Inte utan min dotter

Författare: Betty Mahmoody
Ämnesord: politik, religion, kultur, spänning
Utgivningsår: 1988
ISBN: 9176425061

En sann (okei det har diskuterats om den är sann) berättelse om en amerikanskas upplevelser kvarhållen i Iran av sin man.

Boken börjar med att familjen Mahmoody flyger till Iran på en två veckors semesterresa för att hälsa på Moodys släktingar. Betty har onda aningar om Moodys planer, och dessa aningar visar sig rätta. När två veckor gått vägrar Moody låta Betty och Mahtob resa tillbaka till Amerika. Han berättar för dem att de ska bo i Iran. Betty försöker få honom att ändra sig, men till slut inser hon att det är hopplöst. Då börjar hon fundera på en flyktplan.

Mitt utbrott hejdades av det hårda knytnävsslag Moody gav mig rakt mot huvudet. Det träffade mig på höger sida och jag vacklade åt vänster, alltför chockad för att känna någon smärta till en början. Jag märkte att Mammal och Nasserine kom in i rummet för att se vad som stod på, och jag hörde Mahtobs skrik av skräck och Moodys förbannelser. Hela hallen snurrade framför mig.

Medelbetyg: 3,53 (43 röster)
Bok recensioner av Inte utan min dotter :
2004-04-22 17:03
"Förutom att berättelsen är väldigt gripande och väcker många tankar, är boken också bra just för att det är en sann berättelse. Jag själv tycker mycket om sanna berättelser, för att jag tycker att det är roligt att veta att det man läser verkligen hänt på riktigt. En annan sak som är bra med sanna berättelser är att personerna är hundra procent verklighetstrogna och mänskliga. Eftersom Betty är en verklig person torde det vara lätt att identifiera sig med henne. Fast jag kunde inte göra det, men det är kanske inte så konstigt, för Betty är en vuxen kvinna, medan jag bara är en ungdom.
Ännu ett skäl för att boken var så bra, var att den var jätte intressant. Förutom att det är intressant att läsa om förhållanden i andra kulturer, är det också intressant att läsa något självbiografiskt. För boken är verkligen självbiografisk och sann. Det finns få, om några alls, som tvivlar på det. Man kan bara inte låta bli att tro på det, det är så trovärdigt även om det som händer är sånt som man tror att inte händer. Man vet att hemska saker händer, men det är svårt att tro det, när man själv har det så bra. Fast man har faktiskt tvivlat på Betty Mahmoodys berättelse. Det var när Moody gav ut ett uttalande, där han påstod att Betty ljög. Detta berättar Betty om i sin bok Kärleken till ett barn, som ju berättar om hennes liv efter att hon återvände till USA. Så allt kan ju diskuteras, men vad skulle Betty ha för skäl att ljuga?", skrev jag i min resencion för 1½ år sedan. Nu vet jag att det också finns en annan sida av berättelsen. Vilken är sann, Bettys eller Moodys version av händelserna? Efter att ha sätt en dokumentär där Moody medverkat, tror jag att båda talar sanning till en del, och ljuger till en del.
2004-04-25 22:17
Stark bok. Bygger på en sann berättelse.
Beth blir praktiskt taget fånge i Iran då hon reste dit på semester med sin man och sin dotter. Hon får lämna landet och fara hem om hon vill, men hon kan inte ta sin dotter med sig i sådana fall. Hon tillhör mannen enligt Iransk lag. Beths tidigare så rare och kärleksfulle man Moody är inte beredd att släppa dottern. Han har totalförändrats och Beth blir misshandlad och inlåst och fullständigt isolerad av sin man. Av omgivningen anser man att det Moody gör är moraliskt korrekt och att det är Beth som är boven i dramat och förtjänar att bli satt på plats för att hon inte accepterar sin ställning som underlägsen och okunnig kvinna.
Jag brusade upp oräkneligt många gånger under den här boken. Ibland var jag tvungen att ta små pauser där jag kunde samla mig för att inte riva sönder boken i ilska mot Moody och hans insnöade familj.
Det var flera år sedan jag läste boken men jag kan hela handlingen i huvudet ännu. Det kännetecknar en bra bok.
2004-05-01 11:25
Jag tycker att den här boken är bra. Jag blev berörd av den, och jag sträkläste den.
2004-06-28 23:23
