Allt kan hända

Författare: Stephen King
Ämnesord: mat, mord, spänning
Utgivningsår: 2006
ISBN: 9170026467

Stephen Kings första novellsamling på över tio år innehåller bland annat en vinnare av det prestigefyllda O. Henry Award, två andra prisbelönta noveller och fyra som publicerats i "The New Yorker".

I "En åktur i kulan" liftar Alan Parker hem för att hinna träffa sin döende mor en sista gång, men hamnar längre bort än han någonsin tänkt sig. Ett smågrälande pars lunch blir plötsligt väldigt blodig i "Lunch på café Gotham" när hovmästaren börjar uppföra sig minst sagt underligt. Novellen "1408" handlar om en framgångsrik författare vars specialitet är "Tio nätter på tio hemsökta kyrkogårdar" och "Tio nätter i tio hemsökta hus", och även om rum nr 1408 inte dödar honom, så kommer han aldrig någonsin att skriva om spöken igen.

Vare sig han skriver om möten med de döda, de nästan döda, eller om världsliga skräckscenarion som loppmarknader och att sluta röka, är Stephen King i toppform i dessa fjorton mörka skrönor samlade i Allt kan hända. Intensiva, kusliga, och fängslande ger de prov på den oerhört rika fantasin hos kanske den störste berättaren i vår tid.

Medelbetyg: 3,89 (9 röster)
Bok recensioner av Allt kan hända :
2007-10-06 17:19
Det är en av Stephen king bästa böcker.Det är olika noveller som handlar om mord och hur svårt det kan vara att sluta röka.Det handlar även om ett nöjesfält.Den är mycket bra.
2007-10-06 19:52
Håller hög klass igenom fast det är en novellsamling..
2007-11-12 14:56
En bra blandning av berättelser. Gillar man King så skall man utan tvekan läsa boken.
2007-11-12 15:11
Detta är en av hans bästa böcker.
Vissa av novellerna kanske inte riktigt är min stil, men det ska bli intressant att se 1408 som film nu när den kommit ut. Den bygger på en av novellerna i boken med samma namn.
Många av dessa noveller gick även som teveserier i somras, och "Vägviruset drar norr ut" är helt klart en av mina favoriter.
2008-02-12 08:53
asså den här boken har förendrat mitt liv helt totalt och jag älskar den över allt!
den har väkt mina inre känslor.
rent ut sagt jag älllskar denna boken.¨
jag kommer ihåg när jag skulle sova och tänkte på denna boken och då fick ja mARDRÖMASR HAHA.
2011-09-19 23:17
Det tog lite längre tid än vanligt att ta mig igenom denna novellsamling av Mr King. Måste erkänna att jag hoppade över två noveller (I dödsrummet och Elurias små systrar), kanske läser dem vid annat tillfälle, men insåg direkt att de inte var i min stil. Den första är en slags gangsterberättelse som utspelar sig i ett förhörsrum och den andra är skriven utifrån romanerna om Det Mörka Tornet/lite fantasyaktigt.

De övriga novellerna är intressanta i varierande grad. Mannen i den svarta kostymen är välskriven och har en speciell stämning som jag lagt på minnet. Jack Hamiltons Död handlar om ett gäng brottslingar som flyr polisen, blir skjutna mm, inte heller riktigt min stil. 1408, som senare blivit film, var minnesvärd även som novell och spännande, även om slutet inte alls är som i filmen - värd att läsa. Vägviruset drar norrut var överskattad. Lunch på café Gotham innehåller en minnesvärd beskrivning av en något psykopatisk servitör, det var underhållande :) Den där känslan (...) var bara för flummig, som en obehaglig dröm - det var i och för sig det King ville uppnå, men särskilt underhållande var det tyvärr inte.

Novellen jag tyckte avgjort bäst om var En åktur i kulan, som handlar om en ung man som liftar sent en kväll för att ta sig till sin mamma på sjukhuset där hon ligger efter en stroke. Novellen både berörde och engagerade och man ville verkligen veta hur det slutade. Det märktes verkligen att King skrev utifrån en situation han själv upplevt. Det var samtidigt lite problemet med de andra novellerna; jag brydde mig inte särskilt om hur de skulle sluta. Uppenbarligen inte tillräckligt engagerande. Läst andra novellsamlingar av honom som varit bättre, t.ex. Nightshift/Dödsbädden.
2013-01-22 17:32
Denna bok läste jag precis efter att ha läst jurtjyrkogården, som jag tyckte var väldigt bra. Därför hade jag väldigt höga förväntningar på novellsamlingen "Allt kan hända". Vissa noveller var bra, framförallt den som handlar om någon som liftar, andra var skapliga, och andra var nästan plågsamma att läsa (jag tänker främst på western-fantasy-vampyrnovellen). Stephen King har väldigt bra fantasi och är en bra författare som jag gillar, men alldeles för många noveller i denna novellsamling var under gränsen för vad som är värt att läsa.

"

Skriv egen bokrecension till Allt kan hända