Originaltitel: Pride and Prejudice
Författare: Jane Austen
Genre: Klassiker
Ämnesord: kärlek
Utgivningsår: 1813
ISBN: 9170531161

De flesta känner väl till Jane Austen? Hennes romaner har blivit omtyckta dels för sin humor och sin lätta ironi, dels för att de upplevts som så verklighetstrogna skildringar av Austens egen tid. Men hennes romaner präglas också av ett underliggande allvar och en allmängiltighet som gjort dem tidlösa.

Stolthet och fördom handlar om medelklass dotter Elizabeth. Hon är både stolt och fördomsful, och vill inte göra det som smhället förväntar av henne, nämligen gifta sig.

Ni misstar er, mr Darcy, om ni tror att ert sätt att framföra ert frieri beredde mig någon annan tillfredsställelse än den att det besparade mig det deltagande som jag kunde ha känt om ni hade uppfört er på ett mera gentlemannamässigt sätt.

Hon såg hur han ryckte till, men han sade ingenting och hon fortsatte:

– Ni kunde inte ha erbjudit mig er hand på ett sådant sätt att jag hade frestats att svara ja.

Återigen var hans förvåning tydlig och han såg på henne med ett uttryck av på en gång misstro och förödmjukelse. Hon fortfor:

– Från första ögonblicket av vår bekantskap fick jag klart för mig hur inbilsk och självisk ni var, och det var början till en motvilja som undan för undan har blivit allt starkare. Jag hade inte känt er en månad förrän jag var på det klara med att ni var den siste på jorden som jag skulle vilja gifta mig med.

Medelbetyg: 3,9 (50 röster)
Bok recensioner av Stolthet och fördom :
2004-04-24 18:12
Elizabeth är en beundrans värd person. Jag älskar att läsa om peroner som vågar vara sig själv. Jane Austen är definitivt ingen dålig författare, och Stolthet och fördom är ingen dum bok, kanske Austens bästa i själva verket. Många vändningar finns det i alla fall, vilket är rätt så typiskt för Austen. Jag rekomenderar denna bok, för alla bör känna till Jane Austen.
2004-06-12 21:10
Långtråkig, känner en som hade den som obligatorisk bok i skolan, han läste med olika löjliga röster för att klara sig igenom den :P
2004-06-16 17:42
Stolthet och Fördom, orginaltitel; Pride and Prejudice.

Ja, detta är nog den bästa av Jane Austens alla böcker. Den har nästan allt som en historisk roman skall ha; ung bestämd flicka, överklass, den där mannen som från början avskyr men senare smälter, natur, herrgårdar och allt möjligt!

Boken handlar om Miss Eliza Bennet, som tillsammans med 4 systrar, tillbringar sin mesta tid på baler och dylikt i jakt på att finna någon rik man att gifta sig med. De fyra systrarna till Elizabeth är ganska så fjolliga, och detta ger stora bekymmer längre fram i boken. När Mr Bingley och hans vän Mr Dracy hyr en herrgård inte långt brån det Bennetska huset blir mamma Bennet eld och lågor! Här skall giftas bort!

Jag rekomenderar dig att läsa denna bok på eneglska, då orginalspråket oftast gör en bok flera gånger bättre. Som om inte boken i sig skulle vara bra nog, så är den Engelska BBC filmatiseringen av den snäppet vassare! Jag rekomenderar starkt alla att läsa boken, men än mer att se filmen! (Pride and Prejudice, inspelad 1995, Jennifer Eleh och Colin Firth i huvudrollerna)