Det här är nog den värsta boken jag någonsin läst. Den är oerhört äcklig och fientlig mot Iranier och mot folket i mellanöstern i huvudtaget. Fyfan vilken usel bok! Jag saknar ord för denna groteska roman. Hur kan man låta sig manipuleras av detta!!!! Jag kan inte förstå hur folk har kunnat tillåta denna kvinna framstås som en respektabel ock skicklig författre. Den här boken gör mig otrloligt illamående av dess hat och amerikanska patritotism.Den är helt och hållet rasistisk...den är långt ifrån reprensentativ för det Iranska folket. i en värld som denna tycks vem som helst kunna bli lurad av billiga romaner, nuförtiden.
2004-07-05 22:34
otäck.
2004-07-11 21:12
En otroligt dålig och fördomsfull bok, vilket både Betty Mahmoody och hennes spökskrivare ansvarar för.
Boken redogör inte bara för huvudpersonens självklart otäcka uppleverser i Iran, utan är även fullspäckad men nedlåtande kommentarer om hur smutsga och ocivilicerare iranier är. Vid ett tillfälle berättar hon t.ex. upprört om hur iranierna försöker trampa på hennes amerikanska renlighet genom att vilja hindra henne från att duscha varje dag (vilket enligt henne bekräftar hur fruktansvärt ohygieniska värdlandets invånare är). Hon är alltså tillräckligt oinformerad om området mannen som hon gift sig med kommer ifrån för att inte veta att de t.o.m. hänt att de krigats om vattnet där, då det inte finns i det överflöd hon är van vid. (Hon uttrycker också ilska över de "lögner" hon hör om att USA skulle stödja Saddam Hussein i hans krig mot Iran...). Redan innan hon blir instängd och misshandlad är hon fientlig och totalt ointresserad av landet hon kommit till, och hon vet faktiskt inte alls tillräckligt mycket om för att uttrycka de negativa och fördomsfulla åsikter som kommit att övertyga många läsare, då hon i stort sett under hela sin vistelse varit instängd i ett hus , och endast i kontakt med en familj. Nästan varje iransk person som förekommer i boken, utanför den familjen, hjälpte henne faktiskt att fly.
Hennes inställning i boken blir ibland närmast absurd, som då hela hennes tillvaro verkar lysas upp av möjligheten att åka på en veckas semester med sin våldsamma man på den iranska kusten i hopp om att huset de ska till ska vara lyxigt (med detta verkar alla hennes problem som bortblåsta), men självklart är också semesterhuset obekvämt och smutsigt i detta för henne hopplösa land, och tillvaron känns på nytt svart.
Betty Mahmoody vill på något vis anklaga Iran som land för den "förvandling" hennes man går igenom efter att de kommit dit, även om det framgår av boken att hon redan innan resan mer eller mindre förstått vem hon hade gift sig med.
Jag vill härmed inte förneka det fruktansvärda i hennes upplevelse, men bokens huvudbudskap är kulturellt och rasistiskt.
Språket är journalistiskt och dåligt men lättläst, och detta, tillsammans med dess populära fördomsfullhet torde vara nyckeln till dess framgång.
2004-07-12 00:21
Vedervärdig
2004-07-22 13:58
Jag håller med många av de andra recensenterna om att boken är väldigt ensidig och genomsyrad av fördomar av Iran/iranier.
Men samtidigt tycker jag att boken var spännande och välskriven, så den får ändå godkänt. Innehållet får man väl ta lite med en nypa salt.
2004-07-28 22:38
Boken 'Inte utan min dotter' tycker jag väldigt mycket om. Den är väldigt gripande, ibalnd undrade jag om den var sann. Trodde inte att de var sådär. Att den man som hon hade litat på kunde göra så mot henne och deras gemensamma barn. De är obegripligt! I den här boken får man läsa hur dom hela tiden försöker fly från de land där dom minst av allt ville bo. Men de är inte de lättaste. För att komma hem till Amerika igen behövs inte mod, det behövs ett mirake!
2005-01-15 19:04
Trots att det är en tjock bok har jag läst den flera ggr, klart läsvärd. Läs också uppföljaren, "Kärleken till ett barn".
(PS. Filmen "Inte utan min dotter" är inte alls så bra som boken! Så låt dej inte avskräckas om du sett filmen först)
2005-02-16 21:48
Kan inte annat än att hålla med, Emilia. Även fast jag tycker att boken är minst dubbelt så bra som filmen.... Den är skrämmande dålig!!!!!!!!!
2005-03-20 14:36

Ja. Man kan ju undra om den är sann.
Men bra var den i alla fall, vare sig
hon har ljugit ihop allting eller inte.

