Postverket

Författare: Charles Bukowski
Ämnesord: humor
ISBN: 9188144593

Carles Bukowskis alter ego Henry Chinaski börjar som brevbärare och blir kvar på posten i många år. Originalen bland arbetskamraterna, travbesöken, förmännen, spriten, kvinnorna, allt drabbar honom med full kraft. Som femtioåring säger Charles Bukowski upp sig och på tre veckor skriver han denna bok - Postverket. Oemotståndligt. Ett slag i mellangärdet. Denna hans debutroman från 1971 är en klassisk roman, där den amerikanska drömmen krackelerar. Sin första novell fick han publicerad i en tidskrift när han var tjugofyra år. Själv dog Charles Bukowski 1994, sjuttiotre år gammal, i Kalifornien där han också växte upp.
Medelbetyg: 3,88 (17 röster)
Bok recensioner av Postverket :
2004-04-14 15:55
Som vanligt vi får möta Henry Chinaski. Är jobbar han på Postverket, super, åker fast och träffar kvinnor. Lik andra böcker av Bukowski är den biografisk. En bok för dem som gillar Bukowski.
2006-02-26 13:26
Boken som öppnade mina ögon för en av mina absoluta favoritförfattare.

Bukowski skriver med värme och en stor dos humor som är svår att överträffa i min mening.
2006-06-04 23:25
Denna bok var den första Bukowski-boken jag läste, men inte den bästa. Den är t.ex. inte lika bra som Factotum, vilken jag gav en 4:a. Men den här boken är ändock bra. Den är skriven i en fart som en sammanhållen roman, till skillnad från Factotum, som är en novellroman, uppbyggd av flera små berättelser.

Vad den handlar om behöver jag ju knappast berätta, det är det vanliga. En mer utförlig recension av Bukowski har jag gett hans Factotum, bara att kika för den som vill.
2006-07-20 18:57
Henry arbetar spriten ur porerna, skriver, knullar, spelar bort pengarna, jävlas med auktoriteter och lever som bara Henry kan.

Levande, skitigt och undebart.

Går inte riktigt att referera till någon annan. Alltså vad ska man sätta för betyg på Bukowski. Ingen kan ju skriva bättre Bukowski än Bukowski.
2007-07-25 20:09
Ganska underhållande men inget märkvärdigt. Huvudpersonen Chinaski försöker sköta sitt jobb samtidigt som han krökar och knullar. Som Lundells JACK fast sämre. Stabil 3: varken mer eller mindre.
2008-03-12 08:35
Men usch vilken pers! Mer oinspirad roman och tarftligt språk får man leta efter.
2008-08-02 03:19
Älskar denna författarens sätt att skriva. Behandlar språket som en mästare.
2008-12-31 08:58
Jag blev överraskad! Jag hade inte alls tänkt mig att Bukowski skulle vara så här bra. Det kändes tråkigt när boken var slut och det är ett bra tecken. Den här gillade jag extra mycket för att jag själv jobbat på posten och det är roligt (eller hemskt jag vet inte) att jämföra med Bukowskis beskrivningar. Jag vill pröva fler av denna författare!
2011-02-04 21:59
Gillar arbetsplatsskilldringar det skrivs för få sådana.Den här boken var riktigt bra
2011-05-08 22:03
Harry Chinaski blir brevbärare på Postverket. Så länge han är ung och rask är arbetet uthärdligt även om det inte är någon höjdare att rusa gata upp och gata ner för att hinna posta alla brev med en skalle som dunkar av baksmälla. Harry har egentligen inga planer på att avancera inom posten och vad som från början var ett tillfälligt jobb, blir snart ett ordinarie. Postverket styrs med lagar och förordningar. Översittare i högre position tar alla chanser att hacka på sina underlydande. Det gäller att slicka röv för att få bra postrundor men Harry är urusel på att slicka röv. Kanske är det hans envetenhet som gör att han överlever Posten så länge utan att skjuta någon - men ett par år förbi femtio slutar han sitt jobb och skriver under tre veckor!!! en bok under sitt verkliga namn - Charles Bukowski. Boken är "Postverket" och något så sällsynt som en betraktelse över en vanlig knegare. Charles Bukowski gör succé med sin debutroman och efter den följde bok efter bok. Bukowski skrev prosa och poesi, han var alltid skoningslös i sitt betraktande av människan.

"Postverket" är som skrivet av en lite mindre sofistikerad Kafka. Och det är helt okej. Läsaren känner att Bukowski är ärlig och genuin. Att en författare betraktar sin omvärld som material kan kännas distanserat. Så inte hos denna författare. Man vet att han skriver för att försörja sig. Det är något han konstaterar utan några förbehåll. Och i denna ärlighet blir hans böcker något mer. En betraktelse över människan i all sin fulhet och skönhet? En sorgsen satir med humor som aldrig riktigt falnar oavsett hur mörk författaren verkar se omvärlden. Mitt första möte med Bukowski var genom diktsamlingen "Dikter för döende vilsna och döende veka stolta och sköna" och jag föll handlöst. Jag tror till och med att jag gjorde en liten piruett på köpet. Skillnaden mellan båda verken är enorm. Postverket är fulrealism medan dikterna är fulrealism också, men med twist. Och twisten tycker jag saknades i "Postverket". Strax efter läsningen av denna bok kom jag över Joseph Hellers "Moment 22" och där fick jag en lite tydligare bild av det meningslösa strävande som Bukowski beskriver i sin debutbok. Heller får fram frusterationen lite råare. I diktsamlingen är Bukowski så rå som jag vill ha honom. En död sill! En död sill med en oemotståndlig glimt i ögat. "Postverket" är med andra ord inte Bukowskis bästa verk enligt mig, men ändå läste jag ut den på tre timmar! Det borde inte gå med något så tråkigt som posten - vilket visar författarens geni. En femma är lite för mycket, en fyra lite för litet. Någonstans där emellan petar jag in boken.
2011-06-17 01:24
Tror egentligen att jag fascineras mer av Hank själv än av hans böcker, men det kvittar ju. Ett geni är alltid ett geni, oavsett hur mycket han svinar runt. Språket är långt ifrån toppklass, å andra sidan läste jag en skitig svensk översättning så jag tänker inte uttala mig mer om det. Författare som Bukowski bör läsas på originalspråket engelska, en värdig jämförelse vore att slå på Californication och dubba skiten på svenska. Skål!
2012-01-14 17:28
Huvudpersonen har tråkigt på jobbet, han super friskt, men han har inget problem med potensen. Det får han - och även vi som läser - ständig bekräftelse på. Han skriver som han talar och använder gärna fula ord. Trots detta har den här boken sina poänger. Jag ångrar inte att jag läste den, men jag vill helst inte läsa fler böcker av samma sort.

"

Skriv egen bokrecension till Postverket
Profeten och idioten