ISBN: 9789129668292

Bok recensioner av Bortom Spiderwick 1+2 :
2009-11-24 13:10
Recension om Bortom Spiderwick bok 1+2 av Tony Di Terlizzi och Holly Black. 1. Najadens sång 2. Ett jätteproblem

Efter SpiderWicks första spännande fantasy böcker kommer nu uppföljaren Bortom Spiderwick som består av tre böcker.
Tony Di Terlizzi har både skrivit och illustrerat. Tony bor med sin fru och dotter i den lilla staden Amherst som ligger i den Amerikanska delstaten Massachusetts.
Holly Black som är medförfattare kom ut med sin första roman Mörkrets tjänare i USA 2002. Boken fick YALSA - priset som bästa bok för unga vuxna 2003. Holly bor även hon i Amherst tillsammans med sin man Theo och en massa djur.

Handling: Bortom Spiderwick är en fortsättning på de fem böckerna som hette Spiderwick och som även har filmats. En spännande fantasyserie för de yngre läsarna. Bortom Spiderwick består av tre böcker 1. Najadens sång . Vi får möta Nicholas (Nick) och hans styvsyster Laurie. Laurie har läst alla Spiderwick böckerna och hon har även fälthandboken, som numera är en vanlig bok. Nick och Laurie ger sig iväg för att leta efter oknytt. Till en början är de inte synska, men de upptäcker att de blir det om de har en fyrklöver på sig. De möter en najad som tappat bort sina systrar och som de bestämmer sig för att hjälpa. De råkar även ut för en svårhanterig jätte. De försöker få hjälp av författarna till fälthandboken, men de vill inte hjälpa till. I affären där författarna finns möter de Jared (pojken från de första böckerna). Jared som tillsammans med sina syskon hittar en lösning på det hela.
Bok 2. Ett jätteproblem. Här får barnen tampas med ett flertal yrvakna jättar som försöker ödelägga hela Florida. Nick och hans styvsyster är de enda som kan stoppa jättarnas framfart. Laurie ger Nicks storebror Jules en nyckelring med en fyrklöver i och som gör att även han ser jättarna. Jules och hans flickvän Cindy hjälper Nick och Laurie i deras försök att förgöra jättarna.

Jag tycker: En spännande och bra skriven fantasy för de yngre. Men som mycket väl kan läsas av äldre barn och till och med vuxna. För att jag skulle förstå böckerna bättre eftersom jag inte läst de första delarna, lånade jag Spiderwick på DVD och genast förstod jag dessa böcker bättre. Jag fick se hur varelserna såg ut. Jag gillar både den skrivna texten och illustrationerna. Jag ser redan fram emot bok nummer tre som kommer i januari 2010.
Betyg 4/5 Kristina Simar lektör/bokrecensent

"

Skriv egen bokrecension till Bortom Spiderwick 1+2