Lättläst & spännnande & intressant.
2005-10-20 20:12
Jag tycker detta var en intressant och gripande bok. Många uttrycker att den är fördomsfull och hatisk och det är möjligt men man får då inte glömma bort att Betty M var där mot sin vilja och kanske inte hade möjlighet att se så mycket positivt i sin tillvaro. Dessutom riskerade hon att förlora sin dotter för alltid och hade tankarna upptagna med att skydda henne och tänka ut ett sätt att ta sig ut ur Iran. Hon har skildrat SINA upplevelser väldigt utlämnande och dem kan ingen klandra henne för! I uppföljaren Kärleken till ett barn, poängterar hon just detta också, att hon inte har något emot det iranska folket - tvärtom - utan sättet hennes make och flera av hans släktingar behandlade henne på.
2006-02-24 05:43
Fy fan! Alla de åren man blev mobbad i skolan för den här boken. Rent skräp. Jag har letat och sökt om betty i Iran. 90% av det hon skriver är lögner. Hennes dotter gick inte i skolan där. Hon rymde aldrig hon flög ur Iran. Hon var aldrig fånge många vittnen säger att hon hade sagt till sin man "om jag lämnar dig i Iran kommer du gifta dig men en iransk slampa". Han ville stanna och hjälpa sitt folk. Iran är inte så omodernt som hon beskriver det tvärtom. Boken är rasitisk och den som läser och tror den är lika rasitisk. Det bor en hel del västerländska kvinnor i Iran som hatar B. Mahmoody.
Betyg usch!
2006-02-28 02:45

En oerhört rörande bok. Man kan inte sluta läsa när man en gång börjat! Jag vill bara säga, att de som tycker att boken ger fel intryck av Iran eller att rykten säger att Betty Mahmoodys berättelse inte stämmer, borde vara uppmärksamma att detta utspelade sig för 20 år sedan. Det är klart att Iran idag är modernare, och att sedan anklaga läsarna som tror på boken för att vara rasister är bara löjligt. Jag tror att Betty Mahmoody berättar historien som hon upplevde den, var och en människa upplever olika händelser på olika sätt beroende på bakgrund så att
kalla Betty rasist för att hon är ärligare än många i sina tankar är absurt. Skulle Betty vara rasist skulle hon inte ha gift sig eller skaffat barn med en utlänning i första taget eller hur?
Trots många iranska uttryck var den mycket lättläst. BRA!
2006-04-24 13:42
Ja boken var väldigt hemskt att nån kan göra så mot sin fru och barn.
Det var en bok man inte kunde sluta läsa. väldigt bra..
2007-01-30 14:24
Helt klart läsvärd.
2007-03-04 11:32
Betty flyger tillsammans med sin man Moody och dottern Mahtob till Iran - Moodys hemland. I stället för en två veckors lång semesterresa blir det en arton månaders lång mardröm i fångenskap. Betty misshandlas och förnedras av sin man, han hindrar henne från att hålla kontakt med sina föräldrar och söner som är kvar i Amerika. Det enda som håller Betty vid liv är drömmen om att återvända hem till Amerika. Men absolut inte utan sin dotter.

