Visste ni att John Lennon hade en svensk älskarinna, Katja, som han hade ett längre förhållande med och att de fick en dotter ihop? Och att Katja var en klassiskt skolad pianist som skrev några låtar åt Beatles och hjälpte dem med andra?
Tänkte väl det, det är inte allmänt känt...;-) Så långt är berättelsen bra, en modern skröna där åtminstone älskarinnan och barnet kunde varit sanna. Många popstjärnor har barn på bygden, fler än ens de själva vet. Bra är också skildringen av Beatles´ tidigare år strax innan och under genombrottet och den påföljande hysterin. Hur de levde utanför scenen och frustrationen i att inte kunna röra sig fritt. Och hur en begåvad och självständig kvinna ger upp allt för att bli hålldam i London och det utan att ens lyckas intala sig själv att hon en dag kommer att bli fru Lennon. Men sen orkar inte Dozzi hålla stånd längre utan svävar ut i närmast farssrtade scener i sin iver att svartmåla John. Katja är ett offer och alla män är kräk utom Brian Epstein som råkar vara bög... Suck, varför denna kvinnliga förkärlek för att rätta in sig i det genuspolitiska ledet?
Jag får känslan att Dozzi själv är en gammal groupie och hon beskriver musikbranschen väldigt initierat. Mycket fakta har plockats från olika biografer över beatlarna, jag känner igen en del. Så blandar hon in egna påhitt och antaganden i så hög grad att soppan till slut blir både överkokt och fadd. Att John Lennon var knarkare och alkoholist är allmänt känt, så även hans osäkerhet och sökande efter den modersgestalt han fann i Yoko. Men den psykopatiska svartsjukan har Dozzi hämtat från Cynthia Lennons biografi och exfruar är inte alltid de bästa sanningsvittnen... Det melodramatiska slutet är i nivå med en veckotidningsnovell eller en TV-såpa och sänker boken ännu ett snäpp.