Carl Johan Vallgren skriver och berättar i den här romanen som om han vore en symbios av Gogol, Dostojevskij och Bulgakov. Han är en fullfjädrad stilist som suveränt behärskar den klassiska ryska 1800 tal stilen men även den moderna västerländska. Vilket språklig ekvilibrist han är! Vilken sakkunskap han besitter. Imponerande. Handlingen i korthet skildrar en ung spelare vid namn Rubashov som är utblottad och förnedrad. Han uppsöks av djävulen och de två spelar ett avgörande parti poker. Rubashov satsar det enda han har kvar - nämligen sin själ. Han förlorar naturligtvis. Straffet blir en förbannelse och han döms till evigt liv. Förbannelsen innebär också att han får smaka på fullständig lycka för att snabbt i nästa ögonblick förlora densamma. Sin fru, mor, bror och sitt barn – de går hemska öden till mötes. Dessa öden skakar verkligen om läsaren. Huvudpersonen är närvarande vid 1900-talets värsta och ondaste scenarier; första världskriget, ryska revolutionen, det därpå följande inbördeskriget, Stalinterrorn, andra världskriget, nazismen med judeutrotningen, kalla kriget, Berlinmurens olyckor, Nord-Irland konflikten, Bosnienkriget, en knarkares vardag m.m. Boken är en resumé av ett sekel inför år 2000. I inledningen av romanen får läsaren stifta bekantskap med andra kulturers skapelseberättelser där ondskans uppkomst förklaras. Det ger en ökad tyngd åt fenomenet att människan själv, sedan urminnes tider, skyller ifrån sig ondskans uppkomst på någon annan (djävulen – ormen, jättar, ondskans gudar m.m.). Vallgren leker mästerligt med tiden i romanen. Tiden är icke-linjär. Den är ”samtidigt” både framtid, dåtid och nutid. Tiden är ju egentligen bara en konstruktion av människan. Dessutom är den relativ. Vid ljusets hastighet åldras du inte... Vallgren kallar boken ”dokument”. Ordet dokument ger en vetenskaplig tyngd åt berättelsen. Berättaren är vi - ondskan - djävulen i pluralis. De onda människorna berättar alltså själva. Dessutom är detta en ”dribblande” diskuterande berättare som är ömsom allvetande eller ovetande. "Djävulen" beklagar själv människans ondska. Han beklagar att människan själv har skapat den. Han lider av detta. Ofattbart! Skakande! ”Och så skyller människorna på mig.” Boken innehåller en härligt absurd humor. Den är ibland närmast smärtsamt vacker men främst är romanen vidrigt chockerande. Hela livet är ett hasardspel om man skall lyckas eller inte. Människan är utsatt i sin sårbarhet. Allt kan på ett ögonblick förändras. Vallgren menar därför att vi aldrig får glömma det hemska som hände i Europa på 1900-talet. Aldrig någonsin. Kapitlet om den spanske programledaren Enrique Xuspo Torres (kvinnotjusaren) är ett mästerverk helt i Bulgakovs anda, där all mänsklig fåfänga avslöjas. Slutet i romanen när huvudpersonen får allt förklarat för sig genom musiken, är en storslagen hyllning till densamma, till fullo i enlighet med Nietzsches filosofi. Således är det här en mycket originell och bra bok utan några egentliga svagheter. Läs den!
MMMATS