hyllats i alla tonarter och vunnit alla litterära priser som finns i Norden utom nobelpriset - och vem vet vad som händer om sisådär 20 år...

Själv intog jag från början en avvaktande hållning till boken. Dels för att den var så hypad, dels för att temat i sig skriker eländesporr lång väg. Och visst finns här mycket elände men på något vis glider författaren över det utan att gotta sig eller döma, vilket är mycket sympatiskt. Och även jag måste kapitulera för hennes fantastiska språkbehandling, tekniskt sett är den ett mästerverk. Däremot skildras vissa händelser under efterkrigstiden som är mer än lovligt osannolika och det krävs en författare med stor lyskraft för att få läsare - och kritiker - att svälja den delen av storyn. Slutet är annorlunda, väldigt abrupt, men det stör inte mig som ogillar cliffhangers.
Som historiedokument över ockupationen och tiden efter frigörelsen tillför den dock inget nytt. För alla som följt nyheterna är det välbekanta scenarion. Den som en gång valt sida får det svårt då den andra sidan tar makten... Berättelsen skrevs från början som en teaterpjäs och det märks. Inte bara för att allt egentligen utspelas på ett ställe, i Aliides hus, utan för att hela berättelsen påminner mer om en klassisk tragedi i Shakespeares anda än om en skildring över Estlands moderna historia..
2022-11-13 16:15
UTRENSNING, Sofi Oksanen i översättning av Janina Orlov 2008

Länge sedan jag blev så berörd av en roman som denna, författaren väver så skickligt in två tider och två kvinnor med varandra, det går fram och tillbaka. Likheter fast i olika situationer, de blir utnyttjade och utnyttjar, båda gör det de anser behövs för att rädda sig själva, rätt eller fel, det anstår inte berättaren att döma. Verkligheten är sällan svart eller vit, det blir aldrig sentimentalt eller tillrättavisande, men det känns ända in i själen.

Estlands blodiga historia känns så viktig att berätta, Oksanen gör det genom folket, vad de fått utstå och vilka olika vägar de tagit, under ett påtvingat förtryck. Tankarna går oundvikligt till det ukrainska folket vad de genomgår precis nu av samma förtryckare.

"

Skriv egen bokrecension till Utrensning
Staden sover