Dexters dunkla drömmar

Författare: Jeff Lindsay
Ämnesord: mord, spänning
Utgivningsår: 2005
ISBN: 9132331231

Får vi presentera Dexter Morgan, en Hannibal Lecter i fårakläder ... En seriemördare som ryser vid åsynen av blod ... Ett monster vars gyllene regel gör honom mänsklig: Han dödar bara onda människor.

Dexter Morgan är nog inte mannen man tar med sig hem till familjen. Om man förstår vem han är, vill säga. Men det gör ingen. Ytligt sett är Dexter den perfekte gentlemannen, charmerande och prydlig - det bäst klädda monstret i Miami, anser han själv. Han är också omtänksam styvbror till Deborah, polis i Miami, och därutöver bara intresserad av en sak: att ta livet av folk som verkligen förtjänar att dö.

Hans dragningskraft på det motsatta könet gör honom förvånad - och totalt likgiltig, eftersom känslor är något som Dexter inte förstår sig på. Han är tömd på all mänsklighet, fast mycket duktig på att hålla masken. Trots att han inte tål synen av blod arbetar han som blodanalytiker för Miamipolisen, ett jobb som ger honom goda möjligheter att hålla koll på de senaste mordfallen - och ögonen öppna efter nya personer som förtjänar hans uppmärksamhet.

Dexters välordnade liv blir plötsligt stört när en ny seriemördare börjar operera i stan. Det fantastiska med honom är att han tycks ha ett tillvägagångssätt som är nästan identiskt med Dexters sätt att ta livet av sina offer. Men den nye mördaren tar sig inte bara in på hans revir. Han verkar vilja att Dexter ska komma ut och leka tillsammans med honom ...

Medelbetyg: 3,43 (7 röster)
Bok recensioner av Dexters dunkla drömmar :
2008-02-17 22:21
En seriemördare som bara mördar andra seriemördare och dessutom är snut! Dexter är en intressant karaktär som är precis som alla andra bortsett från att han verkligen gillar att döda folk. Gillar man tv-serien är det svårt att inte gilla boken, som skiljer sig en del från serien men ger ett annat djup av Dexter. Boken är lite för "tunn" för att få 5:a, författaren hade kunnat jobba mer på karaktärerna. Men jisses vad jag gillar deckare som inte är sådär vanliga och förutsägbara.
2009-01-29 01:44
Jag tycker den är spännande hela vägen trots att jag sett serien. Lättläst är den också. Får bli en svag 4a.
2009-04-23 23:11
Bakom Dexter Morgans framgångsrikt polerade yta döljer sig ett monster. Dexter arbetar för FBI som blodtekniker, ett arbete som han är djupt facinerad av, eftersom han hobbymördar på fritiden. Tidigt insåg hans fosterfar Harry (som arbetade som polis) att något inte stod rätt till. För att stävja den mörka sidan i Dexter (the dark passenger) lärde han upp pojken till en fulländad moralisk mördare med all behövlig kunskap för att sopa undan spåren från polisen. Dexter har ett trettiotal framgångsrika mord bakom sig som han har genomfört med Harrys goda minne när en ny mördare dyker upp i Miami. Denna seriemördares tillvägagångssätt liknar Dexters på pricken - och morden verkar vara personliga meddelanden till Dexter - "det finns någon som är som du - vill du komma ut och leka?". Dexter vill inget hellre - men inser samtidigt att den märkliga vänskapen kan komma att kosta honom - allt.

Vanligtvis är tv-serier och filmer, som är baserade på böcker, ytligare än originalet. Tv-serien "Dexter" utgör ett undantag. I "Dexters dunkla drömmar" finns ett frö till vad som kommer bli unik tv-historia. Men det är dock enbart ett frö. Plantan blir fulländad i tv-serien, tack vare Michael Halls lysande insats. Författaren till boken har ett språk som tenderar bli för stilistiskt. Det är film noir med glimt i ögat, som inte når hela vägen - förrän i tvserien där ett fördjupande i de andra karaktärernas känsloliv kontrasterar mot Dexters oförmåga att känna. Den gravallvarliga humorn som möter bländande moraliska knivhugg glimtar fram i boken, men inte tillräckligt ofta och mycket. Av detta skäl ger jag Jeff Lindseys debutroman en enkel trea i betyg, men är honom varmt tacksam för att han la grunden till en av de bästa tv-serier som spelats in (notera att jag syftar på första säsongen).
2011-05-13 01:28
Dexter Morgon jobbar som brottsplatstekniker vid Miamipolisen med blodstänkanalys som specialité. Han är framgångsrik och uppskattad i sitt arbete och har en god relation med sin syster Debbie, men är i övrigt en ensamvarg. På jobbet är han social och trevlig och han ses ofta språka med grannar - men han har ingen nära vän. Orsaken är helt enkelt att han inte kan för han inte har några känslor. Han är nämligen psykopat. Och dessutom en psykopat som mördar människor. Han är dock något så unikt som en psykopatisk mördare som fått en god uppfostran av en insiktsfull och älskande far. Dexters styvfar, Harry, såg tidigt att Dexter var annorlunda och visade hur han skulle kunna kanalisera sitt behov av att spilla blod på bästa sätt för sig själv och samhället. Genom att endast mörda människor som kommit undan rättvisan men som han är helt säker på är skyldiga till bestialiska brott - gör han en stor samhällstjänst, samtidigt som han kan leva med sitt begärd att döda. Detta sätt att leva flyter på bra till den dag då Dexter - via några grymma och osannolikt sinnrika mord - blir attraherad av en annan psykopatisk mördares jobb. Han känner inte bara beundran och fascination för dennes jobb, utan blir också säker på att morden är gjorda just för att imponera - på honom. Han får en diffus känsla av att det kanske är någon han känner, eller kände - någonstans i ett dunkelt förflutet. Eller i sina dunkla drömmar.

Jeff Lindsay har skapat något så unikt som en psykopatisk mördare som vi faktiskt tycker om. Genom den hederskodex som hans fosterfar skapat åt honom begår han bara mord som vi kan tycka är rättfärdiga. Och den distanserade och torra humor som hela tiden flödar genom Dexter Morgan gör att man helt enkelt inte kan låta bli att älska honom. Hans relation med sin omgivning är både fascinerande och komisk och det är ett rent nöje att läsa böckerna om Dexter. Tv-serien som är baserad på boken blev minst lika bra, även om vissa betydelsebärande delar förändrades. Fortfarande bra - men annorlunda: vilket inte hör till vanligheten.

Nick Landrum är en inläsare som jag inte stött på tidigare men jag kan inte säga annat än att han är ett perfekt val av inläsning av boken om Dexter. Han levererar den torra humorn och boken språkliga lekfullhet på ett skönt sätt som gör ljudboksläsningen lustfylld.
2011-07-20 15:31
sämre än serien men klart läsvärd.
2013-01-20 21:30