Ämnesord: mord, spänning
Utgivningsår: 1998
ISBN: 9189380274

Medelbetyg: 3,67 (3 röster)
Bok recensioner av Fågelhägnet :
2004-03-03 11:49
För fem år sedan försvann den då 12-åriga pojken Joseph och kriminalintendent Parker lovade Josephs mor att finna honom, vilket han inte gjort. Parker hade en misstänkt, Byrne - en tidigare dömd pedofil, som han aldrig lyckades binda till försvinnandet, trots att det fanns en koppling. Nu, fem år senare, försvinner en till pojke, Gary, som är i samma ålder och försvinner i samma område och på samma spårlösa sätt. De få ledtrådar polisen har visar sig snart vara meningslösa.

Så hittar en privatperson en plattform av trä, mitt ute i en vildvuxen skog. På plattformen ligger en skelett i barnstorlek. Vid skelettet hittas en färggrann fjäder, ovanligt färggrann för att komma från en inhemsk fågel. Kroppen identifieras som Josephs och när Parker återigen sätter in bevakning på Byrne, leder han dem till en rivningskåk som ockuperats av en fågeluppfödare. Huset och trädgården är inkapslade i fågelnät och innehåller hundratals exotiska småfåglar. I trädgården finns en pojke i samma ålder som Joseph och Gary, och Parker får en olustig känsla av att allt inte står rätt till i detta hus och att tiden kan vara knapp.

Jag har tidigare läst Porträtt i sten av samma författare och båda böckerna håller en jämn relativt hög nivå. De är lättlästa och i kombination med att de är spännande, ger det ett högt lästempo och man blir absolut uppslukad. God förströelseläsning som garanterat hjälper dig att hålla verkligheten på avstånd. Om det är god litteratur är däremot en annan fråga men inom denna genre uppfyller författaren de flesta förväntningar man som läsare kan ha.
2006-03-14 23:35
den här boken är så bra!!! så spännande så man klarar inte av att lägga ifrå sig den!

"