Originaltitel: The Mediator - Shadowland
Författare: Meg Cabot
Genre: Ungdom
Ämnesord: humor, kärlek, spänning, ungdom
Utgivningsår: 2000
ISBN: 9171308997

Susanna har just rest en miljon mil från New york till Kalifonien. Hon har inte ens hunnit packa upp och det sitter redan ett spöka i hennes nya rum. Visseligen ett av det gulligaste spöken hon har sett, men i alla fall...

Susannah "suze" Simon är en medlare- Hon kan se och tala med de döda. De lämnar henne inte i fred förrän hon har hjälpt dem med deras oavslutade affärer med de levande. Men jess, det gulliga spöket som hämsöker hennes rum verkar inte behöva hennes hjälp. Det passar Suze utmärkt eftersom hon hellre håller till på stan än kyrkogården. Men dne första dagen i skolan blir inte precis som hon hade tänkt sig. Där finns ett spöka med hämnd i sinnet....och Suze råkar stå i hennes väg.

Spöket såg högdrager på honom och sa:" Om du tror att jag bara tänker stå här och titta på medan du låter den dära idioten ta över mitt skåp-"
"säg om det där" sa jag sammanbitet, " så ska jag se till att du får tilbringa resten av evigheten inne i det dära skåpet" Heather tittade på mig utan att visa minsta tecken till rädsla."I-di-ot" , sa hon långsamt och glode på mig. Jag klippte till henne så snabbt så att hon inte ens han uppfatta att min hand närmade sig. Och jag slog hårt, så hårt att hon fot huvudstupa in i raden med skåp och åstakom ordenkliga buklor i flera av dem. Hon landade hårt och kom snart på föter och rusade i väg men hon skulle så klart komma tillbaka snart. När heather var borta blåste jag lätt på knogarna. Spöken kan ha förvånadsvärt hårda käkar.
"vad var det vi pratade om Fader?" sa jag och såg på Fader domenic

Medelbetyg: 4,26 (19 röster)
Bok recensioner av Älska dig till döds :
2007-11-22 20:01
Hel skoj bok kunde knapt sluta läsa den ^^, humor och väldigt fantasi fullt syns att författaren har stor fantasi. Serien 'Hemsökt' är jätte rolig att läsa särsklilt blandad med alvar och humor men ändåså en omöjlig kärlek
2007-11-28 18:59
den är jätte rolig ja har inte läst så mycket i den men ja fattar närtan vad den går ut på redan. Författaren har en stor och framgångsrik fantasi det märktes redan när jag läste recensionen på baksidan.
2008-01-26 17:00
En av världens bästa serie enligt mig...!
2008-02-16 12:08
Susanna Simon bor i New York med sin mamma, som har träffat en man. Mamman flyttar ner till Kalifornien och Susanna måste flytta efter. Susanna är inte som alla andra tjejer, hon kan tala med de döda. De besöker henne vart hon än är och vill att hon ska hjälpa de med sina problem dom inte hann lösa under sin tid på jorden. Det spelar ingen roll hur farligt eller enkelt det är, hon gör det för att ge frid till de döda. Hon flyttar ner till Kalifornien och på hennes nya skola ser hon direkt ett spöke. Hon går till det för att prata med henne. Susanna frågar vad hon kan hjälpa till med men spöket ber henne dra åt skogen. Spöket gör allt som står i hennes makt för att inte Susanna ska få det lätt i skolan och inte på något sett kunna ta hennes plats. Hemma i det nya huset finns det också ett spöke som krånglar och dessutom, han bor i Susannas rum och är jättesnygg! Hur ska hon kunna dela rum med en kille hon inte ens känner och inte är levande? Hon lär känna honom lite mer och får reda på att han heter Jesse men så fort hon försöker ta reda på hur han dog blir han rasande.
2008-11-04 00:49
Bra serie :)
2009-01-07 13:41
den bästa bokserien , ni blir inte besvikna !(Den här bokserien är dom bästa böckerna jag har läst hittils !och jag kommer alltid och älska dom !JAG LOVAR ER ATT OM NI LÄSER DENNA HÄRA BOKEN FÖRSTA BOKEN HETER älska dej till dötts och det är denna den kommer och gripa tag i er och få er och läsa alla dom andra böckerna !om ni läser dom så kommer ni absolut jag lovar er inte och ångra er ni kommer tycka att dena hära boken är den bästa boken ni har läst för dom här bööckerna är så jävligt superduper jättebra!

Det handlar om en rig 16 å tjej som heter sussanah simon hon flyttar till carmel i carlafornien till sin nya familj . Hennes mamma har gift om sej och hon har fått en styvpappa och 3 styvbröder som är väldigt olika och roliga . Och hon ska börja i en ny skola . Sussanah är inte en hel vanlig tjej utan hon kan tala med dom döda . Hon hjälper dom som har nåt oklart nere i jorden att gå över till en andra sidan . Redan första dagen när hon kommer till carlafornien och gick upp på sitt rum så fanns det en spöke där en kille den sexigaste och snyggaste spöken och killen hon hade sett hittills och modiga lilla sussanah blir hopplöst upp över orönen förälskad i han !
2009-01-08 19:51
jag äälskar dena serien och denna boken var jättebra som alla dom andra ! !och alla dom andra böckerna dom äger heelt hittils är de de bäästa böckerna jag har läst bästa serien !
jag önskade att det fanns fler böcker som dom här och det jag önskar mest av allt ! DET ÄR OM JESSE HADE FUNNITS GUUD HAN ÄR SÅ SNYGG ;)!
önskade att han sa mitt namn istället för sussanah och att han sa querida till meeej ! den är värd mer än 5 !!
2009-01-21 19:10
är jättebra
2009-03-29 21:21
Jag gillar inte den här boken, så mycket. Det är otydliga personligheter, och rätt småaktig. Man kan inte leva sig in riktigt och det känns som att något fattas.
2009-04-29 22:37
Jag tänkte FRÅGA en sak och skulle vara glad om någon ville svara.
Jag är fjorton kan jag läsa det eller har jag missat tillfället?
2009-05-12 15:52
De var alla jättebra, läste dem för ett tag sedan så jag minns inte exakt vad de var och en handlade om!
2009-06-02 19:39
Suze ´´Susannah´´ ska flytta till Kalifonien där hennes mamma är. Hon som hade bot i New york hella sitt liv ska nu flytta till hennes mamma som hade köpt ett hus med sin nya man och han tre söner. Men Suze får vetta att huset är gamalt och det bådar inte got dör Suze är medlare och ser alla spöken och hennes uppdrag är att hjälpa dem till den andra sidan. Men det är inte så lät altid, och som hon mistänkte är det ett spöke i huset i, hennes rum. Men det är inte hennes värsta problem, nej för det kommer i skolan . Men att få veta mer får ni läsa boken och jag lovar den är toppen :D
2009-06-21 19:07
Boken var jättebra mycket bättre än jag trott;P
Den är jättespännande och rolig, Skulle jättegärna vilja se den som film ;)