2004-11-25 19:12
jag tycker att den var långtråkig jobbig att läsa. Det var svårt att komma ihåg vem var vem hur gamla de var osv. För att det var för måpnga med i boken.fast det var ändå roligt att läsa hur det var på 1700-talet och vara med om Elisabets reor genom boken.
2005-01-11 14:59
Väldigt bra och smart skriven - en av mina absoluta favoritböcker. Austen beskriver träffsäkert, med en kärleksfull glimt i ögat, de olika karaktärerna du kunde hitta i dåtidens England. Den är mycket rolig, och givetvis romantisk.
2005-01-12 22:30
Alltså.. Jag ska läsa den här till imorgon och jag pallar bara inte den är bara för tråkig. Men den är ju ändå bra skriven för att handla om sådana här tråkiga saker!
2005-07-20 19:01
Den börjar lite trist, men blir riktigt bra! När man väl kommer in i språket blir den lättare att läsa. Jag gillar Austens böcker och den här är inget undantag.
2005-08-17 23:02
En klassiker!
2006-03-09 00:01
Underbar på alla sätt och vis! Roliga och livliga karaktärer som aldrig kommer glömma.. Dessutom tror jag att jag är kär i Darcy
2006-06-12 18:20
En av de böcker jag läste under gymnasiet. Gillar den skarpt och har köpt en egen. Har läst om den några gånger och jag gillar den varje gång. Den är så finurlig! Och jag gillar att läsa om den tidens samhälle som beskrivs. Kanske för att den beskrivs rätt upp och ner. Att det var noga med klasserna och hur man gifte sig. Det hymlas inte med något i den här boken. (Förutom de rätta känslorna då.) Huvudkaraktärerna är bra beskrivna. Den enda som jag nog aldrig fattade tyckte för var den där som smörade in sig hos Lizzie. Varför har jag tappat namnet på honom nu då? Förmodligen för att var en otrevlig figur.

Läs Stolthet och fördom om du gillar historiska miljöer och romantik!

2006-06-14 09:15
En bra bok, med en bra handling och huvudpersoner. Lite svår att förstå ibland eftersom språket är som det är. Den ironiska humorn är helt underbar. Jag tycker att om man har läst boken så borde man se filmen och vice versa.
2006-06-22 21:55
En av mina absoluta favoritböcker! Jag vet inte hur många gånger jag läst den men jag kan den utantill. Karaktärerna är underbara, ironin lysande och språket fantastiskt. Jane Austen när hon är som bäst.
2006-11-14 12:37
Jag såg filmen innan jag läste boken och tyckte om båda fast boken var bättre. Där fick man mer detaljer som man missade när man såg filmen.
Början av boken var lite seg men när man kommit en bit kunde jag inte lägga undan den.

