Flickan som älskade Tom Gordon

Författare: Stephen King
Ämnesord: psykologi, humor, kärlek, spänning, äventyr
Utgivningsår: 2000
ISBN: 0340765593

Broschyren hade talat om en ''medel till halvsvår'' knappt milslång sträcka av Appalacherleden mellan Maine och New Hampshire, där nioåriga Trisha McFarland skulle tillbringa lördagen med sin storebror Pete och sin nyskilda mamma. När hon viker av från leden för att slippa höra deras eviga gräl, och sen försöker komma ifatt dem via en genväg i skogen, hamnar Trisha allt djupare in i vildmarken. Trisha har bara sitt eget lokalsinne att gå efter, bara sin egen uppfattningsförmåga som skydd mot naturen, bara sitt eget mod och den egna tilliten som vapen mot den tilltagande skräcken. Till tröst har hon sin freestyle, där hon rattar in basebollaget Boston Red Sox´kamper och lyssnar till hur hennes hjälte Nummer 36 Tom Gordon räddar hem matcherna med sina avslut. och när mottagningen börjar bli svag tar Trisha till fantasin. Tom Gordon går brevid henne i skogen - det blir hennes enda chans att klara sig.

Detta är en klassisk äventyrsberättelse som griper och skakar om. Trishas kamp mot vildmarken växer till en metaforisk envig mellan uppgivenhet och förtröstan, kaputilation och livsmod. Det är en grym saga som lyses upp av den lilla flickans okuvliga mod.
Medelbetyg: 3,18 (28 röster)
Bok recensioner av Flickan som älskade Tom Gordon :
2004-05-19 20:21
Alltså den här boken. Jag tog den ur bokhyllan, tittade intresserat på framsidan (föreställande skog och en Red Sox-keps) och läste förstrött en del av baksidetexten. Sen öppnade jag den, läste de första raderna och pang - jag satt fast!! Boken är som en magnet! Inledningsraderna "Världen hade tänder och den kunde bitas precis när den ville. Det upptäckte Trisha McFarland när hon var nio år. Klockan tio på morgonen tidigt i juni satt hon i baksätet på sin mamman Dodge Caravan. Hon hade på sig sin blå Red Sox-tröja, träningströjan (den med 36 GORDON på ryggen) och hon lekte med sin docka Mona. Klockan halv elva var hon vilse i skogen. Klockan elva försökte hon låta bli att vara vettskrämd..." liksom ryckte in mig i handlingen och jag släppte inte tagen förrän, när jag några timmar senare hade läst sista raden!! Den här boken är så himla bra! Den har allt; kärlek, spänning, humor och sorg! Jag kände så med Trisha, verkligen djupt in i hjärtat när hon kämpar i skogen, hon är så full av mod och en förunderlig livslust. Stephen Kings beskrivning av skogen och av Trishas öde är verkligen så himla målande! När jag läste kändes det som om jag själv befann mig i skogen, det var en slags klaustrofobisk känsla! Jag tycker att Stephen King i "Flickan som älskade Tom Gordon" har överträffat sig själv! LÄS DEN HÄR BOKEN!!
2004-05-24 17:40
Flickan som älskade Tom Gordon är faktiskt en rätt ovanlig Stephen King roman. Den är ingen tegelsten direkt och handlar om något så vardagligt som en flicka som går vilse i skogen. Hon viker av stigen för att slippa lyssna på sin nyskilda mamma och sin tjuriga tonårsbror som grälar och hamnar ganska snart på avvägar med bara en liten matsäck och freestyle med sig. Snart har hon ingen aning om vart hon befinner sig och hennes enda tröst blir radion där hon lyssnar på Tom Gordon som kastar hem basebollmatcher. Han blir hennes tröst, och när batterierna tar slut
fortsätter hon lyssna och tala till en ihopfantiserad Tom.

Hon kämpar för att överleva och kampen är oförutsägbar. Efter några dagar i skogen har man i civilisationen redan gett upp hoppet om den nio åriga flickan.... och kanske är det redan försent...
Flickan som älskade Tom Gordon är en äventyrsbok som handlar huruvida en enkel stadsmänniska kan överleva i skogen. Den handlar om Skogen som vi så lätt tar för givet men som bara några kilometer från stigen förvandlar människan till ett djur igen. Flickans okuvliga mod och tankar är ytterst realistiska ...och därför är det svårt att lägga boken ifrån sig, eftersom man hela tiden är osäker på vad det ska sluta med. Det är trots allt Stephen King som skriver, och han är inte direkt känd för att skriva solskens sagor.....

Rekommenderas för sin enkelhet, men kanske just därför blev den ingen
favorit i min bokhylla.

