ISBN: 9789177388081

Ett måste för alla thrillerberoende: överraskande, snabb och rå. En kallhamrad mördare härjar i Atlanta, och han signerar sina dåd med en grotesk stympning.

Medelbetyg: 4 (3 röster)
Bok recensioner av Triptyk :
2010-04-21 13:46
Recension av Karin Slaughters Triptyk

Karin Slaughter är en bästsäljande författare till många böcker. Hon är också redaktör för Like a Charm, ett samarbete mellan brittiska och amerikanska kriminallitteraturförfattare. Hon bor i Atlanta.

Handling: John 17 år är på fest hos sin kusin Woody. Han har lyckats övertala jämnåriga Mary Alice Finney att följa med. Nästa morgon vaknar John bredvid Mary Alice som är brutalt mördad, och med tungan avbiten. John minns absolut ingenting, men han blir tagen för mord och får sitta i fängelse i cirka tjugo år.

När han blir utsläppt vet han inte mycket om världen omkring honom. Han får jobb som biltvättare, men lönen är dålig. Han bor på ett ungkarlshotell och hans kontakt Martha Lam dyker upp då och då för att kontrollera Johns rum efter knark eller något annat olagligt. John går in på en TV-affär för att höra om han kan köpa en liten TV på kredit. Affärsinnehavaren ber honom vänta lite medan han gör en kreditupplysning.

Det tar tid och John är på väg att ge sig i väg när mannen kommer med ett stort leende och berättar att John mycket väl kan titta på en stor TV. Han tycks ha stor kreditvärdighet. John säger att han återkommer, han vill tänka lite, säger han. Han går senare in i affären igen och frågar om de har kvar kreditupplysningen, men tyvärr så har de kastat den. När affären har stängt ger sig John iväg till containern där affären slänger sina sopor. Han lyckas hitta kreditupplysningen och tar hem den för att studera den. Någon har stulit hans identitet medan han suttit i fängelse. Vem? Varför?

John börjar göra egna undersökningar och lyckas hitta den skyldiga. Varför har den personen gjort så?

Efter att John blivit utsläppt börjar nya mord på unga kvinnor. Bland annat en prostituerad som även hon får tungan avbiten och ett dygn senare hittas ytterligare en ung flicka död.

Kriminalassistent Michael Ormewood kallas till platsen. Han tvingas jobba tillsammans med specialagent Will Trent – en man som han starkt ogillar. Hela berättelsen är en enda stor jakt på mördaren. Är det John som börjat mörda igen, eller är mördaren någon helt annan, som vill lägga skulden på John?

Jag tycker att det var en spännande kriminalroman. Mycket våldsam och mörkt skriven. Karaktärerna är till viss del prostituerade och deras hallikar som inte vill hjälpa polisen. Personer som man tror är pålitliga, är de verkligen det? Karin Slaughter skriver med ett väldigt tufft språk. Visste jag inte att det var en kvinnlig författare skulle jag inte tro det.

Den första delen var väldigt spännande. Sedan kom en del i mitten som var lite tjatig på det typiska amerikanska sättet. Mycket om prostituerade och deras hallickar och framför mig ser jag deras skabbiga lägenheter som ofta ligger i en smal äcklig korridor och grannar som inte vill prata med polisen. Där försvann cirka 75 sidor som var jobbiga att komma igenom, med sedan kom ett riktigt, riktigt spännande slut. Jag kommer gärna att läsa fler böcker av Karin Slaughter.
Betyg 3/5

2010-07-25 18:03
Den handlar om ett par trasiga själar som jagar en seriemördare i Atlanta. Huvudpersonen John har nyligen kommit ut ur fängelset och upptäcker att någon stulit hans identitet. Kriminalkommissarie Michael Ormewoods granne hittas mördad och det verkar som om seriemördaren skickat ett meddelande till honom personligen. Specialagent Will Trent kopplas in på fallet vilket inte är särskilt uppskattat. Klassiskt upplägg med andra ord.

Det här är amerikansk kiosklitteratur i sitt esse and I love it. Karin Slaughter är enormt skicklig på gestaltningar av sina karaktärer. Boken är full med planteringar och växlingar, den ena hemligheten efter den andra nystas upp men boken är aningen förutsägande. Trots det har jag inga problem att sträckläsa den och tycker att det är spännande från mitten av boken till slutet. Den är enkelt skriven med ett högt tempo. Det som är lite tråkigt med den är att alla har en trasig bakgrund med trassliga förhållanden och det känns som om författaren gör det lite enkelt för sig även om psykologin i karaktärerna är skickligt gestaltad. Lika mycket är den samhällskritisk, lite i överkant emellanåt. Men jag kan helt klart rekommendera den. Om inte annat i studiesyfte av gestaltningar. Som story är den enkel, lite för enkel och jag överraskas sällan i den, några få gånger lyckas hon med twisterna men spänningsfaktorn är ändå rätt hög.

Karin Slaughter är en bästsäljande amerikansk författare som i den här boken gick ifrån sin bästsäljande serie om Grant County vilket av många ansågs som modigt eller dumt. Dock lyckas hon väldigt bra och även den här boken kommer sälja som smör. Jag har fått en ny favvo.
2011-07-23 14:37
Wow, vilken välskriven bok! Bra story, udda karaktärer som framträder tydligt, spännande m.m. Hade gjort sig alldeles utmärkt som film. Den var en aning för rå och hårdkokt för min smak men allt det positiva överväger så den får en femma i betyg. Ska bli kul att läsa nästa bok i serien - Fraktur.

"

Skriv egen bokrecension till Triptyk
Murgrönan