Hedersmord

Författare: Björn Hellberg
Ämnesord: drama
Utgivningsår: 2002
ISBN: 9789185801558

En strålande vacker junimorgon går en känd åklagare ut från sin villa och möter döden, brutalt avrättad av en kallblodig mördare. Utan vetskap om vad som inträffat reser samtidigt kommissarie Sten Wall till Bornholm för att som vanligt fira semester på den danska sagon. Wall räknar med ett par sköna, rofyllda veckor, men någon kommer efter honom. Någon som har mördat – och som tänker göra det igen.

HEDERSMORD är en lika spännande som roande deckare, med många överraskningar på vägen till en rafflande upplösningen.

Medelbetyg: 2,83 (6 röster)
Bok recensioner av Hedersmord :
2003-10-28 14:28
Hmm den här boken var ingen jättehöjdare, men en rätt okej deckare ändå. Även ifall den inte är så bra så vill man ju veta hur det går och måste därför läsa klart den. Jag tyckte handlingen var rätt så okej, men det kändes som att det fattades någonting.
2005-04-21 18:43
Återigen: Böckerna i serien om Sten Wall och hans kolleger är väldigt gemytliga och vardagligt humoristiska med ett härligt språk.

I de tidigare böckerna får man hela tiden höra att Sten Wall åker till Bornholm på semester varje år. I den här boken får vi uppleva Bornholm och det är en underbar beskrivning av ön. Om man som jag har besökt ön ett flertal gånger så uppskattar man verkligen Hellbergs beskrivning av den underbart pittoreska ön.

Själva intrigen var väl inte så komplicerad eller spännande men på något sätt gjorde inte det något.

Det blir en stark 3:a.
2006-01-24 20:18
Kommissarie Sten Wall har som vana att alltid semestra på Bornholm, och så gör han även detta år, utan vetskap om att han är måltavla för en brutal mördare som redan skördat ett offer i en känd åklagare i Sverige. Vi får följa Walls tämligen avkopplande vila på den pittoreska ön och ge oss i kast med en psykotisk mördare som anser sig ha högre moral än de flesta...

Det är första gången som jag kommer i kontakt med författaren Björn Hellberg. Hellberg började som kåsör och idrottsjournalist och har, enligt min mening, inte helt avlägsnat sig från det tämligen platta sättet att skriva. Intrigen är simpel och det psykologiska sammanhanget svagt. Det positiva är att kommissarien beskrivs som en sympatisk människa, en muntergök som njuter av livets goda. Han dricker och äter gott och han blir inte en förespråkare för samhällskritik (som Wallander i Mankells böcker). Sten Wall verkar vara en härligt vanlig människa. Författarens miljöbeskrivningar är mysiga men språket känns mossigt och gammaldags. Jag upplever att författaren vill briljera med sina kunskaper inom olika områden. Han upprepar beskrivningar av Bornholm som en reseledare med munväder. Detta och det faktum att "Hedersmord" inte lämnade några spår alls kvar i mig, gör att betyget två är rimligt. "Hedersmord" är en dussindeckare, inget snack om saken.
2008-02-03 17:10
Spännande intrig av Hellberg. Kanske inte lika fenomenal som hans andra böcker i Wall-serien. Personbeskrivningarna och miljöbeskrivningarna är alltid klockrena från Hellberg.
2015-07-21 10:07
Helt ok !
2016-08-11 12:55
En intressant bok på så vis att man som läsare även får inblick i mördarens tankar. Mördaren som redan mördat en gång får inspiration att mörda speciella personer varav den ene är kommissarie Sten Wall. Denne undkommer döden med en hårsmån och en flicka råkar istället illa ut. Sten Wall är vid detta tillfälle på semester på Bornholm och han vet inte att en mördare är i närheten och bevakar Sten.
Det här är en okay deckare att läsa som tidsfördriv. Ibland med en fartfylld handling och ibland med en nästan sövande period.

"

Skriv egen bokrecension till Hedersmord