SOS från mänskligheten

Författare: Johanna Nilsson
ISBN: 9789143503074

Vad, och vem, är Benjamin, han som tatuerar in blommor på överkroppen - en blomma för var och en som han har älskat och kanske räddat till ett bättre liv?

I sina föräldrars ögon är han en mördare, en förrädare.
I kundernas ögon är han en skicklig eskort som flera av dem förälskar sig i och finner tröst hos: Mikael, affärsmannen som inte vill ha beröring, bara sömn, och vissheten om att någon vakar över honom. Erika, den högpresterande karriärkvinnan som älskar sin sambo men inte orkar med hans barn, inte står ut med "kärlekskonkurrensen". Och så Katja, den rullstolsbundna tatuererskan som dyrkar Benjamins hud. Katja, som drömmer om luft under vingarna och ett barn att bära i famnen.

Alla läsare av den prisbelönta De i utkanten älskande från 2005 kommer att känna igen sig i Johanna Nilssons nya roman, även om hon den här gången gräver ännu djupare i den mänskliga själens mörker. SOS från mänskligheten är en samtidsberättelse som rör sig mellan samhällets alla skikt och ställer frågor om ondskans ursprung, om godhetens och kärlekens gränser och om modet att ta kommandot över sitt eget liv, istället för att stå bredvid och se det passera.

Medelbetyg: 3,83 (6 röster)
Bok recensioner av SOS från mänskligheten :
2008-08-02 22:19
Den här boken har flera parallella handlingar som på olika sätt kretsar runt eskorten Benjamin. Jag skulle gärna vilja veta mer om en del av personerna. Handlingen hoppar hela tiden mellan de olika personerna och man hinner aldrig lära känna dem riktigt. Men allt knyts skickligt ihop och det är en riktigt bra bok.
2008-12-27 21:47
En "varm" bok fast den beskriver stor ensamhet och isolering.
2009-05-10 20:24
Boken berättar om en brokig skara trasiga människor, vars liv på olika sätt nuddar vid varandra. Ensamhet, ångest och hemskheter - men de flestas historier avslutas hoppfullt.
2010-04-07 21:33
Alla känner alla. Krångliga relationer. Tragiska människoöden. Ensamhet, ångest. Grym och sorglig. Jag känner mig illa till mods efter att ha läst denna bok.
2012-01-15 20:56
En roman om relationer mellan människor, mycket ensamhet och sorg. Boken känns mycket äkta och personerna i boken så mänskliga och trovärdiga. En bok som beskriver den mörka verkligheten , en bok om livet.
2022-08-29 17:19
Benjamin säljer sex till både män och kvinnor, utstött av föräldrarna försöker han sona sin skuld genom att ge kärlek för att rädda andra.. En av hans kunder, Mikael, söker inte beröring utan bara sömn. Han kan inte sova ensam sedan flickvännen Josefin lämnade honom. Josefin lever på gatorna och vill inte bli funnen. Cornelia lider av bulemi, älskar Benjamin men lever ihop med Tomas som hon ska gifta sig med. Tomas degar mest framför datorn och chattar med någon som kallar sig AIB. Karriärkvinnan Erika älskar sin sambo men har svårt att ta att hon alltid är tvåa efter hans barn och tröstar sig hos eskorten. Katja, den rullstolsbundna tatueraren, älskar också Benjamin, har änglavingar på ryggen och drömmer om ett eget barn.
Dessa och andra udda karaktärer befolkar romanen. De rör sig i oregelbundna cirklar i samma universum, ibland tangerar bara deras banor varann, ibland stöter de samman men de är alltid i rörelse. På många sätt är detta en fantastisk berättelse, den rör sig obehindrat mellan samhällets olika skikt och både ondska, utnyttjande, kärlek och medmänsklighet har sin givna plats. Boken flödar över av värme trots mörker och elände. Man gillar verkligen karaktärerna och trots att de sticker ut känns de naturliga och realistiska. De är behagligt vanliga helt enkelt.

Johanna Nilsson har skrivit den utmärkta "De i utkanten älskande" och här fortsätter hon i samma stil, fast bättre. Men allt är inte perfekt även om de hundrafemtio första sidorna är magiska. Författaren är som en överlägsen fotbollsspelare, går själv med bollen, lurar upp backarna på läktaren och rundar målvakten. Men istället för att bara rulla in bollen i mål och ta emot publikens hyllningar vill hon avsluta snyggt genom att sätta bollen i krysset - och skjuter utanför! Hon litar inte på berättelsen och karaktärerna utan lägger beskäftigt in ett tidsenligt korrekt avsnitt om trafficking, pedofili och våldsamheter i bästa TV-deckarstil. En lika onödig som misslyckad dramaturgi. Författarens politiska och personliga preferenser solkar ner storyn och bryter den magiska stämningen.
Boken är ändå ytterst läsvärd och det är både trist och förvånande att den inte rönt större uppmärksamhet, eller rentav filmats. Eller kanske inte, även om det är en man som säljer sex är det inget som får skildras positivt i vårt land. Enligt min uppfattning är romanen ljusår före hypade böcker som Svinalängorna eller Mig äger ingen.

Kanske är det Johanna Nilsson som ska skriva den Stora Svenska Samtidsromanen. Men då gäller det att träffa målet...

"

Skriv egen bokrecension till SOS från mänskligheten