Denna bok har jag läst många gånger och jag tycker fortfarande att den är gripande och fängslande.
Hurvida den är rasistisk eller ej överlåter jag åt andra att debattera om. Hålls man i fångenskap är det nog lätt att bli hatisk och bitter. Tycker ändå att hon vid många tillfällen påpekar att hon inte drar alla iranier över en kam.
Boken är detaljerad och innehållsrik men en hel del felstavningar förekommer.
2007-11-10 13:12
Bra och interessant bok... :) Läsvärd!
2007-12-15 11:23
Asså ni måste skoja med mig!
Detta är den bästa bok jag läst i hela mitt liv (och det är många)! Hela berättelsen är ju hemsk och man kan ju knappt förstår att det är sant. Men många av er säger att boken är fördomsfull mot iranier, det är den inte alls! Betty berättar ju bara om vad som hänt henne, det har ju ingenting att göra ´med att hon är fördomsfull. I detta fallet var det en iranier, men det kunde väl lika bra vara en kille från ett annat land, eller hur? Så om någon t.ex skriver en bok som handlar om att en tjej blev våldtagen av en kille med blont hår, är hon fördomsfull mot killar med blont hår då? NÄ! Hon berättar ju abar vad som hänt med henne!
Hur som helst så är deta en extremt bra bok som jag älskar och sträckläste på en och en halv dag (ja, jag var bara 12 då).
Rekomenderar det starkt.
LÄS LÄS LÄS!
2008-05-19 20:34
Boken var intressant, hemsk och spännande. Ganska tråkig här och där men otroligt att det skulle kunna hända.
2008-05-29 22:02

2008-07-07 14:26
En sann berättelse om en utsatt kvinna, men det är inte det som jag minns bäst. Den är utstuderat dåligt skriven, för mycket fokus på ytligt gnäll och inte så trevligt att hon anväder sin historia för att sprida antiislamsk propaganda. Det finns annan litteratur som behandlar samma ämnen på ett annorlunda (bättre!) sätt. Leta upp dom istället.
2008-08-02 03:29
Ännu en bra bok om islams baksidor.
2008-08-30 20:51
När jag läste boken kände jag ett stort medlidande med Betty Mahmmody och blev, säkert som många andra, väldigt arg på mannen och hans familj.
I dagsläget i samband med Gömdabråket känner jag mig inte lika säker på mina åsikter kring den här historian.
För mig känns det som att sanningshalten vacklar. Det är mycket tråkigt.
Inte utan min dotter sägs vara sann, enligt författaren, och till motsatsen bevisas får jag väl säga att jag får tro på detta.
2008-11-12 11:27
San eller inte san? Det vet jag inte men det jag vet är att det som Betty beskriver kan och har hänt, som att kvinnor i arabiska länder blir aresterade för att dem tex, har fel klädsel, strumpan skrynklat sig.
Jag har precis läst boken och tycker inte att hon har skrivit boken i rasistiskt syfte! Och som någon skriver, att hon redan bestämts sig för att inte tycka om landet och ta del av deras kultur så tycker jag att det inte stämer. Deras kultur är ju tvärt emot hennes och det är klart man inte kan förändras över en natt men att hon sen vägrar ändra på sig efter hon blivit tillfånga tagen och misshandlad är väl inte så konstigt, eller? Men jag tycker hon försökte i den mån hon kunde och förmådde. Hon lärde ju sig endel farsi och lagade endel iransk mat. Men när hon berättar om att hennes mans släkting kommer till USA och har noll respekt för deras etik och moral så är det väl klart att Betty känner samma sak.
Alla sitter ju ändå i samma båt.
2009-01-24 00:31
Onödigt att läsa boken. Ingenting i boken/filmen är sant.
Betty skrev aldrig boken. Det var William Hoffer som är zionist. Filmen spelades även in i Israel.
Det är inte troligt att fly genom bergen med ett barn.
Betty blev rik genom sin film. Hon förstörde Moodys liv också genom att lämna honom och kidnappa hennes dotter.

William Hoffer har även gjort en film som heter MIdnight express där han smutskastade turkarna.

2009-03-28 19:44
Jag tycker att den här boken var jättegripande och otroligt intressant! Jag tycker om böcker som har verklighet bakom sig, och den här fångar en direkt.
2009-07-19 15:02
omg, kan skriva mer än tusen ord till denna bok.
En helt rörande bok.
när jag läste den så grät jag. jag blev också såå himla arg så jag skulle kunna slå sönder något. Den är värkligen en bok som berör och det som berörde mig mäst det är att vissa människor är såå erlaka i sitt land. men snälla innan.
det som får mig att tänka mer kring den är att den är värkligberättad.
bra bok!<3
2010-04-25 17:31
En dramatisk skildring där mor och dotter sätter hela sitt liv på spel, för kampen om friheten

