Dans med döden

Författare: Jeffery Deaver
Ämnesord: mord, spänning
ISBN: 9172635541

Listan på yrkesmördarens Dansarens offer är lång, endast en har överlevt länge nog för att hinna förse polisen med en ledtråd: tatueringen på mördarens arm som föreställer Döden som dansar med en kvinna framför en likkista. Den här gången har han lejts för att mörda tre huvudvittnen i en stor vapensmugglarrättegång. New York-polisen står handfallen men anlitar den totalförlamade fd kriminalteknikern Lincoln Rhyme för att få fast Dansaren. Rhyme som utmanats av Dansaren en gång tidigare drivs av tanken på revansch, och från sin superdatoriserade våning vägleder han sin medhjälpare, den kvinnliga polisen Amelia Sachs, i att samla in ledtrådar och bevis på brottsplatserna. Rhymes intelligens och långa yrkeserfarenhet i kombination med Sachs handlingskraft är deras enda verktyg i jakten på den gäckande mördaren. Och de har bara 48 timmar på sig.
Medelbetyg: 4 (8 röster)
Bok recensioner av Dans med döden :
2004-05-07 08:22
Åh... Jag blir mer och mer förtjust i Lincoln Rhyme och Amelia Sachs för varje bok jag läser!
Det här är en väldigt spännande bok med många intressanta och oväntade vändningar. Omöjlig att lägga ifrån sig!
2004-06-29 15:45
Absolut en spännande och läsvärd bok.
2004-07-14 00:14
en jättebra deckare... minst lika bra som deaver's andra böcker!!
2005-06-08 19:37
En yrkesmördare som polisen döpt till "Dansaren" har fått i uppdrag att döda tre huvudvittnen i en vapensmugglar rättegång. För flera år sedan sprängde "dansaren" Lincoln Rhymes två medarbetare i luften. Nu anlitar polisen Rhyme för att hitta honom. Tillsammans med den vackra Amelia Sachs börjar nu Rhyme en kamp mot klockan. Mördaren tycks hela tiden vara steget före dem och de upptäcker att de tampas med en av de skarpaste brottsling de hitills träffat på. I jakten efter mördaren kommer de två kriminalarna varandra allt närmare och spänningen ligger allitd på bristningsgränsen....

Efter "Den tomma stolen" kände jag mig besviken. Vad var det för otrolig spänning i Deavers böcker som alla pratade om? Själv upplevde jag deckaren som ganska tråkig och fattig på spänning. Jag bestämde mig för att ge Deaver en ny chans med "Dans med döden" och den här gången blev jag inte besviken. Det tog ett tag innan jag kom in i boken men när jag väl gjort det var deckaren omöjlig att lägga ifrån sig. Kemin mellan den totalförlamade Rhyme och den vackra men känsliga Sachs fångade mig totallt. Men också de övriga karaktärerna i boken var väl utmejsade och lätt att ta till sig. Jag tycker om att Deaver ger läsaren en sådan totall undervisning i kriminalkonsten och de olika detaljerna som kriminalare sysslar med. Det märks att han kan sin sak. "Dans med döden" är en oerhört spännande deckare du inte bör missa..
2006-05-24 17:05
Dans med döden tillhör en av dom bästa i serien om Lincoln Rhyme och Amelia Sachs.....
2007-06-14 23:01
En av de bästa Deaverböckerna. Man blev besatt av den. Läs den! :D
2007-06-27 00:39
Älskar intelligenta välskrivna deckare som den här när man inte ka gissa sig till slutet
2012-10-06 14:29
Har du aldrig läst en Lincoln Rhyme-thriller tycker jag du ska göra det.
Har du läst en eller flera och varit nöjd kan du läsa denna också.
Har du däremot läst om Lincoln Rhyme och blivit besviken kan du ignorera denna. Det är nämligen samma visa ännu en gång.

Deaver är en av den moderna spänningslitteraturens skickligaste författare men han kör i gamla hjulspår. Böckerna om Lincoln Rhyme är exceptionellt likartade. I ena ringhörnan en förlamad kriminaltekniker med übernaturlig kompetens, i andra ringhörnan en ondsint förövare med lika übernaturliga förmågor. När båda sidor ligger steget före blir det invecklat och jag finner denna story osedvanligt svårsmält.

Det är dock spännande och kryptiskt i vanlig ordning.

"

Skriv egen bokrecension till Dans med döden