2006-11-14 17:04
Visst är det en underbar bok! Och inte tog den skada av att jag såg Colin Firths brinnande ögon för min inre blick varje gång Mr. Darcy kom på tal. Boken har ett fantastiskt tema, att sakta börja älska någon som man till en början tycker väldigt illa om.
2006-12-16 16:21
Stolthet och fördom är det enda jag läst av Jane Austen, gillade den väldigt mycket, och den blev bara bättre och bättre ju längre man läste, och jag tyckte om Darcy mer och mer.
2007-02-04 12:52
Boken är väldigt arbetad och naturbeskrivande. Jag läste dock en bok där språket forfarande var väldigt gammalt, så jag som ganska ung tyckte det var svårt att få ett sammanhang i det hela och var tvungen att läsa om många stycken för att förstå. Men Jane har gjort härliga personligheter som sätter sig djupt i en. Elisabet (boken s.k. huvud person) är så före sin tid som kvinna på 1700-talet att man bara måste älska att läsa om henne! men jag kan inte säga att det är en av de bästa böcker jag läst, för jag fick inntrycktet av att den var lite seg i mellanåt, men det är ju subjectivt...
2007-04-18 08:17
Som dokument över en tid och klass är den utomordentlig. Som underhållningsroman är den ännu bättre. Jag skrattade rakt ut flera gånger. Om man bara tar den för vad den är, är den en av de bästa.
2007-05-06 21:47
Det är svårt att förstå hur man levde på den tiden då boken utspelar sig, och för somliga kan den te sig tråkig. Visst, det är kanske inte den mest händelsefulla boken, men den speglar vardagen som den var då. Roligt att tonåringar var likadana då som nu, men beroende på tal och accepterat betéende, ändå för läsaren verkar så annorlunda. Man måste minnas att detta verk har några år på nacken och inte förvänta sig nutida språk. Det är fullt möjligt att dra paraleller till hur man lever idag. Det som de var så öppna med då, stolthet och fördomar, är lite hysch-hysch idag
2007-05-21 15:56
Det här min absoluta favoritbok!
Själv tycker jag att den är bäst på engelska.
Den får en solklar femma!
2007-06-10 16:53
Ganska kul och romantisk berättelse om Elisabeth och mr Darcy. Ibland kunde den vara lite luddig, men författarinnan har inte dragigt ut på händelserna :)
2007-06-19 10:30
Det här måste väl vara världens bästa kärleksroman! Läste precis om den igen och trots att man vet precis hur det går så sitter man där som på nålar och nästan skriker åt romankaraktärerna att skärpa sig! :) Vad kan man säga annat än LÄS DEN! Här är orginalet till Bridget Jones, för alla er som läst den. Fast sååååå mycket bättre.
2007-07-29 22:28
Fantastiskt. Mästerligt. Vad kan annars beskriva denna roman? Jane Austen är en konstnär utan dess like. Denna historia berättas på ett sätt som fulländar dess karaktärer och miljöer. Kulturhistoriskt sätt är detta ett verk som är ovärderligt!
MEN, jag påstår att den här sortens historier kräver en viss sorts läsare. För att verkligen förstå och se det mästerliga i detta verk krävs att man som läsare kan se mellan raderna. Visst är det en kärlekshistoria, men det är också en samhällskritisk roman! Är man inte intresserad av att lägga ner så mycket energi som krävs på att insupa och förstå alla mästerliga detaljer, kan historien verka långtråkig. Det krävs nämligen ett visst mått av tålamod för att finna en riktigt läsupplevelse när det gäller Austens böcker. Denna historia är inget undantag.
Därför är det omöjligt att avgöra om man ska rekommendera en sådan historia som denna eller inte. Men, inte att förglömma, en sådan fulländad kulturhistorisk skatt vore synd att missa. Ge historien tålamod, den kräver det!
2007-11-13 16:39
De många och ganska komplicerade relationerna mellan alla olika personer är både underhållande och svårt att följa, men Jane Austen lyckas behålla intresset nästan hela romanen, och boken är både intressant som lite "samhällshistoria" om dåtidens giftemål och kvinnor och mäns givna roller i samhället. Även frågan om de rika och fattiga väcks, och Jane Austen har verkligen lyckats skapa lite av ett miniatyrsamhälle av dåtidens England, och det kan bli lite komplicerat med alla relationer, vem som är kär i vem, men vad gör det när boken är så oerhört välskriven med smart dialog och lustiga vändningar. Jag tyckte i alla fall om den mycket.
2008-02-28 07:58
Jane Austins Stolthet och fördom skildrar den engelska medelklassen i slutet av 1700-talet. Ute i världen råder det oro, men Jane beskriver sin lilla värld på ett realistiskt, romantiskt och satiriskt sätt. Allt berättat genom författarens ögon.

I centrum står Elisabet och hennes familj, där fadern är en lugn man och hans hustru är raka motsatsen. De fem döttrarna har olika personligheter, de två äldsta systrarna Jane och Elisabet är de förståndiga. Jane är vacker och tror inget ont om någon och Elisabet har både humor och ett livligt temperament. Mary är den ”tråkiga” utan framgång på äktenskapsmarknaden. Lydia och Kitty har ingen uppfostran överhuvudtaget och de och modern försätter familjen i dåligt dager, allra helst hos Mr Darcy.

Det handlar om vardagsbestyr och äktenskapsplaner, med fem döttrar att gifta bort har de fullt upp. Mrs Bennet har stora bestyr med att koppla ihop sina döttrar med olika män, och får inte alltid sin vilja fram. Hennes besvikelser får hela familjen utstå, då hon visar prov på sina nerver. Mr Bennet tar det lugnare och trivs bäst i sitt bibliotek och allra bäst med sin förståndiga dotter Elisabet men även med Jane. Som han själv säger ”I varje annat rum i huset var han beredd på dåraktiga och nyckfulla uppträden”.

Jane blir kär i Mr Bingley och han i henne, men av olika anledningar uppstår det komplikationer. Darcy avråder sin vän Mr Bingley, samtidigt som han kämpar mot sina egna känslor för Elisabet, men till slut friar han till henne trots att det är under hans värdighet. Hon tackar nej, eftersom hon tycker att han inte beter sig som en gentleman och dessutom har han förstört för Jane och även behandlat en Mr Wickham illa. Elisabet hade fattat tycke för Wickham och trott på hans lögner om Mr Darcy, men det visar sig senare att det är Wickham som ljuger och Darcy är den ärliga, Hans personlighet gör att folk tror att han är högdragen och snobbig men i själva verket är han blyg och har svårt att föra sig bland folk han inte känner.

