Glöm att ni har en dotter

Författare: Sandra Gregory
Ämnesord: politik, kultur
ISBN: 9170010994

Sandra Gregory har under några år arbetat som lärare i Bangkok. Men efter en militärkupp förlorar hon sitt jobb och blir samtidigt svårt sjuk. Desperat efter att få komma hem till sin familj i England bestämmer hon sig för att smuggla en liten mängd heroin åt en helt främmande mans räkning. Sandra tas på bar gärning och döms till fängelse. Ett straff hon bl a avtjänar på det ökända fängelset Bangkok Hilton. Den brutala och förnedrande verklighet som hon tvingas genomleva lämnar outplånliga spår i hennes själ. Men en inre styrka och vilja fick henne att kämpa och här är hennes berättelse. En stark skildring av hur ett enda misstag kan förändra allt.

Medelbetyg: 3,58 (26 röster)
Bok recensioner av Glöm att ni har en dotter :
2004-04-22 18:59
Ett dyrköpt misstag som leder till en fruktansvärd situation!
Tänk vad kunskap är viktig!

Jag blir ledsen varje gång man läser om folks naiva inställningar!
2004-07-26 00:49
Tycker inte att hon berättar historian på ett bra sätt!! Alldeles för lätt att lägga ifrån sig!
2004-08-07 23:55
väldigt bra bok tyckte jag. kunde inte sluta läsa förän den va slut.
känsligt rörande.
2004-08-11 21:20
En bok som berättar spännande och intressanta saker. Dock håller jag med om att den kunde skrivits lite bättre och att den är lite för lätt att lägga ifrån sig ibland. Dcok tycker jag att det är en viktig bok.
2004-08-17 13:13
jag gillar inte den här boken speciellt mycket. texten är bra, men inte fängslande. en sånhär bok skulle kunna bli så otroligt bra och svår att lägga ifrån sej, men för mej kändes det som att jag ville lägga ifrån mej den nästan på en gång efter att jag tatt upp den. så otroligt seg!
2004-08-19 08:35
Jag tycker boken var väldigt spännande och upprörande att läsa. Personen i boken har naturligtvis sig själv att skylla och tycker själv att hon ska ha sitt straff men hon bli ovanligt hårt straffad för ett ganska ringa brott (hon försöker smuggla en relativt liten dos narkotika) och sättet hon blir behandlad på när hon kommer hem till England igen är byråkratiskt och upprörande! Det finns många böcker och filmer i samma genre (Bangkok Hilton, Brokedown Palace etc) men den här är helt OK trots att språket brister här och där. I den här boken är innehållet viktigast.
2004-08-24 21:35
En spännande och ganska lättlsät bok där Sandra Gregory berättar på ett personlig sätt om det som hon har varit med om.
2004-10-27 19:29
En bok som handlar om en tjej som försöker smuggla droger ut från thailand. Jag har läst en liknande historia för ett par år sedan. Tyckte att denna var helt okej, men inget speciellt.
2004-12-03 11:08
Det är bra att boken skrev och hennes naivitet gör mej ledsen men den är alldeles för lätt att släppa
2004-12-11 14:26
Den här boken var bra, dock lite seg och långsint ibland. Men jag ville ändå läsa ut den! Det finns något i den som fångar ens uppmärksamhet. Den är säkert jätte bra för den som gillar "brott och straff temat"
2005-02-03 09:50
Bra
2005-02-11 20:25
Det är alltid intressant med människor som går igenom svåra saker och berättar om det i bokform. Ska jag vara ärlig hade jag dock periodvis svårt att riktigt sympatisera med huvudpersonen. Även om straffet var orimligt högt kändes det ändå som att hon tog en medveten risk och fick sota för det. Jag tyckte också att det var svårt att förstå hur hon tänkte ibland och brevet till föräldrarna "glöm att ni har en dotter...." kändes i mina ögon överdrivet och gick inte ihop med den person hon f ö beskrevs som. Som sagt finns det många böcker i ämnet men jag rekomenderar starkt Beatrice Saubins "Dödsdömd". Den boken blev åtminstone jag mycket mer gripen av.
2005-02-23 14:29
En bra bok som beskriver ett människo öde på ett intressant sätt.
Läste boken i Thailand för att ytterligare spä på med extra inlevelse.
2006-05-05 10:08
Boken höll mig i ett järngrepp. Jag kunde inte sluta läsa. Dessutom så befann jag mig i Thailand en längre period, vilket kan ha bidragit till känslan. Den är väldigt intressant, lärorik och spännande. Önskar däremot att författaren skrev bättre, skulle vara ett stort plus i kanten om man inte behövde anstränga sig så pass mycket att få fram bilder till texten när man läste. Boken är sjukt bra iallafall.
2006-06-20 10:09
Boken handlar om Sandra som lever i Bangkok. Men hon vill hem. För att komma hem till sitt hemland England beslutar hon sig för att smuggla knark åt en kille eftersom hon inte har några pengar att betala flygbiljetten med. Smugglingen går dock inget vidare utan Sandra grips på flygplatsen och döms till fängelse. I en stor del av boken får vi sedan följa Sandras liv i olika fängelser, först i Thailand och sedan i England.

