Stäppens krigare

Originaltitel: Wolf of the Plains
Författare: Conn Iggulden
Ämnesord: krig, historia, spänning, äventyr
ISBN: 9100113328

Första delen i Conn Igguldens nya serie om Djingis khan - historiens störste erövrare!

Temujin är bara 11 år gammal när han skickas till sin moders stam för att hitta en hustru men under hans vistelse där dödas hans far, khan över Vargarna. Klanen fryser ut familjen och de lämnas utan mat eller tak över huvudet för att svälta ihjäl på den hårda Mongoliska stäppen. Temujin får en hård start i vuxenvärlden och tvingas lära sig att övervinna naturens faror och människans ondska.
Temujin bygger upp en ny klan av människor som inte tillhör någon stam och han drömmer om att förena de krigande folken, men för att göra det måste fienden slås ner. När han går i krig mot tartarerna för att hämnas sin faders död tar han kommandot över Vargarna och de andra stammarna. Steg för steg närmar han sig drömmen om en khan över alla folken på den enorma oceanen av gräs - en khan under namnet Djingi

Temudjin låg alldeles stilla och såg en fluga krypa över den leriga marken framför hans ansikte. Han hade smetat in sig med leran vid kanten av ett vattendrag för att dölja sin egen lukt, men han visste inte om det skulle fungera. Han hade tagit sig så långt han kunde i mörkret, men mot slutet snyftade han vid varje linkande steg. Det var egendomligt att han kunde visa så mycket svaghet när han var ensam. Han hade inget emot de svidande tårarna på den såriga huden så länge det inte fanns någon där som kunde se dem.
Medelbetyg: 4,29 (14 röster)
Bok recensioner av Stäppens krigare :
2008-11-30 18:57
Stäppens krigare är en riktig spännande bok, med en hel del råa och brutala inslag, men också ett spännande äventyr där vi följer Temujin (11år-18år) och hans familj som på egen hand ska överleva den hård Mongoliska vintrarna utan mat och vapen att jaga med, och försvara sig mot dom brutala tartarerna som dödar och rånar allt i sin väg.
2009-03-28 21:31
Mycket bra bok, spännade och intressant. Jag ser med nöje fram emot fortsättningen, Bågens mästare. Kan även rekomendera filmen på samma tema: Mongols
2009-11-23 13:53
Boken var väldigt bra, det handlar om en´pojke som sickas till sin mors stam när han var elva år. han växer upp och är med och krigar tar över trupper och skapar små klaner som sedan ska bli en stor klan. Boken var ganska lång men det gick att läsa. Denna pojke blir sen en så kallad Khan över sina män som han skrapat ihop lite här och där. jag kunde inte sluta läsa denna... Nu har jag börjat på numer två. En hel klar FEMMA..
2010-04-29 21:40
Tjae. svår att betygsätt. Jag gillar inte Igguldens språk och hans löjliga sätt att bygga upp historier på. Men samtidigt tycker jag om att läsa om historiska personer och jag är lite av en sucker för den här sortens hämndhistorier. Lite av en guilty pleasure. pendlar mellan en 3a och en 4a. 3.5!
2010-11-23 20:35
Stäppens krigare är en fantastisk bok som är väldigt svår att lägga ifrån sig. På något sätt är den upplagd otroligt bra då man inte kan sluta läsa när nästa kapitel ska börja, och det känns som det bästa betyg en bok kan få.

Karaktärerna som beskrivs, framför allt huvudpersonen Temudjin, bryr man sig om direkt, och man har stor förståelse för deras beslut och handlingar, även om deras liv skiljer sig från vårat på ett avsevärt sätt. De flesta personerna, i alla fall de "goda", får man en stark respekt för, och det känns som att man hela tiden måste få veta hur det ska gå för dem i fortsättningen.

Som sagt så fastnar man för boken och tycker man dessutom att historia är ett bra ämne, så är man såld direkt. Jag tycker historia är intressant, och mongolernas historia är bland de mest intressanta som jag läst om. Detta plus att den är så bra skriven ger den högsta betyg från mig. Jag har läst den två gånger, och båda gångerna tog det max tre dagar.

2012-06-24 02:34
Detta är första delen i Conn Igguldens bokserie om Djingis Kahn. Den sträcker sig från pojken Temudjins födelse, där han tidigt mister sin far efter hans närmsta rådmans svek. Samme rådman ser till att Temudjin, hans mor och hans syskon överges av klanen och blir satta att frysa och svälta till döds på stäppen. För att överleva tvingas Temudjin bland annat döda sin bror - då denne undanhåller mat från de andra. Han blir snabbt en hård ledare och återvänder till stammen endast 16 år gammal och söker hämnd på pappans mördare.

Efter sin framgångsrika bokserie om Julius Ceasar har Conn Igguldsen gett sig i kast med Djingis Kahn. Igguldsen förefaller vare sig försöka försköna eller förfula Djingis Kahn eller hans liv. Man får förklaring till varför mongolerna var så hänsynslösa, men också hur hänsynslösa deras omständigheter och fiender var. Ibland är deras krig rättmätiga hämndauktioner och ibland är det giriga maktkrig. Djingis Kahn kan både vara öppensinnad inför olika folks olikheter - och blir därmed lysande i att sammanföra gamla fiender i ett nytt stolt folk - men också oerhört inskränkt i att se sina närmastes behov och önskningar. Böckerna överensstämmer inte helt med verkligheten, utan har friserats något för att skapa en effektivare historia. Men vilka val i den riktningen Iggulden gjort har han redovisat i efterord, och varför han gjort dessa vall. Hans böcker är ju inga faktabiografier utan i första hand spänningsromaner - och som sådana är de mycket läsvärda.
2013-02-10 09:50
Jag har inte läst Conn Igguldens böcker men från denna bok kommer det bli fler. Stäppens Krigare innehåller allt en bra bok ska ha, äventyr, spänning , historia, bra karaktärer och både miljö och person beskrivningar. Kan inget annat än ge denna bok 5 i betyg och rekommendera den.
2013-02-21 13:31
Mycket bra bok, Har allt !

"