Författare: Christina Herrström
Genre: Ungdom
Ämnesord: ungdom
Utgivningsår: 2006
ISBN: 9162281046

Uppmärksammad ungdomsroman av författaren till succén Glappet

Signe är 15 år och går i nian. I klassrummet är hon nästan osynlig, det är killarna som dominerar. En dag kommer en ny elev till klassen: Saga, en tjej med självförtroende och styrka. Hon är tusen gånger starkare än de andra och vågar framföra sina åsikter. Signe och de andra blir nyfikna, saker och ting förändras i klassen. Men till vilket pris?

Och varje lektion blev konstigt nog spännande efter detta. Vi blev alerta. Vi upptäckte att vi hela tiden missgynnades. Hur man hela tiden översåg med killarna. Och hur mycket tid killarnas stök och odisciplin tog från oss. Och att lärarna- och vi själva- accepterade att deras stök tar så mycket av lektionstiden. Men att när vi var störiga, då fanns ingen som helst acceptans utan då reagerade alla-också vi själva-mycket snabbare och dessutom mycket mer irriterad. Vi började räkna hur mycket tid killarna fick,vi började skriva upp hur många fler frågor killarna fick och vi började anteckna hur olika lärare kommenterade oss.
Medelbetyg: 2,86 (14 röster)
Bok recensioner av Tusen gånger starkare :
2008-11-14 23:06
Alla skolelever borde läsa den här boken som handlar om en typisk niondeklass där killarna är stökiga, de populära tjejerna ytliga och de resterande "töntarna" tiger. Tills en ny tjej börjar i klassen och förändrar allt genom att uppföra sig som killarna och "ta plats". Hon påvisar den uppenbara orättvisan och ojämlikheten både för elever och lärare, men när det gått en tid uppfattas hon mest som provokativ och tjatig. "Det var lättare när tjejerna var tysta och snälla". Det här är en viktig ungdomsbok.
2008-12-30 23:46
hm.. tråkig. Jag tycker att allting upprepas om och om igen och det är inte precis en bok jag skulle läsa frivilligt. (fick lov att läsa den i skolan)
Dock får den ett litet extra poäng för sitt budskap ;)
2009-12-12 20:17
Ganska välskriven men intetsägande bok. Hade aldrig läst den om jag inte blev tvingad i skolan!
2010-07-14 15:13

Klockren.
Jag tycker att den här boken var jättebra. På flera ställen beskriver den klockrent hur det ofta förekommer på en skola(säger inte alltid men ofta) Jag hade många glada stunder med denna bok. På flera ställen tänkte jag också Klockrent! Boken har ett bra budskap också och därför tycker jag att folk borde läsa den.
2010-08-09 18:39
Min absoluta favoritbok! Den är skriven på ett fantasiskt, starkt sätt som inte går att beskriva. Den förmedlar ett viktigt budskap.
Dock upprepar den sig lite, men är ändå en riktigt bra bok.
2010-11-06 15:14
Christina Herrström framför sitt budskap bra. Tar upp mycket som folk är rädda för att säga, detta kanske ger en förändring till både skola, hem och jämlikhet, åt det bättre hållet.

Jag tycker att boken är bra, lite trist ibland. Tankarna kan bli för kompakta och boken är trög ibland. Men bra språk och bra handling. Men nja, en trea. Rekommenderas att läsa dock, bra att ha läst.
2011-01-28 17:51
Fantastisk, underbar bok. Träffsäker, klockren. Budskapet förs fram skickligt. Den är helt enkelt så jäkla sann!!! LÄS! Någon gång ska jag bli tusen gånger starkare!
2011-04-08 23:17
En av de sämsta skrivna böckerna jag har läst. Boken består till mesta dels av upprepningar och scenarion tagna från riktiga händelser som hon sedan har förvrängt och klagar på de förvrängningar hon själv har gjort. karaktären är också uppenbart baserad på författaren och eftersom Saga i princip är en spegling av Signe så är alltså Saga en spegling av henne, vilket betyder att två av karaktärerna, som båda för övrigt inte har några uppenbara svagheter, är baserade på författaren. Enda skillnaden är att Signe har blivit nertryckt i sveriges "kvinnoförnedrande" samhälle och därför aldrig haft chansen att göra nåt med sitt liv. Hon motsäger även sig själv vid ett flertal tillfällen och det många ser som "jämställdhet" är i själva verket ett väldigt enkelriktat klagande som kort sagt säger att alla män trycker ner alla kvinnor och, och sedan anklagar män för att vara sexistiska. Allmänt dåligt skriven, men eftersom den innehåller så "aktuella" ämnen så har den klassats som en väldigt bra skriven, vilket inte är fallet ifall man studerat bland annat mängden synonymer, variationen av händelser och antal argument. Jag tvingades läsa boken i skolan, annars skulle jag aldrig ha läst den. Den har på egen hand fått mig att ta hela feministkampanjen oseriöst och det är bortom min fattningsförmåga varför någon skulle vilja filmatisera denna styggelse till litteratur. Hon är en sexist, men det är ockej eftersom hon är kvinna.
2011-04-23 15:18
Ni som säger att den här boken är bra: Ni vet ingenting. Den är sämst. Bara sämst.
2011-06-15 21:01
SÄMST!
Jag älskar filmen. Men boken suuuuuuger! Typ inga dialoger alls. Bara jobbigt att läsa långa stycken ju.
Inte ens lik filmen heller. Usch!
2011-12-20 20:35
Jag tyckte inte alls om den här boken, delvis på grund av den överdrivet negativa bild den gav av den svenska skolan, en ganska förlegad bild också. Sedan blev jag bara frustrerad på Signe som var så "insiktsfull" men samtidigt inte gjorde något åt situationen. Signe var över huvudtaget inte alls trovärdig, jag menar, vem använder ord som häpnadsväckande, följaktligen, rättmätigt och återvände i sitt vardagsspråk.

Jag rekommenderar inte den här boken, däremot filmen som är mycket bättre än boken och som förmedlar budskapet bättre.
2013-08-03 06:17
Tusen gånger starkare är en ungdomsbok men borde läsas av alla vuxna som jobbar med barn och ungdomar, fast boken är lättläst tror jag att många av de yngre ungdomarna inte är mogna för bokens budskap och därför så negativa recensioner. Boken handlar om brist på jämställdheten på en svensk skola och även om författaren har säkert överdrivit emellan åt för att få fram budskapet så ser verkligheten ut exakt så för det minns jag från min egen uppväxt. Flickorna lär sig tidigt att vara snälla och tysta medan pojkarna stökar omkring och hörs utan att någon tycker det är fel och konstigt.
Jag har aldrig innan tänkt på att för att vårt samhälle ska bli mer jämlikt , så måste vi tag i problemet redan när barnen går på dagis, denna bok har öppnat mina ögon.

"

Skriv egen bokrecension till Tusen gånger starkare