Infiltratören

Författare: Lasse Wierup
Ämnesord: spänning
Utgivningsår: 2008
ISBN: 9789113019178

Mellan 1996 och 2004 gillrade infiltratören Max fällor åt mc-gäng, rånare och knarkhandlare. Hans uppdragsgivare var den nu dömde och avskedade kommissarien Olle Liljegren vid Stockholmspolisen.

Max hemliga uppdrag avslöjades när en operation gick snett. I en infiltration av en kokainliga i Eskilstuna hade Max gett sig för långt in i narkotikaaffärerna och fick sin telefon avlyssnad. När Eskilstunapoliserna även fick höra Olle Liljegrens röst i telefonsamtalen blev de chockade. Vad hade Stockholmskollegan för intressen i narkotikahanteringen? undrade de och informerade åklagarmyndigheten. Där beslutades att Max och Olle Liljegren skulle gripas.

Under den fortsatta polisutredningen och i de följande rättegångarna kom fler och fler uppgifter fram om Stockholmspolisens okonventionella arbetsmetoder. Allt talar för att Olle Liljegren, med hjälp av Max, ägnat sig åt olaglig brottsprovokation. Men eftersom domstolen anser att arbetet varit sanktionerat uppifrån frias Liljegren till slut på nästan alla punkter. Max tvingas däremot avtjäna tre års fängelse.

Trots rättegångarna har flera viktiga frågor ännu inte fått något svar. Hur mycket kände exempelvis polischefer som Leif Jennekvist, Gunno Gunnmo och Carin Götblad till? Hur kunde en ung, överambitiös polisman få så fritt spelrum? Varför har ingen av dem som dömdes i de regelvidriga operationerna fått chans till ny rättegång? Och vad betyder det för den svenska rättssäkerheten?

Lasse Wierup är reporter på Dagens Nyheter och tillsammans med Matti Larsson författare till Svensk maffia. Han är den journalist som grävt djupast i en av de mest besvärande affärerna för den svenska polisen.
Medelbetyg: 3,4 (5 röster)
Bok recensioner av Infiltratören :
2009-08-10 20:56
Boken är uppdelad i två delar. Den första halvan bygger på Max berättelser, som är mycket spännande och underhållande. Den andra halvan går igenom förundersökningar och rättegångar kring Max, Olle och andra inblandade. Dessa beskrivningar blir tyvärr långtråkiga att läsa, eftersom de till stora delar är upprepningar av berättelserna från första halvan. Jag förmodar att den andra halvan ska ses mer som fakta än som underhållning.

Jag ger första halvan en 4:a och andra halvan en 2:a i betyg.
2010-02-15 23:05
Håller helt med Mr Spock. Första halvan av boken är riktigt spännande och underhållande. Sen kommer faktabiten med förhörsprotokoll och samma historia igen och igen fast från olika personer. Läste Hanteraren för ett tag sen men blev besviken. Men bara för att Infiltratören var bättre betyder ju inte det att den är mer sanningsenlig än den andra...
2012-08-26 19:24
Gillar man, som jag, att läsa om autentiska polisutredningar, åtal, rättegångar, domar, överklaganden och så vidare, så hittar man en hel del sånt här. Även berättelsen ur infiltratörens synvinkel är intressant. Det känns boken ut som om författaren verkligen står på Max sida och är grymt kritisk mot hanteraren och vissa kolleger till honom. Som läsare tycker jag det är bättre att få känna sånt själv. En intressant och spännande bok, som dock aldrig lyfter riktigt enligt mig.
2012-09-07 12:42
Bra i början, sen får man bara läsa samma historia 100 gånger till.. Men jag tyckte bättre om denna än andra infiltratörböcker jag har läst. Och den va bättre skriven än Lasses andra böcker.

"