Fattigt folk

Författare: Fjodor Dostojevskij
Utgivningsår: 1846
ISBN: 9789197740524

Fattigt folk - Fjodor Dostojevskijs lysande debutroman - publicerades 1846 och blev författarens första stora litterära triumf. Boken, som med hänsynslös realism skildrade fattigdomen i 1800-talets Petersburg, hälsades med hänförelse av kritiker och läsare. Den ledande litteraturkritiker V. Belinskij profeterade att Dostojevskij skulle bli en litterär gigant. Det är inte svårt att se hur han kom till denna slutsats, och i efterhand, hade han rätt.

Fattigt folk är en gripande och sorgesam berättelse om den godhjärtade och fattige kanslisten Makar Devusjkin och den föräldralösa unga flickan Varvara Dobroselova. Dagligen upplever de förödmjukelser och för en förtvivlad kamp mot fattigdom som tar ifrån dem all värdighet. I sina brev till varandra finner de tröst och kärlek. "Jag gav efter mer av medlidande med mänskligheten", skriver Makar Djevusjkin i ett av sina brev. Dessa ord skulle kunna stå som motto för hela Dostojevskijs litterära livsgärning.

En nyöversättning till svenska har länge varit efterlängtad. Lars Erik Blomqvist har i sin suvärena tolkning kommit originalets text så nära som möjligt, samtidigt som den svenska språkdräkten gjorts njutbar och tillgänglig för dagens läsare.

Varför blir det alltid så att en god människa hamnar i förfall, medan lyckan anmäler sig av sig själv hos andra? Jag vet, jag vet, lilla vän, att man inte skall tänka så, det är fritänkeri; men ärligt talat, sanningen att säga, varför har ödets kråka hos den ene kraxat redan i moderlivet, medan den andre träder ut i Guds värld från hittebarnshuset? Det händer ju att en ren dumbom ofta föräras lyckan. Käre dumbom, rota du i dina fäders penningpåsar, ät och drick, roa dig bäst du kan, men du, din fattige stackare, du får bara slicka dig om munnen; det är, så att säga, det enda du duger till, för så är det, stackars människa! (sid. 102)
Medelbetyg: 3,67 (3 röster)
Bok recensioner av Fattigt folk :
2009-06-03 10:04
En fullständig klassiker. Det är inte första gången jag läser denna roman av Fjodor Dostojevskij men nu har den kommit ut i en fin nyöversättning. Den är en mycket sorglig berättelse som fångar mig och berör, man slås av fattigdomens hårda villkor när man läser boken. Oerhört bra skrivet för att vara debutroman.
2011-08-26 12:18
Recension av Fjodor Dostojevskijs roman Fattigt folk

Boken är utgiven på Akvilon Förlag (2009) och innehåller 139 sidor www.akvilon.se
Översättare och efterord: Lars-Erik Blomqvist.

Fjodor Dostojevskij föddes i Moskva 1821 och dog i Sant Petersburg 1881. Han debuterade som författare 1846 med Arma människor eller som den heter idag Fattigt folk, och som just är denna bok. Samma år kom även Dubbelgångaren ut. Hans mest kända verk är nog Brott och straff (1886). Han tillhörde realismens författare, en litterär epok som varade från omkring 1830-1860. Under den epoken skulle man skildra omvärlden så realistiskt som möjligt, gärna genom ett objektivt och vetenskapligt perspektiv. Realismen genomsyrar även idag majoriteten av all litteratur som ges ut idag.

Handling: Första gången Fattigt folk kom ut i Sverige var 1885 och då med titeln: Fattige stackare. Översättaren hette Birger Mörner, från Uppsala.
Den godhjärtade och fattige kanslisten Makar Devusjkin och den föräldralösa unga flickan Varvara Dobroselova inleder en brevväxling med varandra, även om de bor i huset mitt emot varandra. Det ses inte med blida ögon om de skulle träffas regelbundet, eftersom Makar Devusjkin är så mycket äldre än Varvara. De berättar om sin vardag och hur besvärligt det är att vara fattig, ofta sjuk och att fattigdomen tar bort all värdighet, de upplever båda stor förödmjukelse i sin fattigdom. Men de känner en stor tröst och kärlek till varandra genom sin brevväxling. Makar Devusjkin har inte ens råd att köpa nya kläder eller skor. Får han pengar över, skickar han det till Varvara, något som hon inte alltid blir glad över. Hon tycker att han ska köpa nya kläder istället.
Läsarna får även följa Varvara Dobroselova som liten. Under sina första år hade hon ett bra liv, bodde på landet med sina föräldrar. Sedan insjuknad hennes far i cancer och dog när hon var fjorton år gammal. Helt plötsligt stod hennes mor och hon utan bostad. De fick då bo inneboende hos en kvinna, Anna Fjodorovna, som sade sig vara en släkting till hennes far. Hur ska det sluta för Makar och Varvara, ska de finna lyckan, eller inte?

Fjodor Dostojevskij skrev ofta dialoger eller monologer i början av sin karriär. Det var nog ganska vanligt bland ryska författare under realismens epok. Som vanligt tyckte jag mycket om denna bok av Dostojevskij också. Jag kan dock se en skillnad på hans sätt att skriva eftersom jag inte läst denna debutbok innan. Den är inte lika välskriven som hans senare romaner, den innehåller en del upprepningar som han inte gör i senare böcker, men som debutroman är den ändå mycket läsvärd. Dostojevskij är en ordkonstnär som inte många författare ens kommer i närheten av. Undrar hur många ord han får in i en bok? Hans berättande och gestaltningar är som alltid suveräna och jag blir aldrig besviken på det han skriver. Är väldigt glad att jag fick kontakt med Irina Tahir på Akvilon Förlag och fått förtroende att recensera deras böcker. Denna gång ger jag givetvis också en eloge till översättaren och efterordsskrivaren Lars-Erik Blomqvist. Det syns så väl när en bok är bra översatt och det var denna.

Betyg 4/5 Kristina Simar 2011-08-25 (85) http://blogg.passagen.se/krisim

2016-11-23 09:52
Tyvärr var det ingen bok för mig, men jag vet att Dostojevskij var en potentiell författare, men det hindrar inte för att jag tycker boken var fantastiskt trist att det växer mossa på mig. Att läsa en bok med denna författare känns som att det aldrig blir färdigt. Nej inte min typ av bok alls.

"

Skriv egen bokrecension till Fattigt folk
Den osynlige mannen