Godset som Bennets bor på ska gå i arv till en kusin efter Mr Bennets frånfälle och det är ett bekymmer för dem. När kusinen kommer på besök så friar han till Elisabet, han tycker att han då gottgör arvsrätten och att problemet kan lösas på det viset. Men Elisabet som tror på kärleken vill inte till något pris gifta sig med Mr Collins. Hennes mor blir arg och förtvivlad och ska aldrig mer prata med henne om hon inte gifter sig med honom. Mr Bennet säger att han aldrig mer ska prata med henne om hon gör det, på det viset får hon stöd. Mr Collins gifter sig med grannen Miss Lucas i stället och verkar lika nöjd med det, men Elisabet har svårt att förstå sin vän Charlotte. Men som Charlotte säger ”Alla har inte råd med kärlek”

Lydia som verkar helt omdömeslös sätter hela familjens heder på spel, och om inget görs kan det sluta illa för hela familjen. En hemlig gentleman ställer allt till rätta, även missförståndet mellan Jane och Mr Bingley ordnas upp. Allt gör han för sin kärleks skull och det lönar sig till slut. Elisabet får reda på att den hemlige gentlemannen är Mr Darcy och hon förstår nu att han är en helt annan än hon trodde. Hennes känslor börjar förändras, men hon tror att det är för sent. Kan hon få en ny chans?

Jane Austin beskriver alla händelser och karaktärer på ett realistiskt och kvickt sätt, egentligen inte så romantiskt som man skulle tro om henne. Filmversionerna av Stolthet och fördom har gjorts i ett romantiskt skimmer, men boken är mer realistisk.

Det är mycket dialoger och man får veta vad varje person tänker och deras personlighet beskrivs ingående. Man kan känna en stor irritation över Mrs Bennets sätt och över de två yngsta döttrarnas uppförande.

Jag tycker mycket om Jane Austins kvickheter och förståndiga repliker. T.ex. ”Tänk på det förflutna endast då det är en glädje att minnas det.” Det här är en saga samtidigt som det är en stycke historia.
2008-04-30 19:15
Nej, inte min typ av bok. Jobbig att komma igenom och långtråkig.
2008-09-17 13:53
Vedervärdig! Åh, vad de här överklassmänniskorna äcklar mig! Det må vara hur välskrivet och träffsäkert det vill (det tycker jag också att det är) men det här är en epok i historien och en typ av människor vars existens jag helst vill glömma. (Om någon t. ex. skriver en träffsäker skildring av slaveri utan att ta avstånd från det - kan det då bli god litteratur?) Visst, visst, det är säkert sant, Austen var som en av de där kvinnorna i boken och hon beskriver sitt liv, men mig förefaller de allihop som några slags livlösa pappersfigurer som stelt rör sig i en dockteater. Aldrig visa några äkta känslor, aldrig yppa vad man har på hjärtat, bara ständigt vara behärskad och belevad. Men så tar det ju också c:a fyrtiotre kapitel innan huvudpersonerna kommer på att de älskar varandra. Det är hantverksmässigt mycket skickligare än en Allers-roman men innehållet är detsamma och det är mig obegripligt hur detta kan hållas för god litteratur.
2008-09-21 22:24
Lizzy, en självständig kvinna, i en tid då det inte passade sig.
Mr Darcy, en stolt (på det negativa sättet) man, med ett fördomsfullt förakt. Tillsammans, ett par som kommer att gå ner i världslitteraturen.

Jane Austens böcker som skrevs för ungefär 200 år sedan, fungerar lika utmärkt idag som då. En kärlekshistoria med mycket ironi. Austen lyckas verkligen med att göra bikaraktärer till huvudkaraktärer. Nästan alla får sina egna präglade personligheter.

