Grottbjörnens folk (alla 5 böcker)

Författare: Jean Auel
Ämnesord: Historia
ISBN: 9171338616

Grottbjörnens folk, en neanderthalklan, har levt på samma sätt i generation efter generation: bott i grottor, samlat växter, tillbett sina skyddsandar, jagat bisonoxar och andra djur. En dag beslutar sig klanen för att adoptera Ayla, en cromagnonflicka som skilts från sitt folk efter en jordbävning. Ayla växer upp hos klanen. Hon får lära sig dess levnadssätt av medicinkvinnan Iza, och snart känner hon sig som en av klanens medlemmar. Men hennes annorlunda sätt att tänka, hennes förmåga att handla snabbt i kritiska situationer, gör att hon skiljer sig från dem och råkar i konflikter. Hon kommer att upplevas som ett hot mot klanens traditionsbundna levnadssätt, mot hela dess existens.

Serien består av böckerna:
Grottbjörnens folk - Hästarnas dal - Mammutjägarna - Stäppvandringen- Nionde grottan

Medelbetyg: 3,73 (15 röster)
Bok recensioner av Grottbjörnens folk (alla 5 böcker) :
2004-04-16 20:31
Jättebra!!!
finns bara en bättre...
Den handlar om en stenåldersflicka som blir adopterad av en neanderthalklan!!
2004-04-24 23:12
Den första delen i serien (d.v.s. Grottbjörnens Folk) är den bästa av dem. Cromagnon-människan (moderna människan) Ayla adopteras av Neanderthalare och får ta del av deras levnadssätt. De kallar sig själva för Klanfolket. I deras ögon är hon ful och onormalt lång (fastän man som läsare begriper att hon är väldigt vacker). Hon bor hos klanledaren Creb och hans hustru.
Trots att hon är flicka blir hon klanens expert på slunga, p.g.a sina egenskaper som modern människa, vilket väcker avundsjuka bland vissa män.
En rörande beskrivning om relationerna mellan två olika människoarter. Neanderthalarna skildras på ett humanistiskt sätt trots deras evolutionistiska underlägsenhet.

Tyvärr kan jag inte lägga lika bra betyg på seriens senare delar. Ayla blir då vuxen och lämnar Klanfolket. Hon tämjer en häst, samt träffar Jondalar som blir hennes partner. De senare delarna har inte samma originella tema som den första, eftersom Neandertalarna inte längre är med, annat än i periferin. Dessutom tenderar de övriga böckerna att bli alltför långdragna i sina många sexbeskrivningar, vilket författarinnan har fått lite kritik för.
2004-05-08 23:44
Läste dessa böcker om flickan Ayla när jag var tonåring, på högstadiet, gymnasiet någon gång. Rätt bra historia som jag fortfarande minns rätt mycket av. Trots att Ayla ibland framstod som lite högtravande besservisseraktig så där. I jämförelse med de andra personerna. Men det var väl meningen att hon skulle vara mer framåt i utvecklingen än de förstås. Och det jag kommer ihåg mest och som ju har satt starkast spår är ju faktiskt allt sex! Och jag håller inte med Mathias 2 i att sexscenerna är långdragna och typ tråkiga. Nej tvärtom var det ju därför man som sexfrustrerat (!) pubbebarn läste dessa böcker från pärm till pärm!! I förhoppning att stöta på ännu en detaljerad sexakt att längtande förundras över!
2005-02-15 00:23
Käre Mathias 2, var vänlig och recensera inte böcker du inte förstår dig på. För det första, Creb var inte clanens ledare, han var missbildad och fick därför inte bli ledare. Det var hans bror Brun som blev clanens ledare. Creb blev utvald av Urus och blev där efter deras mäktige mog-ur. För det andra var inte Iza Crebs hustru hon var hans syster. Creb fick aldrig någon hustru. Det är väldigt irriterande att läsa recensioner som inte stämmer, speciellt inte på den bästa bok man har läst. Denna serien är verkligen värd att läsa, men det krävs att man tycker om att läsa böcker och har tid att läsa dem. För dem som inte gillar de långa sex beskrivningarna har jag ett tips, hoppa helt enkelt över de siderna.
2005-08-05 15:20
Jag tyckte att den första boken var helt underbar. Den var så medryckande att jag ömsom skrattade och ömsom grät. Livet på istiden beskrivs väldigt väl. Konflikten mellan moderna människor och Neanderthal-människor är intressant och verklighetstrogen. Teorierna om varför Neanderthal-släktet dog ut är spännande, men på gränsen till för fantastiska.

