Mord.net

Författare: Dag Öhrlund & Dan Buthler
ISBN: 9132334168

En ung flicka i Hässelby blir brutalt ihjälskjuten av en tysk ingenjör hon aldrig träffat. En fyrtiosjuårig mor i Australien och en av topparna i Stockholms finansvärld förvandlas plötsligt till kallblodiga mördare. Vem är den amerikanske soldaten som bryter nacken av en dataprogrammerare på färjan mellan Helsingfors och Stockholm och varför mördar en ledande politiker i Italien ägaren till ett pappersföretag i Malmö? Världens poliskårer står maktlösa när en våg av ouppklarade mord sveper över en lång rad länder, samtidigt som internationella företag utsätts för utpressning på nätet i stor skala. Den svenske polisen Jacob Colt arbetar med några av fallen som inträffat i Sverige och när han tar kontakt med utländska kolleger, bland dem Hector Venderaz på FBI, börjar de ana ett samband mellan de till synes godtyckliga morden. Spåren pekar mot Ryssland där mörka krafter har byggt ett gigantiskt mordnätverk med hjälp av Internet

Medelbetyg: 3,38 (16 röster)
Bok recensioner av Mord.net :
2008-05-28 13:31
Jag tyckte väldigt mycket om den här boken. Den är spännande och intressant.

Nackdel: Det känns nästan som en samling noveller. Varje berättad historia hade kunnat vara en jättebra bok i sig själv. Visst, allt vävs samman och hör ihop, men ändå. Men varje "novell" är väldigt bra.

Det blir en stark fyra i betyg!

2008-05-28 17:49
Jag håller med föregående.
En mycket bra bok som leder till tanken om hur det faktiskt skulle kunna vara....
2008-07-21 22:44
En välskriven thriller med ett träffande namn.Vi får följa med olika historier som är löst sammanflätade med varandra.En riktig bladvändare.Det är tidvis blodigt och brutalt,men det strama berättargreppet håller i sig hela vägen.
En lovande debut av författarduon.
2009-05-17 20:24
helt ok!
2009-08-20 14:03
Boken är uppbyggd av flera separata livsöden som nästan beskrivs i novellform. Dessa livsöden är riktigt bra berättade och flera av dem är värda en egen bok. Alla dessa livsöden kopplas samman genom en övergripande historia som enligt mig är alldeles för svag. Den övergripande historien är långtifrån så intressant som de små “novellerna”. Boken är spännande och man vill hela tiden läsa mer. Det ryktas om att boken kommer att bli en hollywoodfilm och det förvånar mig inte alls, det verkar nästan som att den skrivits för att bli film.
Detta är den första bok jag läst av Dan Buthler och Dag Öhrlund och jag kan rekommendera den men samtidigt är jag tveksam till om jag kommer att läsa deras andra böcker.
2010-01-12 21:14
Hade verkligen svårt att släppa ifrån mig boken. Mycket bra historia om hur man hade kunnat använda internet till, jag tyckte att det blev lite överdrivet med att personen som beställer ett mord måste förutom att betala även själv mörda någon annan människa. Men allt annat var jätte bra, gangstervärlden var mycket fint dokumenterad och kändes äkta, och man sattes fort in i alla de människoöden som var med i boken.
2010-02-18 16:41
Boken får en trea endast för att själva idén är suverän. Det är smart uttänkt och unik.

Jag tycker dock inte alls om hur den stundvis är skriven. Det märks tydligt att det är två författare, och att en av dom inte är lika talangfull som den andra. Mycket som beskrivs känns ytligt och jag fastnar inte alls för hur Johan Colt ofta beskrivs utan tycker att han mest beklagar andra författare och deras idéer. Det kommer inte ur rätt mun.

Nej, jag är besviken. Vissa delar är mycket bra, och jag kan bara anta att det beror på att det är den som skriver bättre som är i sitt esse då.
2011-02-17 20:11
Det förvånar mig att så många verkar tycka att bokens grundidé är så smart och och trovärdig. Min första tanke kring upplägget var att författarna försökt göra en egen variant av Double Jeopardy, vilket känns föga spännande eller originellt. Vidare stördes läsningen av allt för många upprepningar av typen två omaka karaktärer blir bästa vänner och kompletterar varandra på grund av sin diametrala olikheter. Dock finns det delar av boken som håller klart högre kvalitet än verket i sin helhet, exempelvis mordet som utespelar sig på färjan med efterföljande polisförhör med VD:n. I övrigt läste jag boken med en konstant känsla av att det rörde sig om en uppbyggnad till ett crescendo som aldrig inträffade.
2011-02-20 08:09
Det är en stor duk som författarna målar upp sin historia på. De gör det skickligt och initierat. Jag kan bara erinra mig ett sakfel som jag tänkte på och det är lite med tanke på hur mycket författarparet tar i. Här vimlar av detaljer som kräver antingen research eller djup kunskap och de navigerar sig stadigt förbi fallgroparna. Det gäller att inte bli för detaljerad på de områden där kunskapen är begränsad. Jag förstår tanken med att beskriva alla människoöden, men det lämnar också en känsla av att historien blir ofullständig, eftersom läsaren inte får kännedom om deras öden, mer än det som naturligtvis finns outtalat i historien. Det sänker slutbetyget.
2011-06-12 15:29
Företag utsätts för utpressning och en våg av mord sveper över världen.
Internet används för att begå brott och i många stycken känns det väldigt realistiskt. Eftersom Internet är verktyget så finns det inga landsgränser och världens poliskårer står maktlösa.
Tomas Bolme läser bra och det är en väldigt otäck och grym historia, men som jag ändå rekommenderar. En mycket bra bok.
2012-03-05 17:38
En ganska engagerande bok, vars främsta egenskap kanske är historiens disposition. Den är verkligen annorlunda upplagd, och det ska förfttarna ha plus för, men det blir ändå... jag, det känns som boken (och historien) börjar om tre, fyra gånger. På olika sätt. Det tar lång tid innan poliserna blir involverade.
Jag läste ändå gärna, och vill prova mer av detta författarpar.
2014-10-12 21:52
En väninna tipsade mig om den här boken och jag måste säga att jag är väldigt besviken. Vilket uruselt språk! Jag kan inte säga så mycket om själva boken eftersom jag endast läst 60 sidor i den. Jag förväntar mig mer av personer som utger sig för att vara författare. Datarum, dataskärmar, felstavningar et cetera. Nä, boken får agera "tändare" i öppna spisen imorgon. Slöseri med pengar helt klart.

"

Skriv egen bokrecension till Mord.net
Flicka saknad