Stenapan

Författare: Jeffery Deaver
Ämnesord: politik, psykologi, äventyr
Utgivningsår: 2004
ISBN: 9170011427

En kinesisk ångare är på väg mot New Yorks hamn med illegala kinesiska flyktingar ombord. FBI har fått nys om båtens ankomst, men då den beryktade flyktingsmugglaren, som går under namnet Spöket, får reda på att FBI har koll på hans verksamhet, spränger han båten i luften utanför Long Island. Inte bara han själv utan två flyktingfamiljer och en ung kinesisk polis klarar sig i land.

Med Amelia Sachs som sin förlängda arm jagar kriminalteknikern Lincoln Rhyme Spöket som i sin tur jagar de försvunna flyktingarna för att tysta alla vittnen till sprängningen. Bakom skymtar större, osynliga skurkar, både med amerikanska och kinesiska affärsförbindelser.

Jeffery Deaver fick sitt internationella genombrott med I samlarens spår (sv 1998), filmad med Denzel Washington som den förlamade kriminalteknikern Lincoln Rhyme. Författaren har nominerats till en Edgar, det största amerikanska deckarpriset och tillhör de mest populära thrillerförfattarna i USA idag.

Medelbetyg: 4,18 (11 röster)
Bok recensioner av Stenapan :
2003-12-08 12:06
En spännande thriller om hur flyktingsmugglare värdesätter ett människoliv.
2004-05-16 01:01
Jag bara älskar Lincoln Rhyme och hans skarpa hjärna! Spännande och oförutsägbart! Rekommenderas varmt!
2004-05-24 18:39
En kinesisk ångare är på väg till New York för att smuggla in sargade människor från Kina. Nästan alla passagerarna är dissenters, fiender till den Kinesiska staten. Ombord finns "Spöket", en av de mest fruktade människosmugglarna. Rhyme och hans team får vittring på båten och försöker fånga ormhuvudet (som smugglare oftast kallas). Denne spränger båten i luften i försök att döda alla vittnen. Flera familjer överlever dock, och Spöket beger sig på jakt efter sina vittnen med målet att tysta alla. Det blir en kappjakt med tiden. Har "spöket" hittat sin överman i Rhyme eller är det möjligtvis tvärtom?

Så bra. Från första sidan är man fast. Återigen måste jag betona att Deaver alltid skriver om sånt han KAN. Han förklarar de olika begreppen, de kinesiska uttrycken, sederna och helt plötsligt har man som läsare fått en mindre lektion i människosmugglingen mellan USA och Kina. Relationen mellan Rhyme och Sachs finns alltid i utkanten av själva berättelsen och driver historien vidare. Det här är en BRA deckare. Det är en sån bok man ska läsa när man behöver tänka på något annat.
2004-08-12 11:07
En spännande jakt på hänsynslösa människosmugglare och illegala flyktingar.
Ett nätverk som leder högt upp i hierarkin med korruption och mänsklig tragedi.
Klart läsvärd!
2004-09-21 11:00
En kanonbra bok, helt i klass med de andra böckerna om Lincoln Rhyme och Amelia Sachs.
Det finns de som menar att titeln i sig är en sk "spoiler", men det tyckte inte jag! :-)
2005-06-08 19:50

2005-12-01 19:50
"Spöket" är en cynisk kinesisk man, som tjänar pengar på att smuggla folk från Kina till USA. Han har över huvud taget inga skrupler, utan mördar o våldtar utan att känna någon empati över huvud taget. Hans senast smuggelresa stöter på problem, när han möter på motstånd av det säregna paret Lincoln Rhyme o Amelia Sachs. Båda är poliser i New York. Rhyme är förlamad i hela kroppen utom huvudet, o Sachs är en f d fotomodell.
Boken är spännade o har en oväntad upplösning, som alla bra deckare ska ha. Emellertid, så saknar berättelsen trovärdiga personbeskrivningar. Både Sachs o Rhyme är två undermänniskor, som kan lösa ett brott genom att analysera ett dammkorn. En förtjänst med boken är att den mycket fint beskriver kontrasten mellan amerikansk o kinesisk syn på livet, döden o allt däremellan.
2007-11-01 15:40
Mycket bra bok med aktuellt tema (människosmuggling). Intressanta huvudpersoner och en bra inblick i österländskt (kinesiskt) tänkande.
2008-01-31 17:03
Det här är bra. 4 p.
2008-09-13 11:37
De var de försvunna, de var de olycksdrabbade..så börjar boken som handlar om flyktingsmuggling..tempot är lagom högt genom boken,en del saker ar förutsägbara men den var ändå bra och det faktum att jag ser denzel Washongton framför mig när jag läser om lincon Rhyme gör ju knappast saken bättre.... en 3 inte en av de bästa i serien om Rhyme och sachs så därför en svag 3..

Man behöver inte läsa böckerna om Lincon Ryhme i ordning men det är ändå roligt att göra det, eftersom det händer lite saker i hans privata liv som kan vara kul att följa
2011-09-20 21:08
Det här är min fjärde Deaver-bok och jag måste säga att det börjar gå på repeat. Den här kom väl före många andra men läsupplevelsen blev ju inte bättre för det.

Fokus denna gång på människosmuggling och kinesiska maffian. Allt berättat med samma beprövade stil, vilseledande fragment från olika synvinklar som sakta bildar ett pussel. Det är bra. Det är spännande.

De som inte läst någon Lincoln Rhyme-deckare kan nöja sig med det och luta sig tillbaka. De som läst ett gäng kan förvänta sig ytterligare en patenterad spänningsroman.

"

Skriv egen bokrecension till Stenapan