Flickorna

Författare: Lori Lansens
Utgivningsår: 2008
ISBN: 9789170026171

Möt Rose och Ruby: Systrar, bästa vänner, varandras förtrogna, och siamesiska tvillingar. Sedan födseln har Rose och Ruby Darlen kallats för "flickorna" rätt och slätt. De får vänner, blir kära, arbetar, älskar sina föräldrar, och följer sina drömmar. Men flickorna Darlen är annorlunda. De närmar sig nu sin trettionde födelsedag, och är därmed historiens äldsta siamesiska tvillingar som är sammanväxta ihop vid huvudet.

Trots sin situation, som innebär en intimitet och en närhet utöver det vanliga, är Rose och Ruby två starka och självständiga individer, med skilda intressen och tankar. När Rose börjar skriva sin självbiografi blir det oundvikligen en historia om hennes korta men extraordinära liv tillsammans med sin syster. Från deras tafatta första steg, med Rubys arm runt Roses nacke och hennes korta ben omslingrade runt Roses midja, till de vänskapsband de utvecklar i den lilla staden Leaford på den kanadensiska landsbygden där de växer upp, blir det en djupt gripande krönika av en ojämförbar livsresa.

Medan Roses och Rubys berättelse närmar sig ett oförglömligt slut, siktar Lansens på mittpunkten av mänsklig erfarenhet och kampen för självständighet och glädjen över att leva ett liv. Detta är en fantastisk historia om systerlig kärlek.

"Den sanna prövningen av vad en författare går för ligger i att skapa en trovärdig berättare, och Lori Lansens har gjort det inte bara en, utan två gånger i sin anmärkningsvärda roman om siamesiska tvillingar. De två fascinerande protagonisterna i Flickorna lever sina liv tillsammans på varje tänkbart sätt, och framträder ändå med åsikter och viljor som är helt individuella, och med varsin syn på sina svåra omständigheter."

- Arthur Golden, författare till En geishas memoarer

Bok recensioner av Flickorna :
2009-03-09 09:50