Ett måste inom världslitteraturen.
2008-11-25 21:14
Det är nog den bästa boken jag har läst:)Det tog ett tag innan jag förstod vad den handlade om,så jag fick gå tillbaka och läsa om.Det var som en romantisk bok.
2008-11-28 16:29
Helt fantastisk bok!
Romantisk utan att vara sentimental eller "gullig"
"Lugn" fast ändå spännande på nåt sätt...
Man hatar verkligen Darcy men han "förstör" inte boken utan gör det hela bara bättre!
Inte bara lycka hela tiden fast inte tragisk eller deppig...
Och så ironin, mmm perfekt;)

Går inte att beskriva enklare;o)

MÅSTE LÄSAS
2009-01-03 13:05
Aktuellt på TV just nu med serien Lost in Austen. Rätt rolig tycker jag. Några filmversioner av den har jag sett. Boken är nog mer för unga kvinnor som älskar att läsa/gissa om vem som ska få vem.
2009-03-17 20:15
Jag tycker att den här boken är den bästa av alla Jane Austens verk och även en av mina favoritböcker. Jag har läst den fler än en gång och tycker om Austens sätt att skriva boken. Hur hon har valt att gör personerna eftersom tillsammans ger de boken humor, lättsamhet, glädje, sorg, kärlek och många fler känslor.
Hennes sätt att beskriva förhållandet mellan Elizabeth och Mr Darcy älskar jag och deras starka karaktärer gör deras kärlek så underbar.
Läs den och se sedan BBC långa version av boken eftersom det är en film gjord efter en bok som är bra.
2009-04-01 17:58
Jag älskar den här! Jag älskar själva historien, mr Darcy, Elizabeth och allting. Det här är en utav mina favoritböcker och jag kan läsa den hur många gånger som helst utan att tröttna på den.
Helt underbar!
2009-04-10 07:06
Förmodligen den tråkigast bok jag någonsin läst. Dock gillade jag språket, så det höjde betyget en aning...
2009-05-12 19:05
Tycker faktiskt att filmen var bättre än boken. Då var det mycket lättare att förstå allt. Men boken är verkligen värd att läsa! Älskar historien trots att språket var lite svårt.
2009-07-11 19:46
Min favorit fastän den kan bli lite långtråkig ibland. Tips! Om man har lätt för engelska ska man då definitivt läsa den på originalspråket.
2009-09-27 18:31
Underbar! Vem kan låta bli att älska mr Collins och mrs Bennet? :)
2010-04-15 13:31
Jane Austen är en av Englands mest internationellt kända författare. Hon räknas som en av de främsta kvinnliga författaren inom den engelskspråkliga litteraturen. Hon var född den 16 december 1775 i Steventon, Hampshire. Hon var det sjunde barnet av åtta barn. Austen gav ut sex romaner som nästan alla har också filmariserats. Hennes första verk var kärlek och vänskap (Love and friendship) 1790. Hon publicerade sin första roman förnuft och känsla (sense and sensibility) 1811, den var följd av stolthet och fördom som jag här kommer att recensera.
Det verkar som att Austen i vissa falla har låtit sig influerats av sin egen historia i sina romaner. Ett exempel är hennes relation med sin syster Casandra som kan kännas igen i relationen mellan Elisabeth Bennet och Jane i Stolthet och fördom och i Elinors och Mariannes relation i förnuft ock känsla. De flesta av hennes romaner utspelas i Englands medelklass miljö där även hon är uppväxt. Hon använder humor som ett redskap när hon kritiserar det aristokratiska samhället.
Stolthet och fördom är skriven under romantiken, många hävdar ändo att hennes böcker innehåller mycket av realismens värderingar. Jag tycker ändå att romantiken kan ses i vissa avseenden till exempel att två systrar från en medelklass familij med dåligt rykte får gifta sig med vad som verkar vara två av de rikaste männen i England. Jag tycker inte att det är realistiskt. Däremot kan realismen ses vid författarinans beskrivningar av samhällsklasserna.
Mot slutet av 1700 talet i Englands landsbygd där familjen Bennet bor får Mrs. Bennet reda på spännande nyheter. En rik, ung och ogift man flyttar till en herrgård nära familjen. Mrs. Bennet har fem vackra döttrar som hon är besatt av att få bortgifta rikt. När nu den den unge Mr. Bingley flyttat till herrgård utser hon snabbt äldsta dottern Jane till godsets blivande fru. Mr. Bingely kommer till Longbourne tillsammans med sina två systrar, sin svåger och sin bäste vän, den stolte Mr. Darcy. Mr. Darcy är en stilig och självsäker man. Elizabeth är inte direkt ful men med jämförelse med sin mycket vackra syster Jane anses hon inte heller vara direkt vacker, däremot är hon klok och interlektuell men med mycket föutfattade meningar. Elizabeth med sina fördomar bestämde sig genast för att ogilla Mr. Darcy. Den känslan var till en början ömsesidig. Mr. Darcy ser ner på Elizabeths familj, vänner och samhällsklass i allmänhet. Han anser att de är enkla, obildade och ointressanta något som Elizabeth märker direkt. Det dröjer innan de blir direkt otrevliga mot varandra men de kritiserar varandra med snabba repliker dolda i elaganta ord.
När Mr. Darcy börjar hitta tilldragande sidor hos Elizabeth då övergår avskyn snart till en passionerad kärlek men fortfarande står hans stolthet i vägen. Ett flertal missförstånd leder till att Elisabeths avsky inför Mr. Darcy ökar. Elizabeth och Mr. Darcy speglar varandra och tvingar den andra att se sina brister. De lär sig av varandra och de tvingar varandra att bli ödmjukare.
Jag tyckte om historien men boken var lite svår läst på grund av det ålderdomliga språket. Den var lite svår att reccensera på grund av att det är många små händelser som tillsammans blir stora och viktiga. Eftersom det fanns många olika personner i boken så var det svårt att hålla koll på vem som var vem. Elizabeth är en samhällskritiker som jag beundrar som karaktär. Austen kan kritisera mycket men det slutar aldrig med en uppror utan hon smälter på ett enkelt sätt konflikterna i slutet av boken. Hennes sätt att kritisera skapar ingen ilska fastän hon väldigt öppet beskriver ojämställdeheten. Jag tror att det är på grund av hennes lättsamma och humoristiska sätt att beskriva problematiken. Boken är skriven från en allvetandes perspektiv och utspelar sig ungefär i ett årstid.
Jag rekomenderar den här boken till alla som gillar kärleksböcker och klassiker eftersom den här historien hör till en av de största litteritära kärlekshistorierna som har berättats.
2010-04-26 18:23
En av mina absoluta favoritböcker. Jag kan läsa denna bok om och om igen och alltid hittar jag någon ny detalj som jag fastnar för. Kanske är det för att Mr Darcy är alls drömman eller för att Elizabeth har en sådan stark karaktär men boken blir aldrig tråkig!
2010-06-16 20:42
Jag tycker att den är väldigt bra. Karaktärerna, miljöerna och händelserna känns väldigt levande och äkta. Jag skulle mer än gärna byta plats med Elisabeth eller kanske hennes syster, Jane. För då kanske jag skulle ha chans på någon av favoritgrabbarna, Bingley och Darcy :)