Boken utspelar sig på 80- talet, i dåtidens Iran. Den är också baserad på en sann verklighetshistoria. I boken så får vi följa Betty Mahmoody, hennes 4 åriga lilla dotter Mahtob, och hennes make Moody. Moody har många olika kulturer bakom sig, och Moody slits starkt emellan sin muslimska kultur, och sin amerikanska. En dag följer Både Betty och Mahtob med Moody, något motvilligt och med ett uns av rädsla, med honom på planet , för en 2 veckors lång semester i Teheran, där de ska besöka Moodys släkt . Väl nere i Iran så blir Bettys misstankar om ett fängslande liv nere i Iran sanna, för väl nere i Iran meddelar Moody för sin fru, att de inte ska återvända igen:

`` Du är här för resten av livet. Begriper du det? Du kommer inte att lämna Iran. Du ska stanna här tills du dör´´.

Betty är plötsligt en fånge, utan några som helst rättigheter som kvinna, och för Betty och Mahtob rasar nu hela livet samman, och de får nu leva med den nye Moody, den fanatiske iranska mannen, som med våld kan få de att göra precis som han vill. De får nu vänja sig vid en vardag där chador hör till den vanliga klädseln, där renlighet är något som man aldrig har hört talas om, och där mannen står som överhuvud och har rätt att behandla sina kvinnor och barn precis som han vill. I boken så får vi följa Betty och Mahtob i kampen om att komma tillbaka till hemlandet Amerika och friheten , där de till och med är beredda att offra sina liv på kuppen, för att komma ur den fanatiske mannens grepp. Men Oavsett vad som händer så vet Betty att hon aldrig skulle klara sig utan sin dotter.

Man finner lätt karaktärernas egenskaper i boken. Betty, modern, som kämpar i sin roll som amerikanska och kvinna, men som samtidigt övergår till ett liv som en iransk plikttrogen hustru, i en hoppfull plan om att en gång få lämna all den krigiska världen och den fanatiske fadern och maken bakom sig. Mahtob, som genom sina unga år snabbt får lära sig att anpassa sig till ett vardagligt liv i ett allt annat än hemtrevligt land, och i ett hem, där hennes en gång så vänlige och vördnadsfulle fader, istället kom att bli den allra största fienden för henne. Och så har vi Moody själv, som genom sina, enligt han, plikttrogna handlingar vill få sin familj att anpassa sig till ett liv i Iran, där han hoppas på att kunna försörja sig själv och sin familj, som den gode och välryktade läkare som han själv är.