2004-06-22 12:54
Man läser om flickan (Trisha) som går vilse i den stora skogen, man läser om skogen och om flickans sätt att hantera situationen. Trisha är en jättemodig tjej som imponerar. Och det är spännande för man vet inte hur det kommer att gå. Men det är stundtals lite långtråkigt också, även om handligen förs framåt ju längre in i skogen flickan går. Fast jag saknar något i boken, kanske att jag helt enkelt tycker att det blir lite tråkigt att bara följa Trisha.
2004-07-23 21:31
Väldigt stark trea. Tycker som bäst om King när han skriver om enkla saker. Betyget fyra ligger inte långt bort, men det är något som saknas för att den ska uppnå det.
2004-08-05 19:36
En stark 3:a ger jag den här boken! Det är faktist den första boken av Stephen King jag läst, och jag är inte besviken. Han skriver så otroligt bra och fängslande. Den här boken var enkel, och den saknar det där lilla extra, och var lite seg ett tag i mitten, men ändå jättebra. Jag ska köpa mer böcker av King och läsa, helt klart!
2004-09-21 11:32
Som sagt - Stephen Kings förmåga att få en att känna med huvudpersonen, att tränga in i vederbörandes psyke, är fenomenal! Barn/ungdomar gestaltas på ett underbart trovärdigt sätt!
Den här boken var väldigt intressant. En livrädd, men modig liten flicka som använder fantasin som överlevnadsstrategi... Jättebra!
Det är dock inte någon storfavorit för min del när det gäller Kings böcker.
2004-11-30 15:18
Det här är den första bok av Stephen King som jag läser och jag måste säga att jag är lite besviken. Han skriver enkelt men ändå ganska bra. Tyvärr är första halvan av boken ganska seg. Mitt i boken lurades jag att tro att den skulle bli lite läskig mot slutet men tyvärr malde den bara på.
2004-12-18 19:17
mmmm spännande! Kings sätt att beskriva karaktärer är otroligt! Man blir fast från första raden. Ingen skräck bok men ändå fasinerande
2005-04-05 21:44
Väldigt lättläst. Man fastnar liksom i berättelsen och vill läsa mer utan att det är riktigt spännande. Och det är just bristen på spänning som ger boken mitt låga betyg. Man zombie-läser denna bok bara för att texten är så tilltalande.
2005-12-11 14:27
förtsa boken som jag läste av stephen king (antar att jag valde en av de sämre för det här är inte bra). Ska ge honom fler chanser.
2005-12-12 17:00
Jag gillar den här boken. En av Kings böcker utan övernaturliga inslag. Istället får vi följa lilla Trisha vilse i vildmarken, hennes tankar och se det som sker runt omkring henne ur hennes egna nioåriga perspektiv.
2006-03-03 19:21
Trisha Mcfarland, en till synes vanlig liten flicka på nio månvarv åker ut på en vanlig utflykt med sin evigt grälande mamma och storebror. Hon går tio meter efter och hör deras kiv när hon plötsligt blir kissnödig och går in en liten bit bredvid stigen. Sen kan hon inte hitta tillbaks till den och det som följer är Stephen Kings roman Flickan som älskade Tom Gordon.

Jag var inne i en väldigt "dålig period" när jag läste den här. Den tog lång tid att läsa ut även om den är så kort och första hundra sidorna tilltalade mig inte alls. Men sen började jag intressera mig för den. Huvudpersonen känns sympatisk och intressant, ingen man glömmer direkt. Men det är ju faktist det som king är bäst på; beskriva personer. Här får han lite fria tyglar. En till bonus är att man inte vet hur det ska gå. I den flesta böcker kan man ana redan från början att t.ex. kärleksparet får varann i slutet eller gott besegrar ont, men här vet man inte riktigt och det höjer spänningen. Monstret tillför faktiskt, till skillnad från andra romaner som han skrivit där "monstret" bara förstör. Här känns det stämningsfullt och bra, särskilt som man inte vet om hon fantiserar eller om det är på riktigt, utmärglad som hon är. Jag skulle rekommendera den till nångon som vill börja läsa King men är rädd för tjocka böcker och vilseledande handlingar. En fyra för mig.
2006-06-19 18:06
Nioåriga Trisha McFarland ska tillbringa helgen med sin storebror och sin mamma. När de vandrar i skogen viker hon av från deras stig för att slippa höra deras oändliga gräl. Men hon hittar inte tillbaka och går vilse in i vildmarken. När det blir mörkt har hon sin freestyle som enda tröst. Då lyssnar hon på basebollaget Boston Red Sox´ där hennes idol Tom Gordon spelar. Men när batteriet börjar ta slut i freestylen och hon inte längre kan höra matchen börjar hon låtsas att Tom går bredvid henne i skogen. På så sätt lyckas hon stå ut med alla inbillade ljud och tänkbara farliga djur i skogen. Och framförallt det som lurar i mörkret.

Boken utspelar sig nästan enbart i skogen där Trisha befinner sig. Stephen King är kanske känd för att skriva tegelstensromaner i vanliga fall men "Flickan som..." är långt ifrån en sådan. Den är enbart på ca 200 sidor. Anledningen till att jag bara ger boken 3 i betyg beror på att jag tycker den var ganska långtråkig. Men den är spännande och rätt så läskig. Jag skulle inte vilja vara i Trishas sitts: mörka skogar är ju hemska...
2006-09-28 18:35
Finns det något hemskare än att gå vilse?
2007-09-25 13:48
Jag var tvungen att kolla i slutet av boken att Trisha verkligen klarade sig. Annars hade jag inte pallat med att läsa den. Jag har noll lokalsinne, att gå vilse i skogen är min största fasa. Levde mig in händelserna så jag var totalt uppslukad. Den enda av Kings böcker som jag gillat utan förbehåll.
2007-10-06 20:04
ÅÅÅÅÅÅÅÅH! Jättebra. Faktiskt sånt jag kan vara rädd för. Jag är väldigt bra på att känna mig iakttagen, speciellt i skogen. Jag tycker att nästen allt är läskigt i skogen när det är mörkt. Jag börjar få vilka tankar som helst. En väldigt bra bok utav min favortiförfattare som man blir rädd för! (iaf jag) :)
2007-11-11 21:38
En av de sämre King böckerna. Bra skriven som vanligt. men ack så tråkig. En riktig seg Mullehistoria. Skall men börja läsa King så börja inte med den här boken.
2008-08-13 22:45