Bedragen

Författare: Katerina Janouch
ISBN: 9186067567

Cecilia Lund älskar sitt jobb på sjukhuset där hon befinner sig mitt i livets mest dramatiska ögonblick, födelse och död. Privat tuffar det på, med fyra barn och äkta maken John som är fotograf. Romantiken överskuggas av vardagens plikter. Men det välkända är trygghet. Och så som det alltid varit, ska det alltid förbli – eller?
En oväntad händelse slår plötsligt sönder deras tillvaro.
Det ringer på familjens dörr och där ute i vinterkylan står en främmande ung man, Simon. Han hävdar att John är hans far och han själv frukten av en passionerad tonårsförbindelse.
Just då förbereder John en längre utlandsresa. Cecilia står med ens ensam och konfronteras med den hemlighetsfulle Simon, samtidigt som sprickorna i hennes och Johns relation blir allt djupare. Runt familjen vävs ett nät av oförklarliga händelser och svek. Det är inte helt lätt att avgöra vem som är bedragen – och vem som bedrar.
Medelbetyg: 3,57 (7 röster)
Bok recensioner av Bedragen :
2009-12-28 16:48
Man får följa barnmorskan Cecilia Lund i både hennes yrkesliv och privatliv. En igenkännande berättelse om vardagens plikter och trassliga relationer.
Detta är den första delen i en serie om barnmorskan Cecilia Lund.
2010-01-15 22:05
Detta är en bok jag inte blir klok på, mycket händer, men det finns varken en början eller ett slut, utan det är som om man fick bara följa med Cecilia mitt i vardagen och så råkar det trassla till sig en jäkla massa och så.. Är det slut... Och man vet aldrig vad som blev av henne. Eller honom, eller familjen. MEn det är väl som det ska vara antar jag. Livet alltså. Upp och ner och ingen jävla ordning alls.
2010-03-03 14:32
Bra relationsskildring. Bra skildring av jobbet på en förlossningsavdelning. Lite onödigt slut med thrillerupplösning.
2012-08-22 14:31
Först upplevde jag boken som lite väl vardaglig men allt eftersom så blev jag intresserad av Cecilia Lund och familjemedlemmarna. Modern som jagar reportage hela tiden och utnyttjar familjen och deras vänner för att få ihop nya sidor i tidningen. Mormodern som tycker att sex är toppen även efter åttio och som vet att njuta av livet och som äger mycket klokhet. Simon, den okända sonen som kan visa hänsyn till sina halvsyskon men ändå är villig till att utnyttja familjen till det yttersta för att få pengar. Nu ser jag fram emot att läsa nästa del om Cecilia Linds öden.
2012-09-02 19:55
Bedragen är ingen stor roman för mig. Det finns så många liknande "vardagsskildringar" men de är lättlästa och ofta hittar jag något att känna igen mig i. Jag tyckte inte om slutet som inte riktigt passade in. Det fanns flera inslag i boken som hände för snabbt och inte riktigt heller passade in. Men jag kommer nog att läsa mera av Katerina Janouch även framöver.
2014-11-11 22:44
Då Janouch skrev den här boken kan hon inte varit i alltför god kontakt med männen i sin omgivning. Onda män och goda kvinnor. Men det är till en kvinnlig publik den antagligen vänder sig så det funkar nog. Skulle antagligen gett ett högre betyg om jag var kvinna. Men väl berättad historia, och intressanta BB-beskrivningar, både arbetet och småpratet personalen emellan.
2016-04-12 21:32
En hyfsat bra, emellanåt mindre bra och ibland rentav tråkig bok. Grundhistorien är lätt att relatera till men språket gör att det kan kännas allt för banalt på något sätt. Mitt i allt det vanliga utspelar sig ett par i det närmaste osannolika händelser som gör att boken blir väldigt ojämn. Historien pendlar mellan att vara allt för vardaglig till att stundtals bli nästan läskig och sedan kommer det vardagliga tillbaka igen för att sedan luta åt ett helt annat håll och man undrar vart den röda tråden tog vägen? "Bedragen" får ändå en trea av mig då den emellanåt griper tag en smula, jag tycker att den tar sig lite grann mot slutet även om historien delvis vänder till att bli något annat. Jag blir inte särskilt sugen på att läsa uppföljarna, tyvärr.

"

Skriv egen bokrecension till Bedragen