Originaltitel: Vol 714 pour Sydney
Författare: Hergé
Genre: Seriealbum
Ämnesord: , ufo, tintin
Utgivningsår: 1968
ISBN: 9789188897206

Under en resa till Sydney blir Tintin, Milou, kapten Haddock och professor Kalkyl kidnappade av en främmande makt och förda till en avsides belägen söderhavsö. Än en gång verkar storskurken Rastapopoulos ha trumf på hand, när han nu tänker tömma miljardären Lazlo Carreidas bankkonto ...
Medelbetyg: 2,86 (7 röster)
Bok recensioner av Plan 714 Till Sydney :
2008-01-24 00:44
Den läskigaste av alla. Bara Milou vet vad som egentligen hände.
2010-07-27 10:38
den va dålig och dålig på slutet
2020-07-22 12:48
Den börjar ju riktigt bra som alla Tintin-äventyr. Men slutet! Slutet var en extrem besvikelse. Varför blandade Hergé in utomjordingar för? Slutet drar helt ner betyget för mig. Annars hade det kunnat bli riktigt bra.
Slutbetyg, en 2:a!
2020-07-22 22:42
Läsarna får i detta album bekanta sig med hur vi människor inte bara har bra och dåliga sidor utan också att egenskaper som ond och god ofta är diffusa. Lazlo Carreidas som ger Tintin och hans vänner lift till Sidney, är inget annat än en skurk. De måste ändå rädda Carreidas undan kaparna/rånarna för att kunna rädda sig själva. Det bör nämnas. Ett häftigt flygplan han har Carreidas. Litet passagerarplan som flyger i överljudshastighet. Detta är ett spännande och välgjort album. Upplösningen övertygar inte. Men miljöer och persongalleri får den att platsa bland fyrorna.
2021-11-09 12:44
Professor Kalkyl är på väg till Sydney för att där besöka en astronautkongress. Även Tintin, Milou och kapten Haddock följer med. De var ju också med professorn när hans raket landade på Månen. I vänthallen möter de miljardären Carreidas. Han erbjuder Tintin och hans vänner att åka ombord på hans plan. Man vad de inte vet är att Carreidas i själva verket är en skurk. Ombord på planet finns ytterligare skurkar. De kapar planet och nödlandar det på en ö. Med hjälp av ett sanningsserum tänker de få Carreidas att tala om siffrorna till sitt bankkonto. Men istället börjar han berätta om sin barndom. Ledare för skurkarna är Tintins ärkefiende Rastapopoulus. Här får jag faktiskt lov att ge tummen ner. För det första så tar det nästan halva albumet för mig innan jag väl kommer in i handlingen, innan jag väl förstår vad det hela går ut på. För det andra så får albumet en lika obegriplig avslutning och där bland annat en hypnotisör och ett rymdskepp finns med i bilden.
2021-11-11 21:08
Kan vi med tankens kraft manipulera vår medmänniska att göra som vi själva vill? Och kan vi dessutom utplåna en människas minne så att den inte minns det som nyligen hänt? Just dessa tankegångar står i centrum i ett äventyr där en mångmiljonärs bankkonto står på spel. Han är själv en skurk, även om han stundom visar goda och generösa drag. Och det är just därför som Tintin vill rädda honom. Här blir jag faktiskt riktigt besviken på Tintin. Främsta orsaken är den sega inledningen och där det dröjer nästan halva albumet innan jag väl vet vad boken handlar om.

"

Skriv egen bokrecension till Plan 714 Till Sydney
Parasyte