En delad värld - Islam och Europa i går, i dag och i morgon

Författare: Ingmar Karlsson
Ämnesord: politik, religion, kultur, vetenskap, islam, muslimer
ISBN: 9789146220275

Klargörande och pedagogiskt belyser mellanösternkännaren Ingmar Karlsson relationen mellan islam och Europa. Vi får en tillbakablick över 800 års islamsk närvaro på europeisk mark samtidigt som författaren beskriver nuläget, problematiserar dagens förenklade bild av korstågen och resonerar kring nationalitetsbegreppen och i vad mån vi går mot ett islamiserat Europa.

En delad värld - Islam och Europa, i går, i dag och i morgon tar avstamp i författarens bok Islam och Europa - Samlevnad eller konfrontation från 1994. Vad har egentligen hänt sedan dess?
Bok recensioner av En delad värld - Islam och Europa i går, i dag och i morgon :
2010-04-30 14:40
Recension av Ingmar Karlssons En delad värld – Islam och Europa, igår, idag och i morgon

Ingmar Karlsson har varit verksam på olika positioner inom Utrikesdepartementet sedan 1967, bland annat som ambassadör i Prag och Bratislava och som generalkonsult i Istanbul. Han har sedan 1984 skrivit sjutton böcker som behandlar religion och politik. 2002 utsågs han som hedersdoktor i teologi vid Lunds universitet och 2007 till filosofie hedersdoktor vid Växjö universitet. 2010 mottog han Kungliga Vitterhetsakademien dess jetong i guld för att ha ”vidgat vår kunskap och Europas och Mellanösterns folk och kulturer”.

Med boken tar Ingvar Karlsson avstamp i och följer upp tankar och frågeställningar från sin Augustprisnominerade Islam och Europa – Samlevnad eller konfrontation (1994)

Handling: I en delad värld skildrar Mellanösternkännaren Ingmar Karlsson relationen mellan Islam och Europa, förr, nu och framåt i tiden. Historien tar sin början år 312 och vidare till idag och in i framtiden. Författaren har vissa funderingar om vad som kommer att hända när muslimerna blir fler och fler. Kommer de att bli en majoritet i hela världen?

Bagdad grundades år 762. Då levde olika religiösa grupper tillsammans sida vid sida. De flesta kunde tala flera olika språk: persiska, grekiska, arameiska och arabiska och kunde på så sätt kommunicera med varandra utan tolk. Det var i Bagdad som de första sjukhusen (bimaristan) inrättades under mitten av 700-talet. Vid de största sjukhusen fanns skolor och bibliotek. De mer erfarna läkarna undervisade studenter som i sin tur skulle använda sina kunskaper vid undersökningar och behandlingar av de sjuka. Manliga och kvinnliga patienter hade skilda salar, det fanns även särskilda avdelningar för patienter med olika åkommor. Läkarna var riktigt kunniga och vårdpersonalen var av båda könen.

Även astronomin hade en central plats i den arabiska vetenskapen. Araberna var även mycket kunniga i till exempel matematik, optik, musik med mera. Tyvärr föll Bagdad 1258 och jämnades med marken. Då hade redan det vetenskapliga livet stelnat eftersom en dogmatisk tolkning av religionen tagit överhand.

Sevilla intogs år 716 och då lades grunden för ett muslimskt rike på spansk mark under nästan 800 år. Ingmar Karlsson ifrågasätter den förenklade bild i den islamska världen och som ofta missbrukas politiskt. Författaren tar även upp flera av våra västerländska fördomar om islam och muslimer.

Jag tycker att detta var en riktigt intressant bok som är både enkelt men ändå pedagogiskt skriven. Att få följa den islamska kulturen och muslimernas framfart ända till Europa var mycket fängslande. Att Bagdad en gång i tiden var de stora vetenskapsmännens stad. Jag undrar hur det sett ut i Bagdad om inte staden jämnats med marken 1258. Mellanöstern hade många rika länder i tiden efter Kristus. Stora hus med kupoler i guld och der rika herrarna hade stora harem. Varför blev det så fattigt? Beror det kanske på de religiösa fundamentalisterna?

Jag älskade den här boken, precis som jag brukar när det gäller böcker om Mellanöstern. Eftersom det var en faktabok så gjorde jag understrykningar och markeringar i intressanta stycken. För mig var det även en sträckläsarbok. Jag kommer att läsa flera böcker av Ingmar Karlsson. Jag tyckte mycket om han sätt att skriva.

Betyg 5/5 Kristina Simar

"

Skriv egen bokrecension till En delad värld - Islam och Europa i går, i dag och i morgon