Tre långa noveller av den tyske nobelpristagaren, Döden i Venedig, Tonio Kröger och Mario och trollkarlen. Sämst och längst är titelnovellen, berättelsen om den medelålders mannen Aschenbach som under en semester i Venedig blir besatt av en 14-årig polsk adelspojke. Han gör inga närmanden men ser alltid till att ha pojken inom synhåll och följer efter familjen när de är ute på stan. Det hela blir märkligt, konstruerat och rent ut sagt tråkigt.
Tonio Kröger handlar också om dyrkan, men på en annan och mer realistisk nivå. Den unge Tonio dyrkar först sin vän Hans som är en stilig arier med sunda idrottsliga intressen, inte en bokmal som Tonio. Nästa föremål för hans svärmeri är den blonda Ingeborg, vacker men ouppnåelig. Som vuxen möter Tonio av en tillfällighet de två andra som nu är ett par och undrar förstås vad han såg hos dessa ytliga personer, då i ungdomen.
Mario och trollkarlen handlar om en skicklig men obehaglig illusionist som njuter av att förnedra och manipulera andra, men som till slut får vad han förtjänar - eller får han det?
Thoman Mann är en författare av gamla stammen, en som älskar detaljer och beskrivningar. Varje ny karaktär kräver minst en halv sidas noggrann granskning av personlighet, stil och utseende ner till minsta pormask. Både trist och onödigt tycker jag, har läsare ingen fantasi? Men jag antar att det sådant som kvalificerar för nobelpris...