Originaltitel: Tintin et les Picaros
Författare: Hergé
Genre: Seriealbum
Ämnesord: politik, äventyr
Utgivningsår: 1976
ISBN: 9789163840517

I det sista fullbordade äventyret har Tintin bytt ut sina golfbyxor mot jeans, och kapten Haddock kan inte längre dricka whiskey! Castafiore och Dupondtarna har fängslats av diktatorn Tapioca i San Theodoros. Men våra vänner reser dit för att befria dem och får hjälp av general Alcazar som själv vill till makten.
Medelbetyg: 2,86 (7 röster)
Bok recensioner av Tintin hos gerillan :
2008-04-03 23:40
Den sista TINTIN och den saknar själ. Hergè avslutade med flaggan i botten.
2013-08-13 16:24
Super bra för min 9 åriga son som semester läsning.
2020-07-22 12:51
Det sista äventyret med Tintin, Milou, Haddock, Kalkyl och DuPontarna och han avslutar verkligen serien i topp. Många underhållande karaktärer som dyker upp. Bianca Castafiore får mig som vanligt att storskratta trots att hon enbart har en liten gästroll, Salvador Svensson, general Alacazar och så en ny karaktär, Alcazars fru, en första klassens drake som jag önskade få ser mer av. Spänning, humor och härliga karaktärer. Jag kan varmt rekommendera det här sista avsnittet!
Toppbetyg!
2020-07-23 14:03
Inte bra nog för fyra. En trea får räcka. Kanske jämför man lite orättvist med de fem tidigare suveränerna. Det blir thriller, nästan rysare när Dupontarna ska bli skjutna. Barn hänger kanske inte med och ungdomar är så luttrade. Jobbigt för de vuxna. Här är det nära!
2023-01-20 10:58
Seriealbumet ”Tintin hos gerillan” är ett hyfsat bra album. Handlingen utspelar sig i det fiktiva landet San Theodoros i Latinamerika där Tintins gamle vän general Alcazar har störtats av general Tapioca, som har upprättat en militärdiktatur.

”Näktergalen från Milano”, operasångerskan Bianca Castafiore är på turné i Latinamerika. Strax därpå blir hon anhållen för att ha deltagit i en sammansvärjning mot regimen. General Tapioca anklagar även Tintin, kapten Haddock och professor Kalkyl för att vara inblandade, och bjuder in trion till San Theodoros för att på plats bevisa sin oskuld. Kan de övertyga honom om att de är oskyldiga till det de misstänks för, så kommer Castafiore att släppas fri.
2023-01-24 11:13
Tintins värld har plötsligt blivit annorlunda. Kapten Haddock kan inte längre dricka alkoholhaltiga drycker. Då smakar de illa. Och det är Professor Kalkyls fel. I en av serierutorna ser vi honom kasta ner små runda piller i den mat som ska ätas. I en annan av rutorna ser vi honom bad i badkar med kläderna på. Även Haddock drabbas av förvirring. Fast då i samband med att han får en flaska i skallen. Tintin utövar yoga, vilket inte är likt honom. Själva storyn är seg. Det tar lång tid innan man väl kommer på vad det hela handlar om. Bianca Castafiore har i samband med en turné i Sydamerika blivit fängslad - och nu beskyller plötsligt general Tapioca Tintin och hans vänner för att vara medbrottslingar till Castafiore. Tapioca inbjuder dem alla tre att komma till hans land. Men Tintin anar att det hela är en fälla. En dag dyker det upp en vän som vill varna Tintin, men också tala om att det finns en grupp människor som vill hjälpa honom. Denna grupp leds av general Alcazar, som vill med en grupp gerillasoldater ta tillbaka makten i San Theodoros. Med andra ord verkar det lite som om Hergé har tröttnat på sina figurer.

"

Skriv egen bokrecension till Tintin hos gerillan
Frejas smycke