De sex misstänkta

Originaltitel: Six Suspects
Författare: Vikas Swarup
Ämnesord: politik, mord, religion, kärlek, kultur, spänning
ISBN: 9789170027918

Det finns ett kastsystem även när det gäller mord.

För sju år sedan mördade Vicky Rai bartendern Ruby Gill enbart för att hon vägrade servera honom en drink. Nu är Vicky Rai död, mördad ute på sitt lantställe under en fest där han firade att han blev frikänd för mordet på Ruby Gill. Polisen spärrar av brottsplatsen och kroppsvisiterar alla gäster. Sex stycken visar sig bära vapen och tas in för förhör. Vilka är dessa sex misstänkta? Och varför befann de sig på lantstället den kvällen?

Genom detta invecklade mordmysterium ledsagas vi av Arun Advani, en undersökande journalist. Undan för undan nystas de sex misstänktas levnadsöden upp: en korrupt byråkrat som säger sig ha förvandlats till Mahatma Gandhi över en natt, en amerikansk turist som är upp över öronen förälskad i en indisk skådespelerska, en stammedlem ute efter att hämta hem den primitiva stammens heliga sten, en sexsymbol och Bollywoodskådespelerska med en skamlig hemlighet, en mobiltelefontjuv som drömmer om det stora klippet och en ärelysten politiker som är beredd att gå över lik för att nå sina mål. Det är omöjligt att avgöra vem som avlossade det dödande skottet.

Vikas Swarups hett efterlängtade andra roman har inspirerats av verkliga händelser och är både en rafflande bladvändare och en insiktsfull skildring av dagens Indien. Hans fantasifulla och mångfasetterade berättelse kommer att tillfredsställa alla läsare som uppskattade den hyllade debuten "Vem vill bli miljardär?" (Slumdog Millionaire). Den djärvt och knipslugt hopfogade romanen "De sex misstänkta" är ett verk av en mästerlig historieberättare.

Medelbetyg: 5 (2 röster)
Bok recensioner av De sex misstänkta :
2010-08-05 13:25
Recension av Vikas Swarups bok De sex misstänkta

Boken är utgiven på Bra Böckers förlag och innehåller 431 sidor.

Vikas Swarup är författare och diplomat. Han tjänstgör för närvarande som Indiens generalkonsul i Osaka-Kobe i Japan. Vikas Swarups hett efterlängtade andra roman har inspirerats av verkliga händelser och är både en rafflande bladvändare och en insiktsfull skildring av dagens Indien. Hans fantasifulla och mångfasetterade berättelse kommer att tillfredställa alla läsare som uppskattade den hyllade debuten Vem vill bli miljardär? (Slumdog Millionarie)

Handling: För sju år sedan i Indien mördade playboyen Vicky Ray bartendern Ruby Gill, när hon vägrade servera honom en drink. Nu är det så att Vicky Ray är son till provinsen Uttar Pradeshs inrikesminister och han blir frikänd för mordet, troligen för att han är inrikesministerns son. Många människor reagerar starkt mot detta. Det är vanligt att människor i Indien blir friade för grova brott bara för att de är rika och har inflytande.

Den 23 mars ska Vicky Ray ha en stor fest för att fira att han blivit frikänd, många kända och okända människor är inbjudna. Vid midnatt blir det plötsligt mörkt och det hörs att ett skott går av. När ljuset tänds igen ligger Vicky Ray skjuten till döds på golvet. Vem har mördat honom?

Sex stycken personer på festen blir misstänkta eftersom de har vapen på sig och de tas in för förhör. Läsarna får följa de sex misstänktas livsöden fram till festen och hur deras förhållande är till Vicky Ray. De misstänkta är:

En byråkrat som säger sig ha förvandlats till Mahatma Gandhi.

En amerikansk turist som kommit till Indien för att gifta sig med en vacker kvinna som han träffat på en nätdejtingsajt.

En stammedlem som är på plats i provinsen för att hämta en helig sten som blivit stulen från stammen.

En vacker skådespelare och sexsymbol med en skamlig hemlighet.
En mobiltjuv som drömmer om det stora klippet som ska göra honom rik.

Och till sist en ärelysten politiker som är beredd att göra vad som helst för att behålla sin makt.

Vem är mördaren?

En otroligt bra spänningsroman av författaren till Slumdog Millionaire. Man får följa de sex misstänktas liv innan festen, en efter en och tänka till själv vem det kan vara som är mördaren. Alla har sina skäl att mörda Vicky Ray. Spänningen stegras hela tiden, boken är en riktig bladvändare som dessutom är den riktigt bra skriven. Den påminner lite om Mellan attentaten av Aravind Adiga, den handlar också om Indien och där får man möta olika människor som det går väldigt bra för i början och sedan slutar det alltid på ett tragiskt sätt. Likadant är det med människorna i denna bok. Själv älskade jag boken och vill även ge en eloge till de duktiga översättarna Helena Sjöstrand Svenn och Gösta Svenn som gjort ett storartat jobb. En bok man bör läsa.

Betyg 5/5 Kristina Simar

2012-05-18 23:32
En fantastisk berättelse! Bland det mest intrikata jag läst. Det är indiska namn, indiska platser, höga berg, djupa dalar, vida svängar och tvära kast - ändå känns den kompakt. Ett sällsamt välskrivet verk det här.

Sex mordmisstänkta presenteras i tur och ordning, därefter får vi följa deras förehavanden mer på djupet. Den ena spektakulära historien efter den andra berättas i lagom tempo för att till sist stegra till en sprakande final. Att på ett naturligt sätt väva samman dessa historier är en besvärlig balansgång som Swarup reder ut. Det är kanske inte perfekt men inte långt ifrån.

De flesta människoödena i boken skulle utan problem kunna stå på helt egna ben i egna böcker men här serveras allt på en gång. Resultatet blir saftigt och mustigt. Smaken sitter kvar länge.

Jag vill rekommendera den här boken till alla som blandar deckare och romaner, det är en fantastisk hybrid som ger en god läsupplevelse.

Beröm till Vikas Swarup inte bara för uppfinningsrikedomen utan också för den väldoserade strukturen som lyfter historien. Smart och skickligt.