Den samvetslöse

Originaltitel: The Appeal
Författare: John Grisham
Ämnesord: politik, psykologi, spänning
Utgivningsår: 2009
ISBN: 9789174290035

I en fullsmockad rättssal i Mississippi återvänder en jury med en fällande dom mot ett kemiskt företag. Det är anklagat för att ha dumpat giftigt avfall i en småstads vattentäkt och orsakat en cancerepidemi. Skadeståndet är enormt och företaget överklagar till den delstatliga högsta domstolen, vars nio domare ska antingen stadfästa eller upphäva domslutet.

Ett rovdjur på Wall Street, Carl Trudeau, är företagets skakade ägare och han är övertygad om att den kommande domstolsförhandlingen kan bli förödande för hans del. Lösningen borde vara att köpa sig en av domarplatserna. Kostnaden på några miljoner är inget problem för miljardären Trudeau. Genom sina politiska torpeder lägger han ett intrikat nät kring en ung, ovetande kandidat, som finansieras, manipuleras och marknadsförs ...
Medelbetyg: 2,67 (9 röster)
Bok recensioner av Den samvetslöse :
2009-06-02 23:08
Krane Chemical har dumpat giftigt avfall och förorenat dricksvattnet i en liten stad,med katastrofala följder.Företaget hotas sålunda av enorma skadestånd.Men går det att köpa inflytande och till och med en plats i högsta domstolen för att påverka utgången av fallet?
Grisham beskriver bra det politiska rävspelet och de giriga och bedrägliga aktörerna i detta spel.Storyn var kanske aningen utdragen,men blev bättre mot slutet.En av hans bättre böcker på senare år.
2009-10-12 19:40
Lite för lite skönlitteratur och för mycket teknisk juridik.
2010-07-25 20:55
Nä, den här boken tilltalade mig inte alls. Vad gick den ut på egentligen? En av de svagare Grisham-böckerna genom alla tider!
2010-12-10 13:06
På senare år har Grishamn gått ifrån den "renodlade" fiktionen för att skriva böcker som ligger närmare verkligheten. "Den oskyldige mannen" är t ex byggd på ett autentiskt fall. Även om detta inte handlar om ett riktigt fall är det i vart fall väldigt trovärdigt. Problemen med boken är emellertid omfattande. Stereotyperna är skrattretande enkelspåriga. Tanken är väl att boken ska ses som en politisk inlaga, men för en utomamerikansk läsare bekräftar boken bara alla fördomar som redan fanns. Alla som bryr sig om någon utsatt är liberaler eller kommunister. Amerikaner verkar bara tänka på pengar - i alla lägen. Det är dessutom de som har pengar som bestämmer och det är deras rättvisa som gäller.

Det är möjligt att det känns som chockerande för amerikaner att höra. Vi andra bara gäspar och undrar varför vi slösade bort tid på denna bok.
2011-07-20 15:58
Ok
2011-10-03 17:48
John Grisham sade en gång i en intervju att det är ganska enkelt att skriva den typ av böcker han gör. Man tar ett juridiskt problem och fyller sedan bara ut med en historia runt omkring. Låter enkelt och det kanske det är också. Grishams böcker är ganska enkla på det sättet och Grishams goda kunskaper och erfarenheter inom juridik kommer väl till sin rätt. Men Grisham har mer än så. Hans böcker lyfter gärna fram orättvisor inom juridiken, skadeståndsjuridiken i synnerhet, och samhället i övrigt och denna bok gör inget undantag.

”Den samvetslöse” (”The Appeal” i originaltitel) inleds med hur kemikalieföretaget Kane Chemicals förlorar ett stort skadeståndsmål mot ett antal personer från en mindre stad i den amerikanska södern. Deras dumpningar av farliga kemikalier har lett till att ett flertal av invånarna fått cancer och sedemera avlidit. Kane ger sig dock inte och genom en skickligt iscensatt och smutsig kampanj vill man byta ut en domare i delstatens högsta domstol till en mer välvilligt inställd domare och därigenom vinna målet när det överklagas dit. Läsaren får en tur genom den amerikanska skadeståndsprocessen och de juridiska trixigheter man kan ägna sig åt i den. Vi får en god dosering av en amerikansk valkampanj och de förvrängningar av sanningen och den smutskastning man ägnar sig åt och hur olika organisationer trycker på i bakgrunden och inte tvekar att böja på lagen för att nå sina mål. Vi får också en inblick hur några omdebatterade ämnen i den amerikanska södern, homosexualitet och dödsstraff, blir slagträn i den politiska debatten och används för att manipulera massorna med skräckpropaganda och rena lögner.

På bokens framsida (den upplaga jag läste) läser man några citat från andra recensioner som framställer boken som spännande och nervkittlande. Det är en lite felaktig bild, tycker jag. Boken är ingen nagelbitande deckare med de traditionella ingredienserna våld, ond bråd död och action. Bokens behållning är istället det politiska och jurdiska intrigerna och fulspelet i maktens och storfinansens korridorer och i en amerikansk skadeståndsprocess. Den väcker flera frågeställningar om juridik, politik och ekonomi i dagens samhälle. Det går inte att undgå att notera var Grisham står i detta. Han ger mörka och ironiska bilder av makt-, och pengakåta politiker och finansmän och de företag och organisationer de representerar. Han försvarar även tydligt den amerikanska skadeståndsjuridiken och dess advokater, som ibland kan förlöjligas i vår del av världen, och framhäver hur viktiga verktyg de är för den enskilde gentemot mäktiga företag och organisationer. Detta gäller egentligen de flesta av Grishams böcker och inte bara denna.

Förutom tankeställarna man får ges man en underhållande stunds läsning även om spänningsmomenten är få. Är det dem man är ute efter blir man nog besviken. Inom det juridiska är Grisham kunnig, helt naturligt med hans bakgrund som advokat, och han besitter även en god dramatisk förmåga att leverera en trovärdig och innehållsrik berättelse. Hans historia lämnar en besk eftersmak men även ett litet uppvaknande och ifrågasättande av skeenden och processer i vår vardag. Som han gjort så många gånger förr.

Rekommenderas i övrigt med Grisham:

”Den oskyldige mannen” (2006)

Något så ovanligt som en dokumentär och inte en roman från Grisham. Den berättar om ett mordfall i en liten stad i USA och hur man sätter oskyldiga medborgare i fängelse på livstid eller med dödsstraff baserat på svaga juridiska bevis. Otäck och tankeväckande. Den verklighet Grisham bygger sina romaner på.

2012-08-29 21:59
Detta är en bok som beskriver att den som har pengar till förfogande kan manövrera sin omgivning så att en utvald person har stor möjlighet att vinna ett domarval. Att det handlar om USA behövdes inte ens skrivas. Hela idén med att kasta ut mängder med pengar på kampanjer anser jag är förkastlig då pengarna istället kunde satsas på vettigare insatser i samhället. John Grisham har skrivit en mycket bra bok om ett maktspel där den starke gör allt för att få ännu mer på sitt konto.

"

Skriv egen bokrecension till Den samvetslöse