Alldeles innan jag började med denna bok hade jag precis lagt ifrån mig Dostojevskijs Brott och straff, vilken jag blev extremt tagen av och som tveklöst är en av de bättre böcker jag läst. Förväntningarna var således skyhöga när jag gav mig i kast med Idioten, och dessa förhoppningar slog verkligen in. Precis som i Brott och straff får läsaren genomleva en helt underbar och ibland skräckfylld resa som är kantad av precisa och oslagbara karaktärsskildringar, härliga dialoger och hänförande miljöbeskrivningar. Men, för det finns ett men, samtidigt anser jag att det finns fler moment och delar i Idioten, som gör att hela boken känns lite seg och samtidigt något tråkig, men dessa benämnda delar är i fullständig minoritet och de hänförande och fascinerande delarna i boken väger betydligt mer tungt.
Men nu till att kortfattat beskriva bokens innehåll så gott det går, eftersom detta på intet vis är en statisk och enkel berättelse, tvärtom är den mångfacetterad med ett flertal väldigt centrala karaktärer vilkas liv och leverne beskrivs mycket ingående. Bokens huvudperson, furst Mysjkin, som är en naiv och godtrogen man, kommer efter ett antal år spenderade hos en läkare i Schweiz (på grund av psykisk sjukdom) hem till det sagolika Ryssland, och kastas då direkt in i en intrigfull och stundtals hemsk värld, fylld med människor från den högsta ryska societeten men också personer som tillhör de lägre klasserna. Jag får som läsare följa med och tränga in i denna ovan nämnda noblessens hem och således följa deras liv, som trots yttre skönhet och stora rikedomar är fullt av sorg, hat och mycket mer. Som nämnt råkar fursten redan under sin första dag ut för diverse äventyr och möter under ett av dessa KVINNAN, den depraverade och förfallne Natasia som han genast blir förälskad i, och som kommer att förändra furstens för all framtid. Fursten erbjuder sig redan samma kväll de för första gången möts att gifta sig med henne, men Natasia, som är vad man utan tvekan skulle kunna ge epitetet halsstarrig och oberäknelig, nekar honom, men trots detta kommer hon hela tiden att finnas i hans liv, ibland fysikt, men mestadels mentalt, då han ständigt tänker på henne. Tyvärr, om man nu kan kalla det tyvärr, blir det även så att fursten blir förälskad i en annan kvinna, Aglaja, som även hon då och då ger honom svårigheter.
Dostojevskij låter oss på ett enastående sätt följa med fursten under hans resa, som hela tiden är händelserik och där svårigheterna är legio (som jag nämnt är fursten väldigt godtorgen och enfaldig) eftersom många, för att inte säga alla, av de alla individer som berättelsen innehåller, ser honom som något av en idiot och hela tiden försöker utnyttja honom, och i vissa fall känns det som fursten låter dem göra detta. Boken, som är absolut läsvärd, och ger mig en skarpare uppfattning om varför Fjodor Dostojevskij räknas som en av de största författarna genom tiderna, känns dock på något sätt inte riktigt lika bra som Brott och straff, jag blev inte riktigt lika tagen av Idioten. Därför kan jag inte sätta ut den femma som jag i förhand trodde den skulle få, utan jag ger den i stället en stark fyra.