Gamla Stan-morden

Författare: Lars Bill Lundholm
Utgivningsår: 2009
ISBN: 9789185801701

När den lika omstridde som kände skådespelaren Peter Branting hittas död utanför sin bostad i Gamla Stan ställs den egensinnige kriminalkommissarien Axel Hake inför ett av sina mest spektakulära fall. Händelsen väcker enorm uppmärksamhet och Hake tvingas hantera såväl den upphetsade pressen som sin opportunistiske chef Seymour Rilke. Dessutom upptäcker Hake att charmören Branting haft kontakt med Hanna hans Hanna.

Gamla Stan-morden är den fjärde delen i Lars Bill Lundholms hyllade deckarserie om kommissarie Hake. Efter Östermalm, Södermalm och Kungsholmen är det nu Gamla Stans tur att utgöra spelplats för ett mord som leder Hake in i kretsen av mycket kända skådespelare och kulturpersonligheter med verkliga förebilder. Som vanligt bjuds här skickligt intrigmakeri, stämningsfulla miljöskildringar och stark spänning, men också mycket humor och diabolisk berättarglädje i skildringen av teatervärlden.

Medelbetyg: 2,75 (4 röster)
Bok recensioner av Gamla Stan-morden :
2010-01-13 23:03
riktigt spännande början, men vad hände på slutet.. segt, utdraget och intetsägande.. nej tack! jag har en förkärlek till bokserier där man kan följa karakärerna bok efter bok, men nästa bok om hake och co. nej tack!
2016-02-11 12:11
Komissarie Hake känns väl igen. Hans något envetna strävanden efter att finna en mördare strider ibland mot hans chefs önskningar att vara försiktig med kända personer. Hakes syster ger ett lyft till berättelsen. Hon som gärna tar hand om människor som är skadade på något sätt har här inlett en kärleksaffär med en flykting vilket till sist leder till att hon skadar honom så att han hamnar på sjukhus. Hake rycker som vanligt ut till hjälp även om han har fullt upp med sin egen lilla familj och sin jakt efter mördare. Det här var en avkopplande deckare. Helt okay.
2018-10-31 08:40
En populär skådespelare hittas mördad i Gamla stan.
Kriminalkommissarie Axel Hake får utredningen på sitt bord.