Anils skugga

Originaltitel: Anil's Ghost
Författare: Michael Ondaatje
Utgivningsår: 2000
ISBN: 91-0-0573159

Efter tretton års exil i väst återvänder Anil Tissera till sitt hemland, det vackra men krigshärjade Sri Lanka. Hon är rättsmedicinsk expert och har fått i uppdrag av FN att undersöka vem som ligger bakom de senaste årens försvinnanden och brutala mord. Till sin hjälp får hon en av regeringen utsedd arkeolog, Sarath Diyasena. Men kan hon lita på honom? Anil och Sarath beger sig från Colombo ut på expeditioner i landet. Snart hittar de ett skelett som tyder på ett mord utfört av regeringssidan. Anil är ivrig att nå resultat men oförmögen att förstå de politiska konsekvenserna. Sarath inser bara alltför väl farorna... ''Bitvis är romanen oerhört spännande. Ondaatje skriver som en gud... Anils skugga är en mästerligt berättad historia'' Jönköpings-Posten ''...en bok som lever kvar i minnet, ett verk man gärna skulle läsa om'' Helsingborgs Dagblad ''...en tät, spännande och tänkvärd roman... Prosan är klar, ren och lättillgänglig'' Femina
Medelbetyg: 2 (2 röster)
Bok recensioner av Anils skugga :
2008-09-28 11:14
Stämningen i boken är dyster och tryckande. Huvudpersonen Anil är på FN- uppdrag i Sri Lanka för att fastställa dödsorsaken för funna människorester, troliga offer för politiska mord. Berättarstilen är gåtfull, fragmentarisk. Jag får inget sammanhang och gillar bara gåtor om de är ”spännande”. Sri Lanka framställs här som en alltigenom obehaglig plats.
2021-02-20 11:11
Ondaatjes berättarstil suddar ut gränsen mellan poesi och prosa, det ställer krav på läsaren. Man måste vara engagerad för att ens hänga med i dessa grymma skildringar.

Jag hade gärna fått en mer konkret bild av inbördeskrigen på Sri Lanka men här står det mesta mellan raderna. Är man inte mottaglig så kan man gott välja något annat att läsa.