Dock är Stolthet och fördom lite väl lång i dragen för min smak och jag kom på mig flera gånger med att tänka: Men är den inte slu snart?!
2011-04-03 11:27
En bra och annorlunda bok. Det händer inte så jättemycket men det blir ändå inte tråkigt.
Inte den starkaste femman kanske men..
2011-07-19 23:23
Jag älskar historiern i denna bok, men som andra recensioner nämner blir den lätt långtråkig. Men man måste även ha överseende med att det här är en riktigt gammal bok!
Jag älskar känslorna som kokar under ytan mellan Elizabeth och Mr. Darcy. Det är spänning och kärlek som blandas med stolthet och om man kan ha för många fördomar utan att veta sanningen om någon.
2011-10-11 22:31
Åh, jag älskar den här boken. Jag är allmänt fascinerad över hur människor beter sig i olika situiátioner och den här boken är så rolig att läsa ur det perspektivet. Även Elisabeths iakttagelser som hon tycker är så skarpa och rätta är intressanta. austen har vekligenlyckats med fantastiska karaktärer, Elisabeth med sin tro att hon har rätt och Mr Darcy som inte vågar bjuda på sig själv. Att även läsa om hur fångade alla var av att alltid behöva göra det som förväntades av en men också den nedtonade rättframheten får mig att skratta.
2011-12-18 15:05
Större delar av boken var riktigt tråkiga. Det tog för lång tid innan något hände, karaktärerna kan vara enkla att blanda ihop, för mycket beskrivningar om omgivningen och alldeles för lite känslor.
En bok som tilltalade mig först, men gjorde mig mycket besviken. Klassiker eller ej, den här boken är inte så bra.