Drömmen

Originaltitel: The Dream
Författare: Harry Bernstein
Ämnesord: depression, religion, historia, kärlek, kultur
Utgivningsår: 2008
ISBN: 9173372129

Drömmen handlar om drömmen om Amerika, det förlovade landet där det finns mat och pengar till alla. Där alla finner lyckan och där det inte finns några religiösa motsättningar. Det är framför allt lille Harrys mamma som drömt om att få lämna industristaden i England och flytta till landet i väster. När biljetterna till resan kommer från de avlägsna släktingarna ser hon äntligen en chans att familjen ska få det bättre. Kanske kommer hennes försupne man att bli en god far och make och barnen få gå i skolan och skaffa sig en fin utbildning.

Allt detta går dock inte i uppfyllelse. Depressionen som råder i världen på 1930-talet drabbar så småningom även Harrys familj. Det är svårt att hitta ett arbete och även i Amerika blir livet tungt.

Makens löften om bot och bättring bryts ständigt. De får klara sig på egen hand. Syskonen växer upp och den ena efter den andra står på egna ben och till slut så är det bara Harry och mamman kvar hemma. Harry gör så gott han kan och försörjer sig och modern på allehanda tillfälliga arbeten.Så småningom hittar han en flickvän som han kommer att dela livet med.

Drömmenär en gripande fortsättning på den lovordade romanen Den osynliga väggen (2005), som Harry Bernstein debuterade med vid en ålder av 96 år.
Medelbetyg: 4,33 (3 röster)
Bok recensioner av Drömmen :
2009-08-12 18:01
Jag älskade "Den osynliga väggen", men försökte att inte ha för höga förväntningar på denna uppföljare.

Men "Drömmen" visade sig vara nästan lika strålande bra! Den är skriven på ett lättsamt, och stundvis humoristiskt vis som fängslar redan från första sidan.

Liksom Harry Bernsteins första bok "Den osynliga väggen" sträckläste jag den här. Trots att den inte riktigt kommer upp i samma nivå som föregångaren - blev jag absolut inte besviken. Det är en fin historia om kärlek, religion, fattigdom och om en dröm som Harry Bernstein så fint jämför med en såpbubbla som finns inom räckhåll men spräcks just som du ska till att fånga den.

Läs den!
2009-11-21 11:37
Det är en väldigt vacker bok som griper tag i mig och får mig att vilja fortsätta läsa. Den är hemsk för man får, på ett sätt som verkligen går ända fram, veta hur det är att växa upp i en fattig famlij, där pappan tar alla pengar till alkohol. Man får se hur familjen försöker uppskatta vad de har och hur de kämpar trots att de har det så svårt. De har inget jobb, inga pengar, ett hus utan värme, och alla bara dör, känns det som. Boken är väldigt vackert skriven och uppdelad på ett bra sätt. Harry har verkligen fått med det viktigaste av sitt liv i den här boken. Jag kan tänka mig att det måste vara väldigt svårt att sammanfatta sitt liv så att det blir samanängande, men ändå aldrig tråkigt, utan alltid intressant. Men harry lyckas väldigt bra. Jag beundrar honom mycket, att han har stått ut med så mycket och att han har kämpat och till slut lyckats med sin dröm om att bli författare. Det är helt otroligt!
Boken får en också att känna hur bra man själv har det. Som växer upp i en familj med pengar, där man aldrig behöver oroa sig för ifall man ska ha råd med mat.

"

Skriv egen bokrecension till Drömmen