Smultronbett

Författare: Barbara Voors
Utgivningsår: 2003
ISBN: 9189618289

Molly Swartling lever ett behagligt liv: toppinredd villa, två barn, mannen känd dirigent och själv är hon cellist i Konserthallen. Men när hon en dag hittar en lapp i brevlådan betitlad MEDELÅLDERSKRISEN påminns hon i ett slag om sitt livs förgänglighet. För att komma undan sig själv kastar hon sig in i en ond cirkel av hetsig shopping, febril träning och destruktiva kärleksaffärer. Hennes tillvaro börjar långsamt krackelera.
Den första lappen följs av fler och efterhand börjar ett egenartat mönster att framträda. Liksom en gång den döende Mozart skrev sin berömda dödsmässa åt en okänd beställare, tycks nu någon ha beställt hennes - Mollys Requiem. Hon inser att någon försöker styra hennes liv och få henne att konfronteras med ett förflutet hon sedan länge förpassat till glömskan.
Allt mer trängd av obehagliga minnesbilder tvingas hon till slut fråga sig: Hur djupt kan en människa falla? Finns där någon som tar emot?

När du var två veckor gammal upptäckte jag två ilsket röda märken på din rygg, Rosanna. De stod upp från huden och var varma, svullna och liksom pulserande. Jag var övertygad om att de inte fanns där vid födseln. Orolig tog jag dig till en läkare som lugnade mig. De kallades för ''smultronmärken'', en godartad kärlförändring. Det var något helt normalt som först skulle växa än mer för att därefter avstanna vid ungefär ett års ålder, och under uppväxten försvinna för att enbart lämna kvar en skiftning i huden.
-Smultronbett, sa jag till Herman när han frågade ,jag mindes ordet fel.
-En defekt alltså, så Herman, viss rädsla i hans röst.
-Nej inte alls, försökte jag. Inte alls så.

Medelbetyg: 3,33 (3 röster)
Bok recensioner av Smultronbett :
2003-10-26 18:01
Boken handlar om Molly Swartling som har allting hon har man, fin villa och två barn. Hon är cellist och hennes man är dirigent. Men så plötsligt så dyker det upp en lapp i brevlådan som det står Medelålderskrisen på, den följs utav fler liknade lappar med olika medelanden på. Hon inser att någon försöker styra hennes liv och det förflutna hinner ikapp henne. Jag gillade boken men i början så tyckte jag att den var lite seg, men efter halva boken så vände det.
2008-03-24 08:57
Lite seg i början, men sen tog sig. Men den kanse även var lit för snirklig för att riktigt passa mig...
2009-06-03 22:17