Vägen

Originaltitel: The Road
Författare: Cormac McCarthy
Ämnesord: framtid, spänning, äventyr
Utgivningsår: 2008
ISBN: 9100118419

De gick in i den lilla gläntan , med pojken klamrande om hans hand. De där andra hade tagit med sig allt utom den svarta saken som var uppträdd på ett spett över glöden. Han stod där och avspanade den närmaste omgivningen när pojken vände sig om och gömde ansiktet intill honom. Han såg hastigt efter vad som har hänt. Vad är det ? Frågade han . Vad är det? Pojken skakade på huvudet. Åh pappa, sa han. Mannen vred på huvudet och tittade igen. Det pojken hade sett var ett huvudlöst spädbarn som uttaget svartbrändes på spettet. Han böjde sig ner och lyfte upp pojken och började gå mot vägen med honom. Förlåt , viskade han. Förlåt.
Han visste inte om pojken någonsint skulle tala mer.

Medelbetyg: 3,92 (13 röster)
Bok recensioner av Vägen :
2008-09-18 11:00
Vägen är en av de bästa böcker jag läst.
Det är en roman som glöder av dystopi och vi får följa en pappa och hans son i en ödelagd framtid, där kampen för att överleva är en del av vardagen.

Vägen är en spännande, men framförallt välskriven roman. Författaren Cormac Mccarthy vet hur man fångar dofter, bilder och känslor på bästa möjliga sätt och slutresultatet är fenomenalt.

2008-11-25 21:47
En varm dystopi med en liten gnutta hopp på slutet.

Personligen tror jag att det skulle bli en underbar film om det är en bra skådis i huvudrollen ( tex Jensen Ackles) som är duktig på att ta fram det som ligger mellan, under och över raderna. För detta var en historia där det mesta sas mellan, under och över raderna...
2009-06-15 21:52
Det här är en riktigt bra och välskriven bok. Det är omöjligt att sluta läsa.
2009-06-19 11:09
Troligen den mörkaste bok jag någonsin läst, men trots det var den omöjlig att lägga ifrån sig.

En dystopisk skildring där världen, naturen och även människorna går mot sitt slut. Men det finns fortfarande kvar några människor, däribland en far och hans son som kämpar för överlevnad.

En stark bok om kärlek, överlevnad och när människan har nått sin absoluta botten, men även sin topp.

Tänkte bara säga till tekoppen att boken är filmatiserad (detta år) och att Viggo Mortensen spelar rollen som fadern.
2010-05-30 23:46
Halva Sverige har väl läst denna nu och älskar den...Men den är så otroligt stark! Mannen och barnet...Mannens kärlek till barnet, mannens ansvar, mannens oro...vägen, farorna, gråheten, fulheten, hopplösheten, döden, svälten men ändå kärleken och hoppet!
Så otrolig...blivande klassiker.
2010-06-04 23:19
Vägen är fömodligen förra årets mest hyllade bok och jag borde väl egentligen älska den..
Cormac McCarthy målar upp en trovärdig men samtidigt unik vision av ett mardrömmarnas Wasted land. Det utbrända landskapet är ständigt närvarande.
De gråa molnen, regnet och den giftiga luften.. jag får nästan känslan av att den ödesdigra miljön omringar mig och mitt läsrum i ett klaustofobisk crescendo. Så långt har McCarthy lyckats mer än väl. Det är helt fantastiskt obehagligt att läsa Vägen.
Tyvärr måste jag ändå medge att det saknas något. Förhållandet mellan pappan och sonen och deras överlevnadskamp är naturligtvist drivande för handlingen men tyvärr sker inte någon intressant utveckling som tar storyn till nästa nivå.
Efter halva boken tröttnar jag på att läsa om ännu ett triumfartat proviantfynd eller nya skabbiga nattlogier. Det är fortfarande mästerligt i sin framställning men berättelsen skulle tjäna på att ta en oväntat vändning, koncentrera sig på något mer specifikt än just letande av mat och husrum. Vägen saknar därmed en litterär dimension för att nå fulländning men att det är ett ypperligt postapokalyptisk drama är svårt att bestrida.
2012-01-10 01:26
Detta är faktiskt den kanske sämsta bok jag läst! Den är så fylld av logiska kullerbyttor att det blir komiskt. Omvärlden är fylld av livsfarliga, kannibalistiska vildar. Pappan gör allt för att skydda sin son, så vad gör han - går mitt på vägen mitt på ljusan dag, tänder eldar när dom befinner sej på bergssluttningar - det verkar som om han VILL bli upptäckt. Och naturligtvis springer dom på en källare som ingen annan upptäckt, fylld med mat och konserver. Vilken himla röta!
Dialogen ska man inte tala om, kanske världslitteraturens torftigaste - sida upp och sida ner med typ:
"Du behöver inte vara rädd!"
"Jag är inte rädd."
"Är det säkert att du inte är rädd?"
"Ja."
"För du behöver inte vara rädd."
"Nej."
"OK?"
"OK."
"Så var inte rädd."
2012-07-22 12:22
En man och hans son kämpar sig fram genom en nedbränd, frostbiten framtid. En okänd katastrof av obekant omfattning har inträffat i en närbelägen dåtid; ett fullskaligt kärnvapenkrig eller ett meteoritnedslag som gjort att stora delar av mänskligheten (i alla fall USA) har utplånats. Samhällskontraktet har upplösts och mänskligheten har klivit tillbaka i ett kannibaliskt Darwinsiktiskt naturtillstånd där endast de starkaste överlever. Bokens två huvudpersoner är inte fysiskt starka och försöker därför överleva med hjälp av förslagen- och försiktighet.

