Greven av Monte Cristo

Författare: Alexandre Dumas
Genre: Klassiker
Ämnesord: kärlek, äventyr, hämnd
ISBN: 9129654270

I denna klassiska äventyrsroman är handlingen förlagd till Alexandre Dumas samtid. Författaren berättar om Edmond Dantès, som tvingas sitta 14 år i fängelse på fästningen If. Han är oskyldigt anklagad för konspirationer kring Napoleon. Efter stort lidande lyckas han fly från fängelset. Ett tips från en medfånge leder honom till en skatt. Med hjälp av pengarna kan Greven av Monte Cristo ta ut sin fruktansvärda hämnd.

3
Medelbetyg: 4,2 (15 röster)
Bok recensioner av Greven av Monte Cristo :
2004-04-21 16:28
Dumas klassiska roman om den felaktigt fängslade och bittert hämndtörstande Edmond Dantes är både fängslande och tänkvärd. Romen är också oändligt mycket bättre än de tämjda och förutsägbara filmatiseringar som genom åren gjorts. De universella budskapen om kärlek och rättvisa gör romanen oemotståndlig. En riktig sträckläsebok!
2004-10-30 22:59
mmm, en riktig klassiker! har du inte läst den ännu, läs den nu!
2007-02-16 13:27
vilken bok och vilken känsla den ger i själen, ett underbart äventyr som är iklass med de tre musketörerna, en av de bästa klassiska äventyr som skrivits.
2008-01-04 21:27
Läste denna klassiker i tonåren och älskade den. Så spännande ochsvår att förutsäga. Mkt läsvärd.
2008-11-13 18:46
På den historiska och politiska fonden som inleder Greven av Monte Cristo sitter Napoleon fångad på ön Elba, men är på väg att rymma och ta tillbaka makten. Men denna historia har dock ingenting med Napoleon att göra annat än att denne står för det goda och kungen står för det onda. Det vill säga att alla personer i denna bok som var Bonapartister är alltigenom goda och ädla - de handlar moraliskt, ärar sin fader och är beredd att gå i döden för sin ära och sin kärlek. Alla som är royalister är onda. De är lismande, vänder kappan efter vinden, sviker, är giriga, ringaktar sin fader och berusas så lätt av makt. Bokens huvudperson Edmond Dantès är dock vare sig det ena eller andra. Han är en ung och bekymmerslös yngling på väg att vid blott 20 års ålder bli kapten på ett skepp gift med sitt livs kärlek. Avundsjuka och onda män (dvs. royalister) smider dock planer på att röja Edmond Dantès ur vägen. De anger honom för att vara Bonapartist och kan bevisa att han besökte Napoleon på Elba och tog med ett brev.
Arresterad och kallad inför den kunglige prokuratorn (som är royalist) blir det uppenbart att Edmond Dantès icke är Bonapartist och att han varit helt ovetande om vilka ärenden han gått. Dock har Edmond Dantès den maximala oturen att brevet som han fått med sig att överlämna till en adress i Paris är ställd till kunglige prokuratorns far (som är bonapartist - och mycket stolt och godhjärtad), och för att inte äventyra sin egen karriär bränner han brevet och skickar unge Edmond Dantès i fängelse som landsförrädare utan rättegång. Napoleon tar makten och kunglige prokuratorn byter sida (som den kappvändande royalisten han är). Men som historien berättar varar detta maktövertagande bara i hundra dagar innan Napoleon åter störtas och nu skickas till Sankt Helena där han sedermera dör. Kungen återinträder och prokuratorn behåller sin position och kan för alltid hålla Edmond Dantès gömd i en fängelsehåla på en avlägsen fångö.

Efter 12 år i fängelse gräver Edmond Dantès en tunnel och får kontakt med en annan fånge. En abbé Farias. En lärd. En intellektuell som skriver egna böcker på egentillverkat papper. Abbé Farias lär honom om livet och om språk och vetenskap och att skärpa sitt sinne, sitt minne och sitt tålamod. Tillsammans ägnar de två år åt att gräva en tunnel som ska leda till friheten. Innan de blir klara dör abbén och Edmond Dantès får ta möjligheten att fly genom att lägga abbéns kropp i sin säng och sig själv i liksäcken. Säcken kastas i havet och Edmond Dantès kan fly. Det första han gör är att lyda ett råd som abbén gett honom. Nämligen att bege sig till ön Monte Cristo och efter specifika instruktioner leta upp en skatt som där legat gömd i flera hundra år. Edmond Dantès gör så och vinner omätliga rikedomar.

Nu förflyter några år då Edmond Dantès reser runt i världen under olika alias. Sinbad Sjöfararen, Greven av Monte Cristo, Abbé Busoni och Lord Wilmore. Han blir världsvan och samlar information. Men framförallt planerar han en hämnd. En hämnd på de fyra personer som satte honom i fängelset och krossade hans liv. Hämnden är långsam, uträknad och mycket detaljerad.

