Författare: Stephen King
Utgivningsår: 2009
ISBN: 9781416555049

Medelbetyg: 3,71 (7 röster)
Bok recensioner av Blaze :
2009-04-19 13:49
Clayton Blaisdell, Jr. är en ovanligt storvuxen pojke som är tämligen förtjust i skolarbete. Efter att hans alkoliserade far kastar honom nerför en källartrappa blir han sig aldrig lik igen. Socialen tar ifrån pappan vårdnaden och skickar pojken runt mellan fosterhem och barnhem. Blaze växer upp till en fysiskt skrämmande jätte, som trots sitt yttre är hemskt snäll. Hans godtrogenhet underlättar för de kriminella ungdomar som gärna utnyttjar honom för småbrott. Först när Blaze träffar George blir livet lite mer stabilt. George är en synnerligen smart skojare som tar hand om Blaze. Hans skäl är egoistiska, men det råder inga tvivel om att männen blir vänner. Under ett barslagsmål blir George knivhuggen till döds. Hans vän och partner bestämmer sig för att avsluta duons kriminella bana med ett länge planerat kidnappningsbrott. Oturligt nog var det George som höll i trådarna för planeringen och när Blaze tar över, går saker inte riktigt till som de ska.

Richard Bachmann var den pseudonym som Stephen King skrev under när han var relativt ung, innan han slog igenom under sitt eget namn. Enligt många anses de fem böcker som King skrev under detta namn, vara hans bästa verk. "Flyende mannen", "Maratonmarchen", "Vägbygge", och "Blaze", som gavs ut helt nyligen på svenska! Dessa romaner är samtidskritiska, ofta helt korta och mycket originella. "Blaze" är en vemodig historia med tydlig inspiration från Steinbecks "Möss och människor". Den är rappt skriven och trots sin sentimentalitet känns den trovärdig. Jag greps av Blaze öde och när jag la boken ifrån mig hade jag gråtit floder. Med tanke på att jag inte är särskilt lättrörd är det lite av en sensation. Jag kan varmt rekommendera denna fina bok till nästan vem som helst! Den är gjord för att läsas, så läs den!
2009-08-30 00:38
King skriver här om annat än skräck och han gör det mycket bra...
2009-10-28 11:19