Apokalypsen i sig spelar dock ingen större roll ska det visa sig – för hade den gjort det skulle författaren naturligtvis valt att beskriva vad som orsakade den mardröm som berättelsen utspelar sig i. McCarthy väljer istället att fokusera storyn på relationen mellan far och son och deras oförtrutna kamp mot alla odds. Mannen är tidigare läkare och därför fast besluten om att se till sin uppgift att företräda godheten i en ond tid. Pojken som gissningsvis är 6-7 år minns inte tiden före apokalypsen och tvekar boken igenom vari meningen med deras kamp ligger - särskilt som godheten (som begrepp) upplevs abstrakt och innehållslöst.

Vägen är en på alla sätt domedagsmörk berättelse som innehåller få, om ens någon, riktigt ljusglimt. Att placera ett oskyldigt barn mitt i händelsernas centrum bidrar i högsta grad till detta mörker; det är ju också ett effektivt och tidigare väl beprövat grepp – såväl i litteraturens som i filmens värld. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är jag saknar i berättelsen, men någonting är det. Kanske är det så enkelt att McCarthy spelar ut sina dramaturgiska trick lite väl tidigt, vilket leder till att den andra halvan av boken mest blir till ett småsegt letande efter förnödenheter och gömställen. Berättelsen påminner en hel del om Saramagos ”Blindheten” och har precis som denna blivit föremål för en snabb filmatisering.
2012-10-27 14:26
Sorg. Hopplöshet. Förtvivlan. Men också hopp. Trots allt. (Men tyvärr blandar McCarthy in Gud i slutet av boken. Det borde han inte gjort).
2013-03-08 10:56
Vägen är en sådan realistisk berättelse, om det hade skett en naturkatastrof så tror jag att världen hade blivit exakt så som Cormac McCarthy beskriver det i Vägen . Vägen är en skrämmande bok om ondska hos människor som vill överleva till varje pris och då försvinner all vår med mänsklighet och förvandlar människan till djur . I denna gråa infero där allt levande är dött och människorna dödar och äter upp varandra vandrar far och son på vägen på väg  mot kusten i hopp om att där finns en zon fri från all detta galenskap.

2013-05-05 21:13
Världen har gått under. Det enda som finns kvar är en avbränd och grå värld. Fortfarande finns ett fåtal människor kvar, och vi får följa en far och son, som försöker ta sig fram i det öde landskapet. Vad som egentligen har hänt, får man aldrig reda på, men det är egentligen irrelevant. Det viktigaste är hur männskan förvandlas under dessa fruktansvärda förhållande.
En mycket bra bok.
McCarhty har ett fantastiskt språk. Man blir fängslad sida upp och sida ner. Jag har sällan läst en så bra och angelägen bok så snabbt.

"