Greven av Monte Cristo dyker plötsligt upp i den franska societeten med massor av pengar, överlägsen stil, excentriska utsvävningar och omätlig välvilja. En efter en skapar han kontakter med sina fyra banemän och införlivas mer och mer i deras liv. Långsamt börjar han så och plantera. Små ord till rätt person, antydningar och handlingar. Och långsamt börjar olika händelseförlopp rullas upp - som inte skulle startat utan Greven av Monte Cristo men som i efterhand inte går att spåra tillbaks till honom. Och alla händelseförlopp är uppbyggda så att onda handlingar faller tillbaks till gärningsmannen med hänsynslös hårdhet. Över allt svävar Greven av Monte Cristo och övervakar så att hans massiva hämnd går i lås.

Boken Greven av Monte Cristo hade kunnat vara en solklar femma. När jag läst fram till flykten från fängelset var jag övertygad om att boken skulle få det betyget av mig. Men sedan bytte hela boken stil och riktning. Den gick från ett mörkt äventyr där outsäglig smärta hanteras genom ett stålbad av nya sätt att se på tillvaron. Men efter Edmond Dantès flykt förvandlades boken till en lång rad av intrigfyllda möten, blötromantiska kärleksträffar, bekymmerslösa och sensationella operabesök och en väldigt, väldigt lång karneval i Rom. En flera hundra sidor lång viktorianromantisk sörja sipprade fram och jag ville bara kasta boken ifrån mig. Dock gjorde jag inte det, i rädsla att missa de geniala spår som då och då dyker upp i vilken Edmond Dantès hämnd sätts i verket. Men det mesta som imponerade mig i första delen av boken var nu borta.

Jag läste den oavkortade versionen av Greven av Monte Cristo – som egentligen är en sammanställning av en tidningsföljetång. I den första svenska översättningen blev detta en bokserie på sex volymer. I en senare översättning kortades så historien ner till endast två volymer som fick namnen ”Fången” och ”Hämnden”. Jag har som sagt inte läst den nedkortade versionen, men kan mycket väl tänka mig – om den är välgjord – ger en mycket bättre läsupplevelse än den jag fick.

Det som ger boken sin drivkraft och en kvalité som tagit den genom sin gegga av viktoriansk romantik och låter den leva kvar i nutid – är en oerhört stark grundhistoria, som har fortsatt att inspirera i sekler. Bara medan jag läste kom jag och tänkte på många andra historier som kändes inspirerade av Greven av Monte Cristo och på Wikipedias engelska artikel om denna bok har någon gjort en förteckning över dessa historier, och jag fick mina misstankar bekräftade. Stephen Frys bok ”Stjärnornas tennisbollar”, Stephen Kings ”Nyckeln till frihet”, filmen ”V for Vendetta”, Stephen Sondheims musikal ”Sweeny Todd” och tv-serien ”Life” är alla historier om män som fått sitt liv förstört av någon och hur denne kommer tillbaks flera år senare för att utkräva hämnd.
Det är en oerhört stark historia men i samtliga ovanstående fall (utom ”Sweeny Todd”) tycker jag att sentida författare och filmskapare har förvaltat historien bättre än Alexander Dumas gjorde.

Boken får bara en trea i betyg – och möjligen en svag sådan. Men begravd i flera tusen ord av dövande tråkig såpalitteratur döljer sig en stark femma. Men läs inte Greven av Monte Cristo i oavkortad version. Läs nedkortad version eller helt enkelt någon av de sentida, inspirerade verken.
2009-07-03 11:12
Ännu en bok som jag läste i min ungdom med stor behållning. Boken är trevlig och spännande från första början. En riktig klassiker!
2010-02-04 10:08
När man läser denna bok slås man av hur ordinär den är jämfört med nutida fiction. Konkurrensen bland författare ter sig mycket större nu än den var på Dumas tid. Hade Dumas verkat idag hade ingen jävel vetat vem han var.
2010-08-17 15:09
Den här boken måste absolut vara med på min topp 10 lista
Älskar den <3
2010-11-14 14:26
En jättebra bok! Har läst den flera gånger, med stort nöje!!!!!!!!
Alexander Dumas är en jättebra författare.
2011-02-07 10:09
Fantastisk berättelse,(oftast) trovärdiga karaktärer och en allmänt mycket bra bok. Tyvärr kan jag inte många fraser på franska och jag hade svårt att hålla reda på alla namn, vilket gjorde att jag inte kunde ta till mig boken på samma sätt. Något som drog ner den ytterligare var att Edmund inte var så sympatisk som jag hade gissat (och hoppats). Det blev svårt att tycka om boken fullt ut när jag inte tyckte om Edmund så mycket som jag ville.
2011-04-24 18:33
En av de bästa bökerna jag läst hittils, historien var fängslande och karaktärerna väldigt trovärdiga.

Det jag gillade mest med boken var nog själva hämnden, hur Edmond gav tillbaks till dem som förstört hans liv 10 gånger om och verkligen genomförde planen fullt ut, jag är trött på från början revanch sugna hjältar som halvvägs igenom inser att "hämnd är inte det rätta svaret och och jag tror jag förlåter istället och går och lever lycklig i alla mina dar istället".

mycket bra bok som är min absoluta favorit, jag lär läsa om den ett flertal antal gånger i framtiden och rekomenderar den starkt till alla som gillar böcker fyllda med äventyr, romantik starka karaktärer (och hämnd).

väldigt stark femma~

"

Skriv egen bokrecension till Greven av Monte Cristo