Den förlorade symbolen

Författare: Dan Brown
Ämnesord: filosofi, politik, religion, historia, kultur, spänning, vetenskap, äventyr
Utgivningsår: 2009
ISBN: 9100106461

Harvardprofessorn i religiös symbolik, Robert Langdon, kallas i sista stund in för att hålla en kvällsföreläsning i Capitolium, Washington. Men bara minuter efter hans ankomst hittas ett märkvärdigt föremål i byggnadens rotunda. Det är dessutom kryptiskt kodat med fem olika symboler. Langdon förstår att budskapet är en uråldrig åkallan, menad att locka dess mottagare in i en sedan länge förlorad värld av hemlig visdom. När Langdon inser att hans mentor, Peter Solomon - filantrop och framstående frimurare - brutalt kidnappats, förstår han att det enda sättet att rädda sin väns liv är att hörsamma den mystiska uppmaningen och följa den vart den än leder honom. Han sveps in i en värld av beslöjade historier, gåtfulla ikoner och förborgade koder som tycks leda honom mot en ofattbar sanning. Robert Langdons tredje äventyr, uppföljaren till Änglar och demoner och Da Vinci-koden, är en händelse i bokvärlden som saknar motstycke.

Sällan har en läsupplevelse varit mer efterlängtad. Sedan Da Vinci-koden utkom 2003 (2004 i Sverige) har över 80 miljoner exemplar av Browns böcker sålts världen över. Nu fortsätter läsäventyret med Den förlorade symbolen.

Medelbetyg: 3,29 (35 röster)
Bok recensioner av Den förlorade symbolen :
2009-11-11 22:17
Har man läst en har man läst dem alla... Men om man gillar de tidigare gillar man även denna. Samma höga tempo, korta kapitel, ständiga cliff hangers, en ny religiös sektliknande grupp (med kristet ursprung) utpekas och nya hot shots är inblandade. Lättläst, spännande, går snabbt att ta sig igenom. Man får det man sökte efter. Tyvärr är även slutet ett likadant tillkrystat antiklimax som i de tidigare böckerna.
2009-12-11 15:32
Det är spänning från första sidan och med oväntade vändningar och tankeväckande ideér så platsar denna bok, liksom Dan Browns tidigare böcker, bland decenniets bästa.
2009-12-23 13:19
En riktigt mäktig bok att ta in! Jag är en riktig sucker för Dan Browns böcker. Den här liknar de andra, men jag tyckte nog om den här mest ändå.
När man läser de här böckerna känns det som att ens intellekt testas, och man får fundera och resonera med sig själv, utan att det blir tråkigt.
Jag beundrar Dan Brown som har förmågan att klämma in så mycket fakta i en bok utan att man blir uttråkad av det. Han gör kunskap intressant. Precis som det ska vara. Och den efterforskning han måste ha lagt ner...
En stark femma!
2010-01-02 17:02
Robert Langdon blir av sin gode vän David Salomon inbjuden att hålla ett föredrag i självaste Capitolium i Washington. Men när han kommer dit finner han vare sig sin vän eller en föredragspublik. I stället hittar han en avhuggen hand, tatuerad med mystiska och uråldriga symboler. På nolltid är både Capitoliums vaktstyrka samt CIAs säkerhetsschef på plats, och Robert Langdom tvingas samarbeta med både lagen och den galning som kidnappat hans vän, huggit av dennes hand och nu kräver att Langdon ska använda sina kunskaper för att lösa Frimurarnas äldsta mysterium och avslöja en portal till gränslösa kunskaper.

