Toru Okada, juristbiträde i Tokyo, har sagt upp sig från sitt jobb utan att veta vad han ska göra sedan. Han saknar ambitioner och är nöjd med sitt medelklassliv tillsammans med hustrun Kumiko. Men så försvinner hans fru spårlöst, han får anonyma sexsamtal på telefon från någon som tycks känna honom, han blir kompis med en mysko och morbid grannflicka och träffar två kvinnor som är uppkallade efter öar i Medelhavet. Alla tycks veta en massa saker som han inte vet, både om honom och Kumiko. Hans ordnade tillvara byts mot total förvirring och stämningen blir alltmer hotfull. För att få kontroll på tillvaron börjar han tillbringa tid i en torrlagd brunn. Men istället för kontemplation tycks brunnsvistelsen trigga igång nya händelsekedjor...
Det här är en märklig bok, en tegelsten som rör sig mellan dröm och verklighet med en massa lösa trådar och sidospår som inte får någon tydlig förklaring. Den röda tråden är kärleken till och sökandet efter Kumiko. Murakami blandar glatt en massa genrer, relationsroman, pusseldeckare, thriller, fantasy, historisk roman, samhällskritik. Det börjar lovande och man blir som läsare stimulerad av det oförutsägbara, men så småningom trasslar han in sig i sin egen berättelse och nästan allt förblir oklart. Allt är fritt för tolkningar och det finns något för alla. Här finna tydliga associationer såväl till Alice i Underlandet som Twin Peaks och jag är säker på att han läst John Fowles´ "Illusionisten". Murakami känns som en västerländsk författare, berättelsen kunde utspelats i vilken storstad i Europa som helst. Samtidigt är det en uppgörelse med Japans förbrytelser under andra världskriget och dagens ytliga livsstil. Personskildringarna är också lite stelt österländska, man får inte veta mycket om någon.
Sammanfattningsvis en berättelse som kunde blivit bra men som jag upplever som överarbetad och luddig, plus att den är alldeles för lång. Jag har inget emot mystik och gränsöverskridande men som läsare känner jag mig som jag var kvarlämnad i brunnen, övergiven....