De följande böckerna har tyvärr bara blivit sämre och sämre.
2005-10-09 22:37
Första boken var fin, sen gick det kanske nedåt. Läste dem för 20 år sedan, som tonåring, och älskade de första 2-3 böckerna åtminstone. Har nog inte läst den femte faktiskt...
2006-04-26 08:39
De kan vara lite svåra att hänga med i ibland. Lite långa annars är de helt okej. Lite mycket beskrivningar också. Dessutom så känns det nästan som om människorna som det handlar om är moderna (nästan som on de har en tv i grottan eller något liknande). Inga böcker man måste läsa, men de är ett bra tidsfördriv.
2006-10-29 17:54
Första boken var fascinerande, där man får möta neanderthalare och får en vision av hur de kan ha levt. Detta är originellt och fantasieggande, och känns som en spännande inblick i en möjlig historiebild. Sedan tappar tyvärr serien det originella stuket, och blir mer en lång upprepning, med beskrivningar som är knäckande långa och känns uppenbart ditlagda för att öka omfånget på boken. Dessutom är beskrivningarna av huvudpersonernas sexuella övningar väl detaljerade och får för stor plats i relation till berättelsen. Första delen hade fått en femma om jag bedömt böckerna separat, hela serien når inte högre än en trea.
2007-03-09 21:36
Jag funderar på om inte dom här böckerna är dom bästa jag någonsin läst, och jag har läst ganska många böcker hehe.
Jo, det är dom bästa!

Auel har verkligen lyckats med att skriva intressanta böcker, och med bra förklaringar och beskrivningar. Dom rör en djupt och sätter spår, och till dessa har jag både gråtit och skrattat!

Jag tycker nog att första boken är den näst bästa, men Stäppvandringen vinner priset för den bästa boken tycker jag!

Jag måste bara fråga en sak, och ni får mer än gärna svara i min gästbok!
Jag rent ut avskydde (!!!) slutet på sista boken. Här har man tillbringat otaliga timmar med världens bästa bokserie, och sen fördärvar sista kapitlet hela alltet!
Jag blev så störd att jag la bort boken längst upp på vinden, och har inte tagit ner den än. (Detta var för drygt 2 år sen)
Var det bara jag som hade något emot slutet?

I övrigt så var det en mycket läsvärd bokserie, kan bara säga två ord; Läs den!

Vad annars om inte en 5:a?
2007-04-23 16:34
Detta är de bästa böckerna jag har läst, o jag läser ändå rätt mycket. Första delen är nog den bästa, mest på grund av den spännande skildringen av neanderthalklanen. Nästan alla böcker i serien är lika bra, förutom stäppvandringen som kan bli tråkig med sina långa beskrivningar. Slutet på den nionde grottan e lite otillfredsställande, men det kommer väl en sjätte?. samman fattnings vis så ger jag böckerna 4,5 av 5.
2007-06-21 17:43
Har läst alla fem och tycker att de alla är underbara. Dock måste jag nog hålla med om att den första och den femte nu är de bästa. Har något av en förkärlek till historiska romaner med starka hjältinnor, älskar att drömma mig bort med den här typen av böcker. Längtar efter den sjätte om den nu någonsin kommer att komma. Det är ju något av ett glapp mellan en del av böckerna.
2009-10-11 15:38
Underbara böcker!
2010-11-07 11:36
Det är egentligen svårt att sammanfatta alla fem böcker i en recension, de är väldigt olika trots allt. Speciellt den sista boken tyckte jag var lite ur fokus, är inte särskillt intresserad av intriger och tyckte att det blev för mycket många gånger. Det är förmodligen oundvikligt att undvika småaktighet och elakt prat bakom ryggen i en samling med så pass många människor men som sagt, det fick alldeles för mycket fokus.

Tycker om helheten och alla böcker har en ny infallsvinkel. Visst kunde Auel ha korta ner många sidor men i slutändan är det värt det. Fast jag måste erkänns att det är skönt att äntligen kunna läsa någonting annat. Ser ändå fram emot nästa bok i serien. Rekommenderas!

"

Skriv egen bokrecension till Grottbjörnens folk (alla 5 böcker)
Vägen vidare