Inte utan min dotter är en bok som griper tag i en från allra första början. Det är med både tårar, hopp, hat och förväntningar som man får följa Betty och Mahtobs traumatiska liv nere i det krigiska Iran, där modern b la får genomlida både misshandel och våldtäkt, i kampen om en ny frihet. Maken Moody och hans lika okänsliga släkt är personer som man genast känner avsky inför, och man kan inte annat än med spänning hoppas på ett bättre liv för den viljestarke modern, och hennes målmedvetna dotter. Denna boken är en mycket bra stark dramatisk skildring, som beskriver ett liv som omöjligt kan bli ännu hemskare, men samtidigt återkommer ofta små händelser i boken som ger en nytt hopp, och det gör att man får ännu mer intresse för den. Om jag skulle lägga till någon liten nackdel så är det nog hela perspektivet som läggs på Iran och dess folk. Alla personer är förstås inte likadana som Moody var, och även hela landet beskrivs som det sista ställe som någon kan tänkas bo på. Perspektivet som lagts på Iran har även fått kritik tidigare, och det är väl i stort sett den enda nackdelen med hela boken. Men enligt min mening är det en fantastiskt spännande och gripande bok, som alla borde ta sig tid för att läsa.
2010-06-28 08:25
Väldigt gripande berättelse om hur det kan vara då två helt olika kulturer möts.Den familj där just Betty hamnat är kanske inte "urtypen" av just Irans befolkning,men jag skulle tro att det finns fler av dem.Boken är välskriven och låter läsaren få få följa en persons upplevelser,att hon sen beskriver hur det är runt omkring är ju en självklarhet för bokens helhet.Det finns ingen rasism i boken eftersom detta är upplevelser,de som påstår att detta skulle vara ngn slags rasistisk propaganda ser tyvärr inte helheten.Bettys beskrivelse av den underdådiga hygienen som fanns i makens familjehem är tyvärr inget ovanligt, om detta detta beror på brist av kunskap eller något annat har jag svårt att svara på.
Nu är ju Betty varken den första eller sista människan på jorden som blivit utsatt för den hemska tragedi som utspelas i boken,men tryckt på bok får man verkligen en helhetsupplevelse om hur det kan bli då två världar möts.
Ovanligt är inte heller att männens sätt förändras då de återvänder till sitt hemland och sina familjer där det råder en stor sammansvetsning och andra regler.
Läs boken,men undvik filmen som inte alls är på samma nivå pga usel skådespelarinsats.
2010-08-16 01:33
Gripande och bra bok. Det spelar för min läsupplevelse inte så stor roll om det är sant eller inte, men visst, det kan diskuteras..
2010-12-18 03:03
Otäck. Hemsk berättelse! Gripande läsning. Vad maktlös man skulle känt sig om man vore i huvudpersonens sits. Situationen är mardrömslik. Bra bok!!
2011-03-18 12:38
Jag slogs också av hur mycket negativa och rent rasistiska åsikter som förs fram i denna bok vilket störde mig enormt först.
Men man får komma ihåg det här är inte en balanserad skildring av Iran, dess befolkning och kultur.
Jag vet inte heller hur det står till med sanningshalten eller hur den ser ut från andra sidan.
Men det är ingen faktabok, det är hennes berättelse av hur hon upplevde det. Hennes upplevelse är färgad av hennes ilska och vanmakt och inte en objektiv rapport.
Därför får den en trea trots den rasistiska tonen, det är inte en faktabok utan en enskild persons syn på saken.
2011-05-15 14:04
Jag läste den här boken för snart 4 år sedan och då var jag bara tolv år så mitt minne är ju inte helklart, men jag kommer ihåg att jag då tyckte den var helt sjukt bra.
Jag har dock alltid gillar sanningsböcker, de känns inte löjliga på det sätt som många andra böcker om samma ämne kan kännas.
2011-08-04 21:42
Jag tyckte det var en spännande och gripande bok. Hade bara önskat att det inte handlat om en verklighet som många kvinnor och barn får genomlida. Det behöver inte bero på olika kulturer utan svartsjuka och maktbehov kan också ligga bakom. Att Betty och flickan, Mahtob klarade att fly kändes som ett under. Jag tyckte boken var bra. Intressant att få så mycket inblick i en annan kultur.
2012-02-11 13:20
Det var runt 15 år sedan jag läste Inte utan min dotter, men det var en bok som påverkade mig mycket starkt. Jag minns inte längre hur stilen eller språket i boken var men minns att miljö beskrivningar var mycket bra och ända till idag minns jag visa delar av boken mycket tydligt. En bok som har satt så djupa spår måste bara vara värd en 5 i betyg
2013-03-22 08:35
Jag har precis avslutat läsa boken "Inta utan min dotter" och jag kan säga att det är mycket intressant och spännande. Upplevelser från Betty och hennes lilla dotter var hemskt. Jag tror att detta är sant. Min väninna var gift med en iransk man. Det var i Baku. De hade två döttrar. Och när den äldsta dotter var 5 år gammal och under 3, kidnappade hennes man dem och förde till Iran. Min väninna blev nästan galen, hon ville ta livet av sig. Naturligtvis hon först försökte återvända barnen genom ambassaden, polisen, reste till Iran och det gick till domstol, men ingenting hjälpte. Hon fick veta att fadern beslutar över öde barnen. Alla dessa år kämpar hon för att se dem, och hon såg dem några gånger - från avstånd och insvept i en slöja. Komma närmare var förbjuden för henne av iranska domstol. Och nu den äldste är 18 och den yngsta 16. Hon kommer att gå tillbaka till Iran den 26 Mars 2013 till domstolen för att slutligen få beslut att träffa sina döttrar. Jag vill verkligen önska henne träffa och krama sina döttrar efter 13 år av separation.
2019-12-18 11:23
Lättläst men berättelsen känns falsk.
2020-11-08 20:10