Utgivningsår: 2009
ISBN: 9789170027178

Hur långt skulle du gå för kärleken?
Skulle du dö för den?
Skulle du döda för den?

”Vi har din fru. Du kan få henne tillbaka för två miljoner kontant.”

Trädgårdsmästaren Mitchell Rafferty tror först att det är ett skämt. Han planterar blommor i en kunds trädgård när hans mobil ringer, och nu står han i en vanlig förort en solig sommardag, och har det värsta samtalet i sitt liv.

Vem det än är på andra sidan luren så talar han sanning. Han har Mitchs fru och han har sagt sitt pris. Han bryr sig inte om att Mitch driver en liten trädgårdsfirma och inte har någon möjlighet att samla ihop en sådan svindlande summa. Han är säker på att Mitch kommer att lösa det på något sätt. Bara han älskar sin fru tillräckligt…

Och Mitch älskar henne tillräckligt. Han älskar henne mer än själva livet. Och han har sextio timmar på sig att bevisa det. Han måste hitta de två miljonerna dollar tills dess. Men han kommer att betala så mycket mer. Han skulle betala vad som helst.
Medelbetyg: 2,82 (11 röster)
Bok recensioner av Maken :
2009-06-14 17:22
Den första boken av Koontz som jag läste till slut.
Trädgårdsmästaren Mitch får en vacker dag ett samtal om att hans fru kidnappats.Mitch får 60 timmar på sig att komma upp med 2 miljoner dollar för att få sin fru tillbaka.Det här är upptakten till en otrovärdig historia som framskrider med expressfart.Det följer svek,lögner,barndomstrauman och mord på löpande band.Historien är dock ganska tarvlig och personskildringarna tunna och ointressanta.De sentimentala och psykologiska inslagen berör inte ett dugg.Rena rama kiosklitteraturen.
2009-08-06 19:18
Hörde den som ljudbok. Bra uppläsare. Men nej, boken var inte bra. Alldeles för många sidospår som gjorde det hela väldigt rörigt.
2009-09-28 14:51
Ännu en otroligt bra och spännande bok av Koontz. I många av de tidigare böcker jag läst av honom finns många romaner där han blandat sciencefiction med spänning utan för den sakens skull göra det ”löjligt” att läsa. Koontz jämförs ofta med Stephen King eftersom deras genrer går hand i hand. Denna spänningsroman var dock helt utan ”övernaturliga” inslag. Precis som boken Vansinne så kunde jag inte lägga ifrån mig denna bok när jag väl kommit in i den, men det var även något i denna som saknades som jag inte riktigt kan sätta fingret på. För övrigt så gillade jag handlingen och upplägget av hela historien. Jag rekommenderar även denna bok varmt.
2010-03-05 22:32
Har lånat den på ljudbok, men än så länge bara hört ca 1/3. Lyssnade nyligen på Vansinne av sama författare, vilken jag tyckte var ganska bra. Men jag måste säga att än så länge är de båda böckerna extremt lika. Det är nära nog exakt samma upplägg på både huvucpersonens situation som hans agerande! Otroligt att en författare kan ge ut två böcker som har så lika inledning. Hoppas verkligen det blir en vändning.
2010-03-05 23:52
I nio fall av tio är Koontz rena skräpet och jag funderar ofta under långa sömnlösa nätter på varför jag alls ger honom min uppmärksamhet. Det finns ingen vettig anledning till att med avsmak ta del av pinsamt tunna berättelser som förpestas av helt osannolika karaktärer. Sådana människor finns bara i Holywood-filmer som spelar sin publik rakt i famnen. Alla dessa tafatta försök till att ge dem lite djup och personlighet fallerar redan i inledningen.Som Pingu så observant påpekar i inlägget över mitt..man har läst det här...alldeles för många gånger...för även om intrigen kan skilja sig så skriver Koontz egentligen samma historia om och om igen..förmodligen i evigheters evighet. Ändå läser jag det här. Det är ungefär som att vara uppslukad i en reklampaus. Plötsligt rycker jag till och undrar vad fan jag håller på med. Och byter kanal.
2010-06-01 19:55
Jag är egentligen ganska förtjust i det upplägg som görs här. Det här var min första bok av Koontz. Det är amerikanskt. Det är lite småmacho, med stora doser ÄCKLIG sentimentalitet. Kortfattat kan jag väl säga att jag tyckte att historien var ganska rak, med vissa longörer. Det är hyfsat spännande ända fram tills den slutliga uppgörelsen och epilogen. Här gör författaren ett lustmord på sig själv med osannolikhet efter osannolikhet. Sedan avslutar han med en epilog som är så sentimentalt tillrättalagd att man får lust att spy. Betyget två förtjänas endast för att en stor del av boken är ett hyfsat hantverk. Men betyget ligger väldigt nära en etta.
2011-03-21 12:27
En helt ok bok, men den här boken känns tunn, kanske framförallt upplösningen. Det blir lite antiklimax när slutet avhandlas på några sidor när resten av handlingen är detaljerat beskriven. Ok som tidsfördriv, men jag rekommenderar den inte.
2011-08-08 18:39
Helt klart en läsvärd bok av Dean.Den var spännande hela tiden och slutet var bra.
2011-09-03 20:28
Jag är en hängiven Koontz-supporter och brukar beskriva hans övernaturliga inslag som en akilleshäl. Just därför kom "Maken" som på beställning.

Jag förstår mig inte på kritiken här på forumet. Koontz använder sitt patenterade bildspråk och kryddar med träffsäkra metaforer. Möjligen kan jag skriva under på att slutet kunde ha gjorts bättre men boken som helhet håller klass.

Koontz får gärna undvika övernaturligheterna oftare framöver.
2013-03-15 11:25
en helt ok bok ! inte lika bra som Hjälten !
2016-12-16 16:33
Nej! Det här var verkligen inte bra. Jag hade förväntat mig betydligt mer spänning, men så lyssnade jag ju inte på hela heller. Men den är alldeles för tråkig och rörig för att jag ska orka med det! Ingenting jag kan rekommendera!
2017-11-09 12:26
En annorlunda historia då det iscensätts att den kidnappades make ska bli misstänkt för att ha mördat sin fru. En trädgårdsmästare, Mitch, får ett samtal om att hans fru kidnappats och om han inte betalar två miljoner kommer det att gå henne illa. Kidnapparen skjuter en person som promenerar med en hund för att visa att det är allvar. Mitch, förstår inte hur han ska få fram pengar men det vet kidnapparen. Det finns en släkting som har pengar men denne dödar hellre än betalar. Det här är en ganska osannolik berättelse men samtidigt spännande med en man som är beredd till att göra allt för att rädda sin älskade. Slutet lämnade dock en del frågor då det plötsligt gått några år. Jag tyckte boken var intressant att lyssna på med tanke på att den tog upp barndomen som huvudpersonen och syskon haft.

"

Skriv egen bokrecension till Maken
Murgrönan