Över tio år har gått sedan Dianas död och hon är fortfarande ett mysterium. Var hon en "folkets prinsessa" som tog världen med storm genom sin skönhet, blyghet och längtan att göra gott? Eller en manipulativ "mediahäxa" som nästan fick kungahuset på fall?
I Dianabiografin möter vi båda sidorna av henne: domen får vi fälla själva.
Dianabiografin ger en fascinerande inblick i den engelska överklassens liv med ett fängslande galleri av kvinnor som lever i ett samhälle där det mesta påminner om svunna tider med gammaldags, strikta koder som reglerar tillvaron in i minsta detalj. Här finns Dianas sexuellt utlevande mamma, mormodern som smider planer i bakgrunden och styvmodern som först är hatad, men som Diana senare försonas med. Och en osannolik samling nya släktingar: Fergie som kom in i kungahuset som en virvelvind, den falnande glamourprinsessan Margaret, den oantastliga Drottningmodern, och så naturligtvis drottningen själv, vars beundran Diana sökte intill sin dödsdag. Lägger man sedan till den ultimata "andra kvinnan", Camilla Parker-Bowles, som likt en skugga förmörkar Dianas äktenskap med prins Charles, är det lätt att förstå Dianas kamp för att spränga sig ur den gyllene kungliga buren. Hon gör det genom att skapa sig en egen plats i den globala kändisvärlden, där hon i symbios med media hittar sin egen plattform vilken ger henne en makt som får förödande konsekvenser för henne själv och för hela det brittiska kungahuset.