Ämnesord: historia
Utgivningsår: 2008
ISBN: 9789185507337

Medelbetyg: 4 (11 röster)
Bok recensioner av Adolf Hitler :
2008-06-23 22:39
I biografin Adolf Hitler skildrar Bengt Liljegren skickligt och personligt hela Hitlers liv. Det är över trettio år sedan en bok om Hitler gavs ut på svenska. Sedan dess har en mängd nya uppgifter kommit fram: dagböcker, brev och memoarer. Med utgångspunkt i detta material skapas här en mer fullständig bild av personen Adolf Hitler. Liljegren ger en bakgrund till Hitlers ogärningar, förlåter inte men förklarar.

En mycket intressant bok om hitlers liv och levene. Den är över 400 sidor tjock men känns ändå för tunn, jag ville att den aldrig skulle ta slut.
2009-01-16 11:06
En välskriven biografi om en "överskildrad" person. Det intressantaste, och för mig mest okända, var hans uppväxt och ungdomstid. Tänk att denne arbetsskygge konstnärsbohem blev en stor människodomptör. Enligt Liljegren var det deltagandet i första världskriget som förändrade hans personlighet. Kanske, eller så fick han chansen att skapa en storslagen rollgestalt.
2009-06-01 18:41
Jag tyckte att den här boken var bra! Den var lite för ytlig i vissa avsnitt, men annars en mycket bra skildring av Adolf Hitlers liv och levene. Jag har framförallt lärt mig mycket om tiden innan maktövertagandet och hur hans uppväxt var. En bok som rekommenderas alla som är historieintresserade!
2009-08-31 12:53
Håller på läser den just nu och tycker mycket om den hittills. Känns skönt med en Hitlerbiografi som vågar påpeka att det faktiskt fanns goda egenskaper i honom också vilket gör Hitler mer komplex och mänsklig. Intressantare som person än den skrikande diktatorn. Ändå funderar jag på om även Bengt stundtals gått i fällan att betona det negativa och göra större sak av det än av det positiva. Undrar ibland om han uttryckt sig på samma sätt om det vore en bok om, låt oss säga Moder Tereza som är så oerhört positivt laddad? Hon måste ju haft negativa sidor precis som Hitler måste haft goda. Som biografförfattare måste det vara oerhört svårt, för att inte säga omöjligt, att förhålla sig neutral till den du skriver om.

Jag tycker dock Bengt lyckas bättre än de flesta och jag tror han är medveten om svårigheten att beskriva Hitler på ett rättvist sätt. Jag var kurskamrat med Bengt på c-nivån i historia och minns honom som både väldigt sympatiskt, ödmjuk och medveten om svårigheten att tolka historia. Jag tycker det märks att han försökt närma sig ämnet Hitler på ett öppet sätt och det känns väldigt befriande. Sätter betyg när jag läst ut boken.
2010-05-27 12:41
mycket intressant biografi som visar en mer mänsklig sida av hitler än diktatorn hitler.
spännande att det kunde bli som det blev när han från början inte alls var judehatare.
2011-11-04 22:29
En riktigt häftig bok som skildrar Hitlers liv från början till slut. Bengt Liljegren låter läsaren få veta allt om Hitlers barndom och ungdom vilket var mycket intressant. Liljegren berättar på ett vis som blir mycket intressant och på något vis lyckas han få tiderna med rätta mest avskydda människa att inom vissa områden att verka mänsklig. Missförstå mig rätt, jag fullständigt hatar allt Adolf Hitler stod för, men det är intressant att läsa om hur allt blev som det blev och om hur ett helt folk slöt upp kring denne dåre. Är man intresserad av Andra världskriget så bör man läsa denna "biografi".
2011-11-08 21:24
I någon utsträckning har vi nog alla en bild av Hitler och hans liv. Och trots att vi vet att han var en människa, precis som alla andra, har han fått bli symbolen för den totala och onyanserade ondskan.
När jag läser om Hitler får jag svårt att koppla honom till den ondska han stod för allt ont han genomförde. I sin biografi har Bengt Liljegren försökt lyfta fram människan Hitler och samtidigt avliva de otillräckliga och felaktiga myter som försökt förklara hans monstrositet. Hitler hade tillexempel inget uttalat hat mot judar innan han inledde sin politiska bana. Och även om läkaren som behandlade hans mamma när hon dog i cancer var jude, fanns det inget som visade på att Hitler la skulden på honom – snarare tvärtom.
Bengt Liljegren försöker inte ge några svar i sin bok – utan skapar snarare fler frågor. Han vill avliva enkla och falska svar och tvinga sina läsare att inse att Hitler var bara en människa och att det inte finns någon enkel och kategorisk förklaring till ondska och Hitler.

Thomas Bolme gjorde ett bra jobb som inläsare av boken.
2014-08-22 09:26
En mycket bra biografi över Adolf Hitler. Författaren ger en så heltäckande bild som möjligt om denna ökända person. Efter att ha läst boken så förstår man lite mer om hur Hitler blev det monster han var. Författaren försöker inte försvara utan förklara. Läsvärd bok om en av vår tids grymmaste människor.
2018-01-04 18:34
En mycket bra och välskriven biografi över Adolf Hitler. När man nu har läst boken förstår man mer hur Hitler blev den han var.
En bok om en av vår tid grymmaste person som jag kan rekommendera.