Jag tycker boken var ganska bra men det fattas något för att jag ska bli fast. Jag får inget riktig sympati för Sandra. Boken får en svag trea.
2007-02-20 18:27
Jag kan tala om att jag aldrig vill hamna i fängelse där i alla fall.
2007-10-24 20:36
Mycket gripande historia!
2011-12-30 21:02
Sandra Gregory försöker smuggla heorin ut ur Thailand och åker fast i tullen. Vi får följa hennes liv i olika fängelser, först i Thailand, senare i hennes hemland England.

En intressant och viktig berättelse om en naiv flicka vars misstag leder till en fruktansvärd situation.
2012-01-11 18:41
Sandra Gregory har haft en fantastisk tid i Bangkok i två år då hon har arbetat som lärare. Men efter en militärkupp så är det inte lika fantastiskt längre, hon förlorar sitt jobb, blir svårt sjuk och upptäcker snart att hon är utfattig. Hon blir till och med så desperat at hon går med på att smuggla en liten mängd heroin genom Bangkoks flygplats för en främlings räkning. Det är ovanligt dumt av henne, tyvker hon även själv. Men hon gör det för att hon vill komma hem till England och hon vill inte oroa sina föräldrar med frågor om pengar. Men hon skulle inte ha gjort det, för hon blir tagen på bar gärning och dömd till döden, men sedan omvandlas det till 25 års fängelse, vilket inte är mycket bättre det. De första 4½ åren avtjänar hon straffet på det ökända Lard Yao fängelset som även kallas Bangkok Hilton. Där lever hon tillsammans med kvinnor som har gjort de värsta tänkbara sakerna; som serie- och barnamord. Därefter så förflyttas hon till ett fängelse i England där hon avtyjänar ytterligare tre år innan hon benådas av Thailands kung...

Den här boken är hemsk, grotesk, brutal, förfärlig och alla synonymer till det! Ibland är den även äcklig, som när Sandra beskriver i detalj hur kvinnor i fängelsena dör eller tar självmord. Det är en bok som man absolut inte glömmer och som man inte alls kan relatera till om man inte har suttit i ett thailändskt eller engelskt fängelse i 4½ respektive 3 år. Den hemska verkligheten som Sandra lever i är fasanfull och så orättvis att man ibland vill slita boken i stycken. Men även om allting är så himla jobbigt och så jättehemskt så fortsätter man att läsa, man måste veta vad som händer fast man vet att hon släpps fri (annars hade hon ju itne kunnat skriva boken). Så jag rekommenderar den ändå till vem som helst som är över 13 år (för den är absolut inte mysig eller lättläst).

// aLva
2012-09-07 23:28
Ärlig och öppenhjärtlig berättelse om en engelsk kvinna som, självförvållat, hamnar i ett av Thailands mest ökända kvinnofängelser. Här lever hon under omänskliga förhållanden där mutor, slagsmål, mobbning och korruption är vardagsmat. Det är en situation man aldrig vill hamna i och förutom att berätta sin tragiska historia om bortkastade år i ett inhumant fängelse kan boken förhoppningsvis avskräcka en och annan människa för att aldrig någonsin utsätta sig för en liknande situation. En berättelse som berör och lever kvar länge efteråt.
2012-09-17 20:40
Ung, dum och blåögd utan tanke på vad konsekvenserna kan innebära. Det är så jag tänker om Sandra Gregory. Att narkotikasmugglare riskerar dödsstraff i Thailand är inte någon hemlighet så bara detta borde fått henne att tänka över risken. Men misstag kan alla göra och hon fick många svåra år i olika fängelse så jag kan tycka att hon blev mycket hårt straffad då det bara var detta tillfälle hon försökte smuggla ut narkotika. En bok som kan vara nyttig att läsa i högstadie- och gymnasieskolor så att andra unga inser vilka konsekvenser smuggling kan innebära. Jag tyckte att Sandra Gregory har beskrivit sin fängelstid mycket levande.

"

Skriv egen bokrecension till Glöm att ni har en dotter
Sången om Akilles