Berätta för mig

Författare: David Grossman
Genre: Novellsamling
Ämnesord: psykologi, kärlek, passion
Utgivningsår: 2009
ISBN: 9789100111281

Den som berättar och den som hör på speglar den andras hopp och förtvivlan. Det är det gemensamma temat för David Grossmans två långnoveller i Berätta för mig. Den första utspelar sig mellan en man och hans svägerska i en bil. Mannen är övertygad om att hans bortresta hustru är otrogen och svägerskan har gått med på att skjutsa honom utan att veta någonting om resans mål. Medan bilen rusar fram på Israels motorvägar skildrar han ingående vad hustrun just har för sig med sin älskare. Den klaustrofobiska och paranoida situationen i bilen avspeglar kanske situationen i landet. Också den andra berättelsen utspelas mellan två människor instängda i ett rum. En kvinnlig författare läser för sin döende mor ur den bok hon skriver. Där skildras ett beroendeförhållande med en 15-årig pojke. Han genomgår behandling hos en kvinna som mycket liknar modern. Dottern läser, modern lyssnar och båda två studerar sig själva i den andras spegel..
Bok recensioner av Berätta för mig :
2010-05-30 13:40
Boken innehåller två noveller som har okontrollerad passion som gemensam nämnare. Den första novellen, "Bessathet" utspelar sig under en lång bilresa då Saul berättar för sin svågerska Esti om den mångåriga besattheten med sin frus älskare. Han lägger fram sin själs mörkaste bitar och Esti lyssnar med en ovanlig vakenhet. Den andra novellen, "Kroppen, den förstår jag mig på", som är min favorit, berättar också om Nilis besattheten till den femtonåriga elev som en gång var yogaelev hos henne, men även om mor-dotter relation.
Jag hittar i Svd:s recension att boken nominerats till 2005 års ”Bad Sex Award” (erotiska inslag som gränsar till kitsch), men jag tycker att det låter märkligt. Jag uppfattar inte boken som erotisk i första plats, utan det är psykologi som är viktigast. Författaren går under skinnet på sina rollfigurer och läsaren sveps med. Noveller är skrivna med ett språk så vackert och poetiskt att det var en ren njutnig att läsa.

"

Skriv egen bokrecension till Berätta för mig
Noveller