Den förlorade symbolen är den tredje boken i serien med symbolexperten Robert Langdon. Änglar och Demon och DaVincikoden har tidigare blivit filmade med Tom Hanks i huvudrollen – och det dröjer säkerligen inte länge innan även denna bok blivit film. Men av dessa tre är det bara DaVincikoden som är värd någon uppmärksamhet. Den förlorade symbolen har i likhet med Änglar och Demoner en lång rad av brister som ganska snart gör läsandet outhärdligt. Karaktärerna saknar trovärdighet och konsekvens, replikerna är styltiga och pratiga, känslobeskrivningarna är klyschiga och pinsamma. Storyn är för fantastisk och på slutänden platt. Och så vidare.
Dock har boken ett par behållningar i de idéer och tankar som diskuteras på ett par ställen i boken. Exempelvis finner jag en diskussion om huruvida människan har en förmåga att skilja på rätt och fel som är inbyggd i vårt DNA – att det finns faktiska sanningar. Det är stundtals även intressant med resonemang om hur äldre vetenskap och religiösa trosföreställningar under lång tid förkastats av modern vetenskap – men på senare år börjat ses i ett annat ljus. Att både koranen, bibeln och andra uråldriga texter har beskrivningar som antyder att det fanns kunskaper på den tiden som vi inte trodde de hade.
Intressant att fundera kring, men inte paketerad i detta format av billig mystikaction. Överlag är boken ”bla bla bla” och handlingen ”pfh”.

Jonas Malmsjö har en alldeles utmärkt röst för ljudboksinläsning och gör ett bra jobb med detta.

2010-01-09 16:42
Till en början så är boken en klar 5:a för att mot slutet övergå till en svag 2:a. Varför? Jo, jag tycker inte om det tillkrånglade och krystade religiösa svammel som avslutar boken. Tyvärr, en stor besvikelse!
2010-03-08 19:53
Spännande fartfylld handling som vanligt, blandat med ibland lite för mycket filosofiska religionsresonemang.
2010-03-22 08:43
Man vet vad man får: Högt tempo, mycket filosofiskt orerande, underhållning, dåliga karaktärsbeskrivningar, noll kärlek och romantik, mycket ytligt amerikaniserat. Det är helt OK som omväxling då och då! En fyra i betyg!
2010-03-29 09:35
Bra intrig och spännande. Men ibland blir det lite för mycket "fakta" och lite för lite om huvudpersonerna. Slutet var lite väl segt då "äventyret var över" och det blev ännu mer "fakta". Ändå ger jag den betyget väl godkänd.
2010-07-28 21:08
Man märker direkt att man kommer bli besviken på Dan Browns nya bok. Den flummiga handlingen segar sig fram utan att egentligen väcka intresse eller vara spännande. Istället för att ha en röd tråd blandas fler och fler karaktärer och fler och fler teorier in, tills jag till slut inte längre håller koll på vad boken egentligen vill komma fram till. Den tatuerade mannen känns inte som någon trovärdig skurk, och det blir aldrig särskilt spännande innan handlingen tonar bort.
Jag tycker inte alls att Den Förlorade Symbolen kan jämföras med Da Vinci Koden eller Änglar och Demoner, då den nye uppföljaren mestadels är flummig och förvirrande.
2010-07-30 13:52
Recension av Dan Browns Den förlorade symbolen

Boken är utgiven på Albert Bonniers förlag och innehåller 614 sidor.

Dan Brown är författaren till Da Vinci-koden, som är hans senaste spänningsroman. Den har sålts i över 80 miljoner exemplar och är en av tidernas mest lästa romaner. Innan Da Vinci-koden skrev Dan Brown tre andra spänningsromaner: Gåtornas palats, Änglar och demoner (där han introducerade Harvardprofessorn Robert Langdon) och I cirkelns mitt. Da Vinci-koden och Änglar och demoner har filmatiserats, i regi av Ron Howard och i huvudrollen som Robert Langson ses Tom Hanks. Dan Brown bor i New England, USA med sin fru Blythe.

Handling: Precis som i Da Vinci-koden och Änglar och demoner är huvudpersonen professor Robert Langdon, en medelsålders snygg, vältränad och ogift man som är expert på att tyda symboler. Den här gången får han ett paket av sin vän och mentor Peter Solomon – filantrop och frimurare. Peter Solomon vill att Robert Langdon ska gömma paketet och han får absolut inte tala om för någon att han har det. Så blir Peter Solomon kidnappad och Robert Langdon inser att han till varje pris måste hitta sin vän, även om han själv kan skadas eller till och med mördas. Han kommer i kontakt med Peter Solomons syster Katherine Solomon som är forskare i neotik. Hon följer med Robert Langdon på hans jakt efter kidnapparna och Peter Solomon själv. Samtidigt som de letar efter Peter Solomon hänger en otäck mördare dem i hälarna. Han är ute efter det paket som Robert Langdon har. Det blir en våldsam jakt och Robert Langdon kommer vissa frimurare in på livet. De blir jagade i hemliga undergångar och döden hänger dem i hälarna ända till slutet.

Nja, efter Da Vinci-koden och Änglar och demoner som gått i samma tema, känns Den förlorade symbolen ganska tröttsam. Handlingen känns igen, det är en mördares jakt på Robert Langdon, som givetvis har en vacker kvinna till sin hjälp och symboler som ska tydas. Dan Brown är inte den mest uttrycksfulla författaren heller. Dåligt med beskrivningar på personer och miljöer, språket är också lite för enkelt. Korta kapitel och väldigt lättläst, de 600 sidorna går fort att ta sig igenom. Jag är tveksam till att läsa ytterligare en bok av Dan Brown om den innehåller samma tema. Det känns tyvärr ganska mättat nu.

Betyg 2/5 Kristina Simar

2010-08-30 21:43
Tempot är snabbt med korta kapitel, frimurare, symboler och förstås hjälten – Langdon.
Konceptet är samma som i övriga av Dan Browns böcker. Detta är den bok som tilltalar mig minst. Mätt på Langdon, kanske?
2010-09-08 22:12
Extremt bra! Den här boken har lite mindre handling men mer genomtänk konspirationsteori än Da Vinci Koden.
2010-10-24 17:15
Påminner väldigt mycket om de tidigare böckerna av författaren som jag faktiskt gillade.Den här väldigt utdragen,tidvis spännande dock trots att intrigen är rentav barnslig.Det blir för mycket pseudofilosofering kring religoner,frimureri och alla världens symboler. Detta är också bekant från tidigare böcker.Slutet är alldeles för utdraget och något platt.
2010-12-21 12:23
Jag måste säga att jag är besviken, jag älskar Dan Brown och slukar hans böcker på nolltid men den här kändes inte trovärdig på samma sätt och inte heller lika tilltalande.
Har man läst böcker av honom förut så känner man igen väldigt mänga delar och han skriver på ett liknande sätt men det känns som att han just för att han blev så uppskattad efter "Da vinci koden" och "Änglar och demoner" så tog han sig vissa friheter att utöka sin fantasi och då förlorade boken sin glans.
2010-12-29 17:59
CIA har ett dokument med hänvisningar till en uråldrig port. Dokumentet innehåller frasen ”It’s buried out there somewhere”
Robert Langdon blir kallad till Capitolium i Washington av sin gode vän
Peter Solomon för att hålla en föreläsning. I byggnadens rotunda hittas ett föremål med fem olika symboler.
Brown bygger upp spänningen och man får lära sig mycket om frimurare, symboler och byggnader i Washington DC.
Det är mycket som händer på ett halvt dygn i trakterna kring Capitolium och det är en spännande och intressant läsning.
2011-04-01 14:05
En trevlig semesterläsning.
2011-07-20 15:51
Kul populärvetenskap som vanligt med Dan Brown. Blir som de övriga sämre och sämre ju mer man läser.
2011-10-05 12:55
Robert Langdon är en enfaldig romanhjälte med en osannolik blandning av spetskompetens. Det förvånar mig att Dan Brown väcker honom till liv igen. Likheterna med "Da Vinci koden" är nästan lika många som antalet cliffhangers. Enda riktiga skillnaden är skådeplatsen som nu är Washington.

Man kan ju berömma författaren för att hålla fast vid sitt stilbildande berättande men det här var lite för billigt. Det är naturligtvis spännande från början till slut men i det här fallet räcker det inte till toppbetyg.

Dan Brown borde lägga krutet på annat håll.
2014-03-21 18:14
En mycket gripande bok som når spänning på en helt annan nivå och klart bland det bästa jag har läst.